VYZKOUŠELI JSME – OPEL VIVARO Od roku 1996 nabízí Opel podnikatelům dodávku Vivaro. Druhá generace vozu nyní dostala údajně výkonnější a ekologičtější naftové motory. Jak se s nimi jezdí? Opel vyrábí Vivaro společně s francouzským Renaultem, který auto prodává pod názvem Traffic.
VYZKOUŠELI JSME – OPEL VIVARO Od roku 1996 nabízí Opel podnikatelům dodávku Vivaro. Druhá generace vozu nyní dostala údajně výkonnější a ekologičtější naftové motory. Jak se s nimi jezdí?
Opel vyrábí Vivaro společně s francouzským Renaultem, který auto prodává pod názvem Traffic. Oba vozy patří ke středním dodávkám určeným pro přepravu nákladu, ale mají i verzi kombi pro přepravu osob. Vyznačují se dynamickou karoserií s jakousi „čepičkou“ nad kabinou, která trochu připomíná střechu Boeingu 747.
Oba stroje dosud poháněly naftové motory 1,9, nyní je nahradily silnější dvoulitry CDTi o výkonech 66 kilowattů a 84 kilowattů. Oproti předchozím agregátům je to prý pokrok. Mají hlavy válců z lehkých slitin a čtyřventilové rozvody se dvěma vačkovými hřídelemi a s nejmodernějším systémem přímého vstřikován nafty. Na rozdíl od předchůdců mají nové pohonné jednotky rozvod opatřený bezúdržbovým řetězem, který nahradil ozubený řemen. Tím se mimo jiné snižují náklady na údržbu.
Servisní intervaly se prodloužily na 30 tisíc ujetých kilometrů, vzduchové a palivové filtry se mění dokonce až po ujetí 90 tisíc kilometrů; brzdová kapalina teprve po ujetí 120 tisíc kilometrů. Nové agregáty mají nejen vyšší výkony, ale prý až o 26 procent vyšší točivý moment při srovnatelné spotřebě paliva jako u jejich předchůdců. Je to pravda?
Profit otestoval Vivaro ve verzi kombi se silnějším naftovým dvoulitrem, které se prodává za zhruba tři čtvrtě milionu korun. Stejně jako všechny ostatní modely byl i náš vůz vybaven zdokonalenou šestistupňovou manuální převodovkou. Prvním příjemným překvapením při testu bylo relativní ticho v kabině, a to i když motor běžel po startování za studena.
Výrobce se ve svých manuálech pyšní výjimečnou spotřebou a nutno mu dát za pravdu. Uváděné hodnoty 9,8 až 10,2 litru na sto kilometrů ve městě, 7 až 7,4 litru mimo město a 7,9 až 8,4 litru v průměru se plus minus povedlo udržet i nám. Je ovšem pravdou, že jsme jezdili s prázdným vozem, spotřeba při plně obsazené kabině by vypadala jinak.
Agregát má slušné zrychlení, jde dobře odspodu. Jediné, co mu lze vytknout, je relativně malý rozsah využitelných otáček. Přísun krouticího momentu je plynulý s výraznějším zátahem kolem 1800 otáček, avšak kolem hranice 3,5 tisíc již motor výrazně polevuje. Jako užitečná se proto jeví šestistupňová převodovka, která šetří palivo ve vysokých rychlostech.
Jízdu ve Vivaru lze navzdory tomu označit jako komfortní. Řízení je přesné a rychlé, řazení precizní. Díky měkkému odpružení jsou sice dost výrazné náklony v zatáčkách, ale Vivaro není závodním vozem. Ve verzi kombi jde o pohodlný a relativně hospodárný mikrobus pro osm osob. Využijí jej taxikáři, hotely, cestovní kanceláře a vůbec všichni podnikatelé, kteří musí vozit větší počet osob.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Vivaro je homologováno jako užitkový vůz, bez dalších úprav umožňuje odpočet DPH. V provedení kombi je to pohodlný mikrobus pro osm pasažérů, kteří uvnitř vozu naleznou dostatečné pohodlí i pro delší cesty. Ve spojení s novým dieselem zaručí hospodárný provoz i dostatečné zrychlení.
TECHNICKÉ ÚDAJE model Opel Vivaro Combi 2,0 typ vozu osmimístná dodávka motor naftový čtyřválec objem válců 2 litry max. výkon 84 kilowattU max. rychlost 160 km/hod spotřeba 8,4 l /100 km kufr 600 litrU cena 754 900 Ka |