Regulérnost soutěže začal zkoumat antimonopolní úřad
Ještě před dvěma lety, kdy společnosti Autostrade a Kapsch spolupracovaly na výstavbě mýtného systému v Rakousku, byly nejlepšími partnery. Dokonce tak dobrými, že ředitel Autostrade Giovanni Castellucci těsně před spuštěním mýtného systému na konci roku 2003 uvedl, že Kapsch je jedna z nejlepších firem na světě a že při projektu takové velikosti ještě nezažil tak málo problémů. V současné době si to jistě nemyslí, neboť právě Kapsch mu jeden podstatný problém přidělal. Společnost Autostrade byla společně s konsorcii Mytia a A-Way vyřazena z výběrového řízení na generálního dodavatele mýtného systému v České republice.
Paradoxy.
„Výběrové řízení vyhrála firma, která nikdy v historii nebudovala a neprovozovala mýtný systém. V Evropě je v současné době v provozu více než osm milionů mikrovlnných palubních jednotek, z nichž rakouský Kapsch neprovozuje ani jedinou,“ uvádí jeden ze spolupracovníků italské společnosti Autostrade, jenž si nepřál být jmenován. „Samozřejmě že provozujeme. Dodávali jsme naše řešení nejen v Evropě, a to v různých formách. Jsme největším dodavatelem mýtných systémů na světě. Náš podíl dosahuje 65 procent,“ odporuje generální ředitel české pobočky Kapsch Telecom Karel Feix. „Výběrové řízení bylo připraveno tím způsobem, aby vyhovovalo jedinému zájemci, společnosti Kapsch,“ tvrdí tuzemský zástupce švýcarské společnosti Ascom Martin Beneš. Feix oponuje: „K těmto diskusím je potřeba připomenout, že za celou dobu, kdy byly zadávací podmínky známé, nedošlo k jedinému protestu proti tomuto zadání. Oficiální protest, ve kterém by zpochybňoval zadání či jeho formulaci, nepodal nikdo z uchazečů.“ Čeští reprezentanti firem přihlášených do výběrového řízení by se pravděpodobně nedokázali shodnout ani na tom, zda je den, nebo noc.
Hlasitá Mytia.
Jediné z konsorcií, které se po oznámení výsledku tendru hlasitě ozvalo, bylo sdružení Mytia, do něhož patří společnosti Ascom, Fela, Damovo a ABD Group. Tato nabídka byla pro stát nejlevnější, konsorcium požadovalo za své služby 15,1 miliardy korun. Na druhé straně se jedná o lokální švýcarskou společnost, které odborníci mnoho šancí na vítězství v tendru nedávali. Na tiskové konferenci Mytia oznámila, že s vyloučením nesouhlasí a hodlá se všemi možnými prostředky zasadit o vrácení své nabídky do výběru. Zrušení tendru je již méně přijatelnou variantou, a to pro všechny zúčastněné. Nový by pravděpodobně současná vláda již nestihla vypsat, mohly by se změnit podmínky a nezúčastněné firmy disponující například satelitní technologií by se mohly stát dalšími zájemci o státní peníze. Mytia oficiálně uvedla, že podmínky ministerstva dopravy splnila, proto je vyřazení z formálních důvodů nepřípustné. Jaké námitky komise proti nabídce měla, však odmítli zástupci firem uvést. Týdeník EURO získal seznam podmínek, které komise označila za nesplněné. Komise například uvedla, že Mytia nesplnila požadavek číslo 25 o nutnosti zašifrování veškeré komunikace. Mytia však tvrdí, že si ministerstvo přečetlo pouze první polovinu její nabídky k tomuto bodu, neboť ve druhé části kapitoly zašifrování garantuje. Rovněž možnost vrácení předem zaplacených záloh, bod 47, byl prý splněn. Není proto důvod, aby byl označen za jeden z důvodu k vyřazení. Celkem ministerstvo označilo sedm nesplněných bodů. Největším problémem se však paradoxně může stát poslední část dopisu, kterým ministerstvo konsorciu oznámilo vyřazení ze soutěže. „Uchazeč nejen, že nesplnil některé zadávací podmínky, ale především nabídl zadavateli řešení, které neodpovídá jeho potřebám,“ uvádí ministerstvo. Tato věta, kterou pravděpodobně úředníci zapomněli v závěrečné fázi zmírnit či vyhodit, se může stát stěžejním argumentem pro antimonopolní úřad. V zadávacích podmínkách tendru, které musí respektovat nejen firmy, ale i výběrová komise, totiž o „potřebách“ zadavatele není ani slovo. Naopak stěžejním slovem se může stát příslovce především. Nešťastnou větu (z hlediska ministerstva dopravy) posouvá z bantamové do těžké váhy.
Čas plyne.
Ministr dopravy Milan Šimonovský hájí výběrové řízení, jak může. Spuštění systému na začátku ledna 2007 není ohroženo, uvedl na tiskové konferenci. Ani Šimonovský však nemůže v tuto chvíli znát stanovisko antimonopolního úřadu, který na základě dvou podnětů - kromě konsorcia Mytia jej podala ještě fyzická osoba - začal zkoumat regulérnost soutěže. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že podnět podá rovněž Autostrade. Dobu vyšetřování není možné pevně stanovit. „Vyžádali jsme si dokumenty a začali je studovat. Dosud jsme však neobdrželi žádný návrh na zahájení správního řízení, proto nelze mluvit o třicetidenní lhůtě. V této chvíli odhaduji, že by řízení mohlo skončit do šesti týdnů od zahájení,“ řekl týdeníku EURO předseda ÚOHS Martin Pecina. Návrh na zahájení správního řízení však společnosti podají teprve poté, co jejich námitky posoudí a odmítne ministerstvo dopravy. Pro zhotovení námitky je termín čtrnáctidenní, stejně dlouhou dobu má ministerstvo na vyslovení svého konečného stanoviska. Ani případné průtahy kvůli antimonopolnímu úřadu nejsou hlavním problémem. Státní úředníci snad již konečně pochopí, že vypisovat tendr na službu, která dosud není uzákoněna, není úplně nejlepší nápad. Novela zákona o pozemních komunikacích, která učiní výběr mýtného legálním, totiž stále čeká v Poslanecké sněmovně, až se k ní poslanci dostanou. V plánu to mají ještě letos, ale celým procesem i v případě přijetí zákon neprojde. „Předpokládáme, že legislativa by se měla uzavřít v únoru příštího roku,“ řekl týdeníku EURO ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza. Začátek roku 2007 se tedy v případě výběru mýtného pravděpodobně posune, což mimo jiné přináší i finanční ztráty. Stát absencí výběru mýta přichází 20 až 30 milionů korun denně, což je více než miliarda ročně.
Kluci se rádi nemají.
Zpoplatnění průjezdu českými silnicemi a dálnicemi je politické rozhodnutí. Neúspěšní uchazeči se domnívají, že výběr rakouské firmy je rovněž politickým rozhodnutím. Firmy ještě ani nestihly napsat námitku proti vyřazení ministerstvu dopravy a politici se již začínají přít o to, čí rozhodnutí to bylo. „Zadávací dokumentaci projednala vláda a je podepsána premiérem,“ obhajoval svou roli v kontroverzním tendru Šimonovský. Možná, že reagoval i na tuto část jednoho z nesčetných premiérových komentářů v tisku: „Pokud se v tendru neúspěšné firmy odvolají k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a ten jejich námitky uzná, bude to opravdu znamenat politickou smrt ministra dopravy (jednal bych opravdu rychle),“ uvedl ve svém komentáři na serveru lidovky.cz 23. listopadu Paroubek.