Státní majetek Ministerstvo dopravy naráží na potíže při výpovědi smlouvy na pronájem českých přístavů v Hamburku. Ministr Dan Ťok před pár týdny oznámil, že dosavadní nájemce, společnost Eko Logistics, bude končit. Její zástupci ale území v Německu nevyklízejí.
„Smlouva rozhodně nic neříká o tom, že si ji mohou vypovědět, kdy chtějí,“ říká jednatel firmy Eko Logistics Jan Smetana. Firma podle něj investovala v areálech několik milionů korun, navíc chystá zakázky jako třeba nákup lodí. Pokud bude muset Hamburk vyklidit, bude se soudně bránit. „Nevidím důvod, proč bychom měli končit. Ministr chce, aby území sloužilo českým firmám a aby se rozvíjelo. A přesně to my děláme,“ popisuje. Ťok má pravdu v tom, že Česko nemá z území žádný profit a že Eko Logistics k Hamburku přišla bez výběrového řízení. Před ní měla ale areály pronajaté plavební firma ČSPL a stát na ně podle Ředitelstvích vodních cest ještě doplácel několik milionů každý rok. Plochy v Hamburku jsou daleko od námořního přístavu, na volné moře je to od nich zhruba sto kilometrů. Námořní lodě tam zajíždět nemohou, problémem je i zanesené dno. Přesto se dají využít k nákladu zboží na silnici nebo železnici, uplatnění najdou i administrativní budovy, pokud projdou opravou.
l