Jeden z našich zaměstnanců nedávno vulgárně napadl našeho zákazníka.
Podle mého názoru nám tím způsobil škodu a je to důvod k výpovědi, avšak dotyčný pracovník tvrdí, že nijak neporušil pracovní kázeň. Máme šanci ukončit s ním na základě této události pracovní poměr?
Pavel Kovařík
Jistě, a lze předpokládat, že ukončení pracovního poměru by v daném případě nemělo být spojeno s nijak zásadními riziky, a to ani tehdy, pokud dojde k ukončení okamžitým zrušením. Podobný případ, tedy situaci, kdy se zaměstnanec vůči zákazníkovi zaměstnavatele dopustil hrubého verbálního útoku, totiž před časem řešil Nejvyšší soud a rozhodl ve prospěch zaměstnavatele. Poukázal na to, že snaha „o spokojenost zákazníka“ patří mezi oprávněné zájmy zaměstnavatele. Vulgární oslovení znamená ohrožení vztahu zaměstnavatele se zákazníkem, je způsobilé mu přivodit majetkovou újmu a je tedy možné takové jednání kvalifikovat jako porušení pracovní kázně zvlášť hrubým způsobem.
Při hodnocení intenzity porušení pracovní kázně musí však soud v každém konkrétním případě přihlédnout k celé řadě skutečností. Jde například o osobu zaměstnance, jeho případné předchozí excesy, délku trvání pracovního poměru, míru zavinění, situaci, v níž k porušení pracovní kázně došlo, důsledky chování zaměstnance a podobně.
Tereza Kadlecová, advokátka, Weinhold Legal