Menu Zavřít

Výprodej luxusu

14. 6. 2007
Autor: Euro.cz

Ford

Po Aston Martinu se americká automobilka Ford chystá prodat i zbylé tři luxusní značky Jaguar, Land Rover a Volvo. Firma si najala investiční banky Goldman Sachs, Morgan Stanley a HSBC, které jí s prodejem poradí. Za prodejem stojí stejně jako v případě Aston Martinu snaha vyřešit vleklé finanční potíže, jež koncern dlouhodobě souží. Celá skupina loni prodělala rekordních 12,7 miliardy dolarů (v přepočtu přes 271 miliard korun).
V USA Ford počítá se zrušením až 45 tisíc pracovních míst a s uzavřením šestnácti továren. Výrobní aktivity či nové modely problémy automobilky v dohledné době nevyřeší, proto se firma rozhodla změnit strukturu a najala si Kennetha Leeta, akvizičního experta, jenž dříve pracoval pro Goldman Sachs a Bank of America. „Jeho úkol byl uvést strategickou revizi Premier Auto Group, v níž se tehdy nacházely ještě všechny čtyři značky - Aston Martin, Jaguar, Land Rover a Volvo,“ říká šéf Fordu Alan Mulally. Leetova vize se zdá být jasná. Prodej celé Premier Auto Group by dle analytiků mohl vynést až deset miliard dolarů, přesto jde v důsledku o obrovskou ztrátu. Jen za Jaguar, který Američanům patří od roku 1989, zaplatil Ford 2,5 miliardy dolarů a dalších deset miliard do něj investoval.
O nových majitelích tří značek se zatím pouze spekuluje. O Volvo už dříve projevilo zájem německé BMW, které má eminentní zájem o švédské specialisty na pohon předních kol. Volvo však Ford zatím neprohlásil za jasného kandidáta na prodej, na rozdíl od obou britských značek. Z kandidátů koupě, jimiž byli například investiční společnost Alchemy Partners, Renault, Dave Richards (nedávno koupil Aston Martin), David James (koupil od DaimlerChrysleru práva na výrobu malých vozů Smart) nebo Fiat (získal by prodejní kanály pro Alfu Romeo v Americe a know-how v oblasti vozů SUV), ovšem prozatím sešlo. Jeden po druhém zprávy o zájmech na koupi značek dementovali.

  • Našli jste v článku chybu?