Nové vedení Moravskoslezského kraje si uvědomilo, že jsme stabilním motorem regionu, říká šéf vnějších vztahů nošovické továrny Hyundai
Před pěti lety, kdy poblíž Nošovic vyrostl závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), byla korejská auta nováčky na evropském i českém trhu. Automobilce se od té doby podařilo zákazníky přesvědčit, že Hyundai není „Korejec“, ale auto z Beskyd. „Prodej v Česku představuje asi čtyři procenta, ale vytrvale roste. Stále více našich tuzemských zákazníků se ztotožňuje s auty z Nošovic jako s domácí značkou,“ říká Petr Vaněk, ředitel oddělení vnějších vztahů HMMC.
* Nedávno sjel z pásů miliontý vůz Hyundai vyrobený v Nošovicích. Berete to jako mezník?
Milionté auto je pro nás opravdu historickým okamžikem. Od roku 2008, kdy byla sériová výroba zahájena, jsme se postupně dostali na současnou roční kapacitu tří set tisíc aut, která exportujeme do téměř šedesáti zemí světa. Je pochopitelné, že nejvíce jich odebírají evropští zákazníci, a to zejména v Německu, Rusku, Velké Británii, Itálii a Španělsku.
* Chystá automobilka letos nové modely?
Po loňském roce, kdy jsme postupně zahájili sériovou výrobu tří verzí nové generace modelu Hyundai i30, bude letošek na novinky poněkud méně bohatý. I tak nás ale čeká zahájení sériové výroby inovovaného modelu ix35 a na podzim se faceliftu dočká i model ix20, který vyrábíme beze změn od podzimu 2010.
* Nejoblíbenější barvou vozů Hyundai je podobně jako u konkurence bílá, která vytlačila stříbrnou. Jsou barevné preference zákazníků konzervativní? A jak si vedou netradiční barvy?
Bílá s přehledem kraluje. Důvodem není pouze módnost, ale i fakt, že bílá je nejoblíbenější barvou firemní klientely, protože je možné ji libovolně polepit nápisy, logy apod. Pokud si však firemní zákazník objedná větší počet aut, může je dostat rovnou z výroby přímo ve svém firemním odstínu. Na přelomu roku jsme třeba v Nošovicích vyrobili 280 aut Hyundai ix20 pro španělskou banku Santander v jejím typicky ohnivě červeném odstínu. Pořadí na dalších místech také není překvapivé – na druhém místě je černá, následuje ocelově šedá metalíza a čtveřici nejpopulárnějších barev uzavírá stříbrná. Přestože vyrábíme auta ve dvanácti odstínech, první čtyři barvy představují více než tři čtvrtiny všech vyprodukovaných aut. A to přitom děláme i odstíny pro fajnšmekry, jako je lískooříšková nebo borůvková metalíza.
* HMMC má novou kolektivní smlouvu. Jak úspěchy Hyundai pocítí zaměstnanci v Nošovicích?
Hyundai patří mezi nejvýznamnější zaměstnavatele v Moravskoslezském kraji, protože spolu se svými výhradními dodavateli zaměstnává přes deset tisíc lidí. Nová kolektivní smlouva garantuje navýšení mezd v průměru o tři procenta a zvýšení bonusu za splnění plánu z 50 na 75 procent základní mzdy. Ve výsledku mohou zaměstnanci pobírat třináct a tři čtvrtě platu. Významný je i příspěvek firmy na životní a penzijní připojištění, který může činit až 700 korun za každý z těchto dvou produktů.
* HMMC podepsala memorandum o porozumění s krajem. V čem konkrétně probíhá spolupráce?
Nové vedení Moravskoslezského kraje zaujímá ke společnosti Hyundai i k jiným významným investorům v regionu naprosto odlišný přístup než to předchozí. Kraj si je nyní mnohem více vědom toho, jak významným zaměstnavatelem a stabilním motorem regionální ekonomiky je závod v Nošovicích. Uvědomuje si také, že mít na svém území evropskou továrnu automobilky, která roste i v krizi, je otázkou prestiže. Kraj proto přišel s iniciativou memoranda, které se týká například spolupráce při ochraně životního prostředí. Chceme se také zaměřit na obohacení společenského života seniorů, kteří jsou mnohdy opomíjeni. Součástí memoranda je i spolupráce se středními a vysokými školami v regionu s cílem podpořit rozvoj technického vzdělávání. l
O autorovi| Blahoslav Hruška • hruskab@mf.cz