Současný trend v lyžovaní - carving - je tak trochu módou i obchodním trhákem Nyní se příznivci zimních sportů, a sjezdových lyží zejména, mohou domnívat, že lyžovaní se ocitlo na jakémsi rozcestí a samo moc neví, kam se vydat. Stačí se podívat na vybavení lyžařů u kteréhokoli vleku.
Současný trend v lyžovaní - carving - je tak trochu módou i obchodním trhákem
Nyní se příznivci zimních sportů, a sjezdových lyží zejména, mohou domnívat, že lyžovaní se ocitlo na jakémsi rozcestí a samo moc neví, kam se vydat. Stačí se podívat na vybavení lyžařů u kteréhokoli vleku.
Po obrovské funcarvingové euforii se do lyžařských areálů v zahraničí i u nás dostavilo jakési vystřízlivění. Široká lyžařská veřejnost však na tak úžasně rychlý nástup carvingu nebyla adekvátně připravena. Na našich i zahraničních lyžařských svazích je tak možné pozorovat velký rozpor. Neustále se klade důraz na uplatnění nového stylu lyžování a používání moderního a hlavně nového technického vybavení, což vítají a podporují především výrobci a obchodníci, ale většina lyžařů jezdí se stále stejnou technikou. Tedy tak, jak se jezdilo kdysi. Přes všechnu reklamu ani super moderní a „samozatáčecí“ lyže úplně samy bez lyžaře zatáčet neumějí. Při carvingu není nutné, aby docházelo ke kontaktu zatáčejícího lyžaře se sněhem. Dobrý carvingový oblouk může být projetý i ve vzpřímeném postoji s hůlkami v rukou. Na první pohled se pozná tak, že za lyžařem zůstane čistá vykrojená stopa v podobě dvou kolejí nepřerušených nasmýkaným popraškem sněhu. Stopa vypadá, jako by byla projeta na bruslích. Bohužel lidé si s novým vybavením moc nových technických dovedností nekoupili, a tak pomalu zjišťují, že ani s výborným moderním vybavením nic pokrokového a úžasného při jízdě nezažívají. Postupně začínají dávat vinu carvingu a tvrdí, že nechápou, co je na něm tak úžasného a revolučního. Neuvědomují si přitom, že pořádný carving vlastně ještě vůbec nezažili. Carving není jen jízda na nových, carvingových lyžích. Má své zákonitosti a techniky, také se mu jako každé jiné sportovní disciplíně musí sportovec postupně učit. Doslova postupně, neboť vychází ze závodní techniky a má své dost specifické přístupy právě pro vyříznutí oblouku.
Oblouk v moderním pojetí
Přes všechny kritické úvahy zůstává stále neměnná touha moderního lyžaře po dokonalém zvládnutí oblouku a jeho vykrojení po hranách lyží, ať už v rekreačním nebo závodním provedení. Z tohoto požadavku vychází trend krátkých, extrémně vykrojených lyží.
