Šéf Boehringer Ingelheim upozorňuje na rizika liberalizace farmaceutické reklamy
Nemusíme sledovat každý kvartál pohyb hodnoty našich akcií na trhu a můžeme dělat rozhodnutí, která by třeba akcionáři, sledující spíše krátkodobější cíle, nepřivítali. Tak charakterizuje Vladimír Starý, ředitel české pobočky společnosti Boehringer Ingelheim a člen předsednictva Mezinárodní asociace farmaceutických společností (MAFS), přednosti toho, že největší výrobce léků v Německu a významný hráč na světovém trhu zůstává rodinnou firmou. V Česku je Boehringer Ingelheim v současné době na patnácté pozici a jeho podíl na trhu rychle stoupá.
EURO: Pořád platí, že trhy ve východní Evropě rostou podstatně rychlejším tempem než v Evropě západní. STARÝ: Ano, zatímco v západní Evropě jsou to dvě tři procenta ročně, na východě deset i více procent.
EURO: A v Česku? STARÝ: Statistiky Státního úřadu pro kontrolu léčiv uvádí, že objem distribuovaných léčivých přípravků dosáhl loni téměř 56 miliard korun. Z toho pojišťovny uhradily 35 miliard. Jde o meziroční zvýšení o sedm procent. Když nepočítáme skokový růst na začátku devadesátých let, roste od roku 1996 český trh s léky ročně v průměru o devět procent. Údaje jsou ovšem o něco nadhodnocené, protože vycházejí z maximálních možných cen léků.
EURO: Stejně se ale činíme. STARÝ: Spotřeba léků v Česku sice roste, ale není to hlavní příčina rostoucích výdajů ve zdravotnictví. Ostatně výdaje na léky na jednoho obyvatele jsou v Česku jedny z nejnižších v Evropě. Údaje OECD říkají, že celkové náklady na zdravotní péči rostou v České republice rychleji než náklady za léky.
EURO: Ale ministerstvo zdravotnictví si myslí, že je třeba spotřebu léků přibrzdit. STARÝ: Záleží na tom, na základě jakých kritérií situaci hodnotíte. Podíl výdajů na léky na celkových výdajích na zdravotnictví je v Česku opravdu vysoký. Je ale otázka, zda to vyplývá z toho, že léků se spotřebuje příliš mnoho, nebo je to způsobeno tím, že ostatní výdaje na zdravotnictví jsou ve srovnání s celkovou Evropou nízké.
EURO: Takže David Rath si dělá marné naděje, když doufá, že přesvědčí farmaceutické společnosti o tom, že je třeba růst výdajů na léky podstatně zpomalit? STARÝ: Chápeme, že je třeba zlepšit bilanci systému veřejného zdravotního pojištění. A jsme trvale připraveni k jednáním. Myslím, že je třeba být ve stálém kontaktu, vzájemně se informovat, jednat. Potom lze dospět k východiskům, která nebudou vítězstvím jednoho nad druhým, ale vzájemně přijatelným kompromisem.
EURO: Tím kompromisem ale sotva bude plán ministra zdravotnictví na to, aby výdaje na léky v Česku příští rok stagnovaly, nebo byly dokonce ve srovnání s letoškem nižší. STARÝ: Je jasné, že představitelé byznysu mají zájem na prosperitě svých firem. A stát má zase zájem na tom, aby ušetřil. Ale jak už jsem řekl, lze dospět k určitému kompromisu. Pro nás je například velmi důležité vědět předem, jaká je pozice státu, jaké budou jeho regulační kroky, aby bylo možné předvídat vývoj trhu alespoň ve střednědobém horizontu. Jistě uznáte, že je problém řídit firmu, když nevíte, jak se změní situace za dva tři měsíce.
EURO: V zahraničí je větší jistota? STARÝ: Byl jsem teď ve Švýcarsku. Tam stát také zasahuje do vývoje trhu s léky. Termíny jeho kroků jsou však předem známé, mechanismus přijímání rozhodnutí je čitelný a jasně jsou vymezeny možnosti, jak se proti těmto rozhodnutím bránit. To prosazujeme i v Česku. A Evropská komise potvrdila názor MAFS, že způsob, jakým je úhradová vyhláška připravována, neodpovídá standardům Evropské unie, stejně jako proces určování cen.
EURO: David Rath chce v lednu 2006 vydat novou vyhlášku, která už bude v souladu s evropskou směrnicí (EURO 44/2005). Považujete to za reálné? STARÝ: Nejsem si jist. Do konce roku nezbývá ani půldruhého měsíce, a pokud by se prvky větší transparentnosti měly projevit, tak už při přípravě vyhlášky. Dosud jsme ale žádné změny nezaznamenali.
