Menu Zavřít

Vyrábí ho v rukavičkách

18. 6. 2002
Autor: Euro.cz

V České republice bude superluxusní limuzína v září

Na německý trh přišel začátkem června doprodeje zatím nejluxusnější Volkswagen všech dob s názvem Phaeton. Prodává se za ceny kolem jednoho sta tisíc marek a bude konkurovat nejdražším Bavorákům a Mercedesům. S Phaetonem nepřichází jenom vlajková loď koncernu VW, ale také pokus o zcela nový způsob prodeje a péče o zákazníka, který prý zatím nemá u konkurence obdoby. Vše začíná už v saských Drážďanech, kde na vybombardovaném Štrasburském náměstí vyrostla takzvaná skleněná manufaktura. Jde o třípatrový montážní závod Phaetonů, který do automobilového světa přináší nový prvek. Celá továrna je postavena ze skla a oceli a zákazníci zde můžou pozorovat svůj vůz až po jeho sjetí z montážního pásu. Limuzíny z něj míří buď přímo do jejich rukou, nebo do prosklené čtyřicetimetrové věže, kde čekají na další expedici.
Jestliže mluvíme o montážním pásu, pak ale nejde o klasickou linku ušpiněnou od oleje. Vše se odehrává na naleštěných parketách a auta se po nich decentně posunují 38 hodin pomocí troleje, zabudované do podlahy. Na velkoplošné obrazovce může zákazník sledovat vývoj montáže, a dokonce do ní v jejím průběhu zasahovat. Řada dělníků závodu pracuje v bílých rukavicích. Nikoli aby chránili ruce, ale aby na citlivých součástech interiéru nezůstal jejich pot. O tom si auta nižší kategorie můžou nechat jen zdát. Motor se před zabudováním do vozu pečlivě kontroluje minikamerami (endoskopie). V jedné místnosti se na ploše osmnáct metrů čtverečních se Phaetony prohání virtuální rychlostí 250 km/hod. Autentické jízdní vlastnosti řídí počítač, který v reálném čase reaguje na chování řidiče.
Kolem vozů v hlavní montážní hale neslyšně se pohybujících po podlaze přitom v tichosti projíždějí vozíky bez řidiče – naviguje je totiž také vedení umístěné pod podlahou. Z velína tak stačí jednoduše dát pomocí počítače příkaz „zrcátka do sektoru B1“ a vše je splněno bez účasti lidské síly. Těžko říci, co tomu říkají německé odbory, ale funguje to. Zatím „výrobní galerii“ denně opustí 25 automobilů, při plném taktu jich vyrobí až sto padesát. Vedle Phaetonu by se v Drážďanech měly montovat také luxusní verze terénního Touarega a v budoucnu pravděpodobně i sporťák W12 Coupé.
Zákazníci, pokud si pro vůz přijedou osobně, čekají na svůj Phaeton obklopeni přepychem a pohodlím. Volkswagen jim, ať jsou odkudkoli, zaplatí noc v luxusním drážďanském hotelu. Ve foyeru skleněné manufaktury si pak můžou vyzkoušet na simulátorech různé typy palubních desek, čalounění nebo potahů sedadel. Takzvané konfigurátory nabízí hned několika desítek variant. K dispozici je restaurace, bar či přepychové salonky. Podívat se mohou přijít i kolemjdoucí, kteří si luxusní Volkswagen nekupují, ale musí zaplatit vstupné. Phaeton přináší nové způsoby prodeje i mimo saskou manufakturu. Neprodává se totiž v běžných dealerstvích, ale jen u dvaceti vybraných prodejců v Německu. V České republice bude k mání od září na dvou místech – v pražských prodejnách na Jarově a na Proseku. Stejně tak jeho běžná údržba bude vyžadovat výlet do specializovaného servisu.

  • Našli jste v článku chybu?