ČESKÝ PATENT Podnikatel Pavel Škarabela vymyslel papírek, do kterého se zabalí sežvýkaná žvýkačka. Geniálně jednoduchý nápad si nechal patentovat ve více než stovce zemí. Získal tak celosvětový monopol.
Pavel Škarabela
ČESKÝ PATENT Podnikatel Pavel Škarabela vymyslel papírek, do kterého se zabalí sežvýkaná žvýkačka. Geniálně jednoduchý nápad si nechal patentovat ve více než stovce zemí. Získal tak celosvětový monopol. Před čtyřmi roky jsem seděl s přítelkyní v kavárně,“ vzpomíná Pavel Škarabela. „Objednal jsem pití a najednou nevěděl, co se žvýkačkou. A tehdy mě napadlo, že to chce speciální papírek.“ O něco později viděl v televizi reportáž o nepořádku, který způsobují žvýkačky na chodnících. To definitivně rozhodlo. Našel tiskárnu a začal vyrábět. ČESKÝ NÁPAD ZAPLAVUJE SVĚT
Loni na jaře získal Škarabela pro svůj nápad český i mezinárodní patent. Nyní je „vynález“ registrován ve 109 státech a podnikatel rozjíždí distribuci po celém světě. Papírky začal pod názvem Pinkg prodávat v Evropě, ve Spojených státech i v Austrálii. Jako první je nakoupily restaurace, které mají problémy s odstraňováním žvýkaček z popelníků a nábytku. Pak se přidaly i hotely. Ukázalo se ale, že papírky byly příliš slabé. „V Americe jsem jednal s ředitelem hotelového řetězce Ritz. Zabalil do papírku žvýkačku, položil ho na koberec a dupnul. Papírek se roztrhl. Ředitel kroutil hlavou: tohle prý jejich problém nevyřeší,“ vzpomíná Škarabela. Musel proto vyvinout speciální papír, který se netrhá.
NETRADIČNÍ VIZITKA
Přestože papírky může na novinových stáncích koupit i řadový spotřebitel, drtivou většinu produkce chce podnikatel prodávat firmám jako reklamní předmět. Na malý papírový bloček, který připomíná zápalky, přijde logo společnosti a kontaktní údaje. „Je to taková netradiční vizitka,“ říká Škarabela. „I cena je stejná jako u vizitek, tedy tři koruny 50 haléřů za bloček s deseti papírky. Firmy si nechávají vyrobit průměrně tak čtyři tisíce bločků.“ Svou edici papírků si dosud zhotovilo už 250 společností.
PAPÍRKY KOUPÍTE I V TRAFICE Koncoví spotřebitelé zatím Pingky příliš nekupují. „V trafikách se prodávají balení s pěti bločky. Cena je třicet korun. Ukázalo se ale, že to je pro lidi moc drahé. Připravili jsme proto levnější balení jen se třemi bločky,“ říká podnikatel. I u drobných spotřebitelů ale vidí velkou příležitost. „Udělali jsme si průzkum trhu. Ukázalo se, že čtvrtina lidí je papírky ochotna kupovat. A další zjištění: osmdesát pět procent spotřebitelů papírek použije, pokud ho někde dostane zadarmo,“ konstatuje Škarabela. Šancí je podle něj také sběratelství. Firma proto vydává speciální sběratelské edice, které mají náklad jen několik desítek kusů. DRAHÉ PATENTY Přestože má český podnikatel na žvýkačkové papírky monopol po celé planetě, zatím na nich nevydělává. Zaplacení patentů v zahraničí je totiž finančně tak náročné, že Škarabela musí celý projekt naopak ještě dotovat. Peníze získává dalšími aktivitami - již několik let podniká v reklamě a marketingu. Věří však, že se investice vrátí v blízké budoucnosti. „Předpokládám, že boom nastane za dva tři roky. Lidé si zvyknou, že třeba v restauraci automaticky dostanou vedle ubrousků zdarma také Pingky.“ Zatím se podnikatel snaží získat pro svůj výrobek podporu na všech frontách. „Projekt podporuje třeba ministerstvo školství. Díky papírkům nebudou děti lepit žvýkačky po lavicích. A navíc,“ dodává s nadsázkou, „papírky jsou ideálním tahákem.“ Ve Spojených státech jedná Škarabela se dvěma velkými výrobci žvýkaček. „Mohly by papírky sponzorovat a ukázat, že se podílí na řešení problému, za který samy tak trochu mohou.“ Pro výrobce to může být rozumný kompromis. V některých zemích se totiž v poslední době hovoří o uvalení speciální daně, ze které by se platilo odstraňování nalepených žvýkaček. WRIGLEY CHYSTÁ KONKURENCI
Ukazuje se, že přinejmenším jeden přední výrobce žvýkaček považuje papírky za nápad s velkým potenciálem. Když se Profit dotazoval zástupců společnosti Wrigley na její názor ohledně Škarabelova patentu, vyplynulo na povrch překvapivé zjištění: Wrigley připravuje papírkům konkurenci! „Naše firma se podílí na financování vývoje produktu, který spotřebiteli nabídne velmi podobné užitné vlastnosti. Na českém trhu by se měl objevit už v prvním čtvrtletí příštího roku,“ sdělil obchodní ředitel české pobočky společnosti Václav Naiman. „To je pro mě novinka,“ reagoval Pavel Škarabela. Zatím nechce komentovat, zda se Wrigley dostane do rozporu s jeho patentem. „Uvidíme, s čím přijdou. Pak se případně můžeme zkusit nějak domluvit,“ řekl. Z vyjádření společnosti Wrigley ale vyplývá, že nový produkt nebude jen prostým okopírováním Škarabelova nápadu. „Výrobek je založen na odlišném technickém řešení a je primárně určen pro jiný segment trhu,“ vysvětlil Naiman. Zatím ale zůstává jediným papírkovým magnátem Pavel Škarabela. Asi jen málokdo na světě může říci to samé, co právě tento český podnikatel spokojeně vyslovuje, když v ruce drží malý bloček papírků: „Na tento výrobek mám prostě sto procent světového trhu.“