Novinka z nošovické továrny bude tvrdým konkurentem pro Škodu Roomster
Nejoblíbenější české MPV, Škoda Roomster, by se mělo začít obávat o pořádnou porci svého tržního podílu. Novinka z nošovické produkce automobilky Kia totiž vyjíždí na naše silnice s vysokými ambicemi. Redakční test ukázal, že očekávání, která si automobilka od modelu Venga slibuje, jsou docela na místě.
Venga je víceúčelové městské auto určené k odvozu rodiny do zoo nebo hypermarketu, stejně jako ke stěhování na dovolenou u moře. Jako takové by tedy mělo splňovat řadu požadavků na pohodlí, prostor, dostatek odkládacích ploch, dobrý výhled, vnitřní variabilitu a velký kufr. To vše venga plní vcelku příkladně, navíc přidává výtečné jízdní vlastnosti a povedený motor.
Vnější design vozu je do značné míry předurčen použitou platformou. Venga je postavena na podvozku modelu Soul, z něhož si odnáší především velkou šířku vozu. Tvary karoserie však již nemají se Soulem nic společného a plně konvenují účelu vozu. Mohutné dveře doplňují velká okna. To v důsledku znamená, že ač zdálky venga působí kompaktním dojmem, nejde o žádného prcka. Se svými 1,6 metru výšky předčí většinu konkurence. Auto ztratilo typicky korejské tvary, boční prolis dveří připomíná spíše BMW, zadní svítilny zase audi, předek vozu pak jako by měl být zasvěcen fordu. Výsledný mix je dostatečně elegantní, aby se občas někdo z kolemjdoucích i ohlédl, což je na MPV úspěch. Vysoká stavba usnadňuje nastupování a vystupování.
Interiér vengy je nadprůměrně zpracovaný a materiálově dobře nakombinovaný. Palubní deska sice není z měkčeného materiálu, nicméně alespoň tak vypadá. Rozmístění ovladačů je téměř bez ergonomické chybičky, pouze modul klimatizace by mohl být o nějaký ten centimetr výše. MPV musí mít dostatek nejrůznějších háčků a držáčků na pití, což venga také plní skoro na jedničku – už vedle ruční brzdy jsou celkem čtyři odkládací plochy a další se nacházejí ve dveřích. Variabilitu vnitřního prostoru zajišťují posuvné a sklopné zadní sedačky. Do auta se bez problémů vejde pět dospělých a kopa nákladu k nim. V kufru je totiž možné použít podlahu ve dvou různých výškách, čímž se úložná plocha sice nezvětší, avšak stane se podstatně lépe využitelná. Celkový objem kufru kolísá v závislosti na poloze sedaček a falešné podlahy od 314 do 570 litrů.
Řízení vengy není tak citlivé na boční vítr, jak by se při relativně mohutné karoserii mohlo jevit. Venga díky platformě Soulu a její šířce dobře sedí v zatáčkách, ve spojení s točivým motorem umí dokonce i pobavit. Na jedničku se automobilce povedlo odhlučnění, podobný akustický komfort v této cenové hladině nebývá zvykem. Řízení vozu je citlivé a dokáže zprostředkovat dost informací o dění mezi vozovkou a autem. Pětistupňová manuální převodovka by si ale další stupeň zasloužila. Při nejvyšší povolené dálniční rychlosti venga točí 4000 otáček za minutu, což je dost. Tomu odpovídá i spotřeba, která na dálnici dosahuje 8,5 litru benzinu na sto kilometrů a mimo město 6,5 litru. Sám motor má rád otáčky, nicméně v poklidném tempu lze bez problémů setrvat mezi jedním a dvěma tisíci otáček za minutu.
S poměrně slušnou výbavou lze vůz pořídit za cenu nižší než tři sta tisíc korun, což je hodně agresivní nastavení, které může roomsteru pořádně zatopit. Venga je povedené auto, jehož jedinou slabinou jsou brzdy s pomalejším nástupem. To je ale pouze drobnost, navíc možná ovlivněná předchozím řidičem.
klady
Design
Kvalita
Jízdní vlastnosti
Variabilita interiéru
zápory
Brzdy s pomalým nástupem
Tabulka:
Kia Venga
Motor: zážehový čtyřválec
Nejvyšší výkon: 66 kW
Objem: 1396 ccm
Převodovka: manuální pětistupňová
Zrychlení 0–100 km/h: 12,9 s
Maximální rychlost: 167 km/h
Spotřeba: 7,9 l (kombinovaná)
Cena: 280 000,- Kč základní