Krátké, extrémně vykrojené lyže
Dříve se lyže vyráběly dlouhé z jednoduchého důvodu. Aby dobře držely směr jízdy, aby byly stabilní a udržely váhu lyžaře. To také odpovídalo požadavkům na techniku jízdy, např. slalomáře. Ten tehdy nekladl důraz na ideální vykrojení oblouku - jeho vyjetí po hranách, ale snažil se o udržení výhodné smýkané stopy mezi brankami. Před několika lety si však špičkoví závodní lyžaři začali uvědomovat, že smyk jim vlastně ubírá na rychlosti - obdobně jako při jízdě autem v zatáčce. Nejrychleji projetý oblouk je ten, kdy při projíždění dochází k minimální ztrátě rychlosti, kdy se minimalizuje smykové tření. Takovým obloukem je oblouk vyjetý po hranách lyží. Přitom se jeho velikost řídí především mohutností lyžařova tlaku na lyži a také rozsahem vykrojení lyže, na níž lyžař stojí. Zjednodušeně řečeno - lyžař má možnost korigovat rychlost jízdy a délku oblouku tím, jaké lyže si pořídí. Je-li mým cílem jezdit krátké zavřené oblouky vyjeté po hranách lyží, musím si pořídit kratší, extrémně vykrojené lyže (dříve funcarvové lyže, dnes tzv. slalomky), jejichž veliké vykrojení je předurčuje k tomu, aby jezdily kratší oblouky. Toužím-li jezdit velkou rychlostí, dlouhé a vykrojené oblouky, musím stát na delších, o něco méně vykrojených lyžích určených pro sjezd. Údaj, jenž podává informaci o míře uzavřenosti oblouku (to znamená schopnost lyží vyříznout krátký zavřený oblouk, nebo naopak jejich schopnost vyjet dlouhý zavřený oblouk) se nazývá poloměr zatáčení - rádius. Lyže s malým rádiem (např. 9 - 12 metrů) mají schopnost vyjetí krátkého zavřeného oblouku. Naopak lyže s větším rádiem (např. 20 - 22 metrů) jsou určeny pro rychlejší a delší oblouk. Aby bylo možné vykroužit ideální, pěkně vyjetý oblouk, musí dojít k velkému naklopení lyží na hrany. Při tomto úhlu velkého naklopení na hrany by při dosud běžném způsobu uchycení vázání na lyži hrozilo, že přesky a boky bot lyžaře budou drhnout o sníh. To je ale kvůli určité ztrátě rychlosti jízdy nepřijatelné, stejně jako nebezpečné pro zvětšení hrozby pádu. Proto je pod vázání podložená tzv. carvingová (integrovaná) deska. Požadavku vyzvednutí boty lyžaře výše nad terén odpovídá dnes i většina vázání, neboť již jsou většinou vyráběna s integrovanou deskou.
Jak se na hory nejlépe vybavit
Při pořizování nové lyžařské výbavy je třeba znát a respektovat některé zásady: Stojí za úvahu, že čím výše je lyžař nad podložkou, tím většímu zatížení musí v oblouku odolávat jeho kolenní klouby. Proto je nutné při pořizování desky a vázání přihlédnout i ke zdravotnímu hledisku konkrétního způsobu lyžování. Neboť čím výše lyžař stojí v oblouku nad terénem, tím silnější a vypracovanější musí mít svaly a vazivo tvořící soustavu kolenního kloubu, aby nedošlo k jeho chronickému poškození. Všechny výše jmenované trendy ústí do požadavku dnešních lyžařů, kteří volají stále častěji po širokém, dobře upravovaném svahu, jenž svým sklonem nemusí v žádném případě dosahovat extrémních hodnot. Platí, že na carvingových lyžích se dá velice dobře zalyžovat i na mírněji naklopeném, ale především hodně širokém svahu, který umožňuje dobré manévrování a možnost vyjetí oblouku bez nebezpečí kontaktu s jiným lyžařem. Podle poznatků z tuzemských svahů jsou bohužel v tomto bodě některé české sjezdovky novému carvingovému stylu dosti nedostatečně přizpůsobeny, ať už technikou úpravy svahu, nebo šířkou sjezdové plochy, jež bývá v našich poměrech z mnoha důvodů dosti nedostatečná.
Jaké lyže pořídit
Čím kratší (nebojte se ani 140 cm) a více vykrojené, tím je zatáčení snazší. Po hraně lze jet i s lyžemi vykrojenými jen málo, takové ale budou zatáčet jen velmi pozvolna a pojedou jakýsi dlouhatánský oblouk, v němž pocit zatáčení nebude příliš intenzivní.
Zatracovaný i zajímavý styl
Bláznivější obdobou carvingu je funcarving, hra s lyžemi a náklonem. Při funcarvingu je cílem lyžaře vykrojení oblouku s co největší mírou kontaktu se sněhem. Funcarving se jezdí bez holí. Právě ty nejhezčí fotografie z předních stran lyžařských časopisů byly pořízeny při funcarvingovém lyžování.
Co je to vlastně carving
Carving je současný moderní styl jízdy, jehož cílem je využití velkého vykrojení lyží k projetí lyžařského oblouku na hranách lyží.