EURO: Jak dopadlo jednání představitelů farmaceutických firem s Davidem Rathem? STARÝ: Pozice MAFS jako představitele inovativních firem zůstává vstřícná a konzistentní. Chápeme, že systém chce snížit náklady na léky, ale požadujeme, aby se tak dělo transparentně. Proto nabízíme účast na redukci nákladů za předpokladu, že se odloží vydání vyhlášky, připraví se transparentní postup a dle tohoto postupu se bude následně kategorizovat. To bychom byli určitě schopni společně stihnout k 1. červenci 2006.
EURO: Co jako představitel výrobce originálních léčiv říkáte záměru premiéra dále zvýšit podíl generik na českém trhu s léky? STARÝ: Má-li to vést ke snížení výdajů na úhradu léčiv, tak to v krátkodobém horizontu určitě může mít efekt. Druhá věc je, co se stane dlouhodobě. Kvalita generik je dnes porovnatelná s originálem. Jejich uplatnění na trhu tedy zlevňuje terapii a tlačí inovativní průmysl k tomu, aby byl stále inovativnější. Pokud ale uděláme prostředí takové, že nebude příznivé pro originály, dřív nebo později se to projeví v tom, že nebudou ani ta generika. Jestliže nebude mít lékař k dispozici inovativní léky, nebude moci léčit v souladu s nejnovějšími trendy a samozřejmě, nejvíce to pocítí pacient.A co je nejpodstatnější, společnost, která nepodporuje inovaci, pracuje na svém zaostávání.
EURO: Vy vůbec nevyrábíte generika? STARÝ: Samozřejmě máme i léky, kterým končí patentová ochrana, ale jsou to naše původní léky.
EURO: Hlavně na plicní choroby? STARÝ: Nejen na plicní choroby. Ale je pravda, že Boehringer Ingelheim byl vždycky jedním z největších inovátorů v oblasti plicních onemocnění, tedy astmatu a chronické obstrukční plicní nemoci. To je naše oblast. Určitě máme dobrou pozici v léčbě kardiovaskulárních onemocnění a Parkinsonovy nemoci. Ale i v AIDS. Sláva bohu, že v Česku tyto léky tak dobře nejdou, ale celosvětově je to velmi úspěšný produkt.
EURO: Byl byste pro liberalizaci reklamy na léky? STARÝ: Nevím. Pokud bychom to chápali tak, že pacient dostane ve formě, kterou může posoudit, informaci o produktu a bude vědět, že na jeho nemoc není jenom jeden lék, ale možností je víc, bylo by to pozitivní. Pokud bychom to jako průmysl nebyli schopni regulovat a šlo by to jen tím směrem, aby pacient vyžadoval nejlépe inzerovanou terapii, pak váhám, zda by to mělo přínos. Když pustíme reklamu na pacienta a nebudeme schopni ji eticky regulovat, snadno se to dostane do polohy takového tlaku na pacienta, kterému nebude schopen odolat. Jsme ve velice citlivé oblasti. Máte-li nějakou nemoc, jste ve svém rozhodování velice oslaben.
EURO: Když už jste otevřel etickou rovinu: korumpování lékařů farmaceutickými firmami v Česku neexistuje? STARÝ: Zaznamenal jsem žebříček zemí dle výskytu korupce a Česko na tom bylo dost špatně. Bylo by tedy s podivem, kdyby se právě medicínsko - farmaceutický segment dramaticky odlišoval od stavu celé české společnosti. Ale jde o dvě věci. Farmaceutických firem je hodně a ne každá firma, která vyrábí tabletku, je farmaceutická. Další věcí jsou promoce různých firem u lékařů. Jak inovativní, tak generické firmy se snaží určitým způsobem čistit trh, aby promoce léků byla opravdu etická. Za jeden dva roky bychom - doufám - mohli mít společnou etickou komisi, která bude promoce posuzovat nezávisle a přísně.
EURO: Takže doktoři začnou jezdit na hory za své? STARÝ: Já osobně si myslím, že zvát lékaře na zahraniční kongresy je v pořádku. Tam se člověk hodně dozví o vývoji svého oboru. Samozřejmě je to špatně, trvá-li kongres dva dny a lékař je tam týden před a týden potom. V tom jsou MAFS i Česká asociace farmaceutických firem sdružující výrobce generik zajedno. Jiná věc jsou obchodní návštěvy u lékařů. Samozřejmě chceme, aby používali náš produkt. Ale měli bychom je přesvědčit o jeho kvalitě. Ne tím, že nabídnu nějakou finanční nebo nefinanční prémii. To si jednak musí mezi sebou vyřešit farmaceutické firmy, ale potřebujeme i pomoc lékařské obce. Snaha farmaceutického průmyslu o očištění je velká. Jsem přesvědčen, že náš průmysl přinesl hodně pozitivního pro lidi a není třeba, aby si ničil pověst kvůli nějakému krátkodobému profitu.