Čínští znečišťovatelé poukazují na západní poptávku
Cenou, kterou svět platí za atraktivní, cenově dostupné čínské zboží, od oděvů přes televizory s plochou obrazovkou až po ocelové nosníky, je více skleníkových plynů, které chrlí čínské továrny. Loni Čína předstihla Spojené státy jako největší emitent těchto plynů na světě. A se vzrůstajícím tlakem na Peking, aby se polepšil, začínají tamní čelní představitelé ukazovat zpět na Západ. „(Až) 25 procent čínských emisí pochází z produktů, které vyrábíme pro svět, a měli by za ně platit spotřebitelé – ne výrobci,“ prohlásil Kao Li, ředitel sekce pro změnu klimatu ve Státní komisi pro rozvoj a reformu, na nedávném fóru pořádaném Pewovým centrem pro globální změnu klimatu (PCGCC). Nedávného snížení emisí bylo jak ve Spojených státech, tak v Evropě opravdu dosaženo zčásti proto, že se výroba prostě přesunula do Číny. Přesný výpočet oxidu uhličitého v dováženém zboží bude podle viceprezidenta PCGCC Elliota Diringera těžištěm pozornosti v dalším kole jednání o globální změně klimatu.
AUTOMOBILY
Elektřina z výmolů
Hybridní osobní a nákladní automobily budou možná jednou čerpat elektřinu z vibrací kol na vozovce. Tým studentů z Massachusettského technologického institutu (MIT) si dal patentovat tlumič otřesů, který při každém nárazu generuje elektřinu.
Dnes se na otřesy používají těžké pružiny, které tlumí jízdu přes výmoly a nerovnosti. Tlumič GenShock nahrazuje tyto pružiny hydraulickým olejem. Když olej absorbuje otřesy na vozovce, vzniká tlak, který tlačí kapalinu přes malou turbínu, čímž se vytváří elektřina.
Olej se používá znovu a elektřina pohání klimatizační jednotky a podobně. To snižuje spotřebu benzinu nebo nafty až o deset procent, říká student posledního ročníku MIT Zack Anderson, spoluvynálezce tlumiče GenShock a provozní ředitel nově vzniklé firmy Levant Power, která má tuto technologii obchodně využít.
GenShock by mohl ještě zvýšit hospodárnost takových hybridních aut, jako je Ford Fusion nebo Toyota Prius. Všechny nové hybridní systémy však musejí projít vyčerpávajícími zkouškami odolnosti, uvádí Nancy Gioiová, ředitelka programů hybridních vozidel ve společnosti Ford. Takže se firma Levant prozatím soustředí na těžké vozové parky jako autobusy, nákladní automobily a vojenská vozidla. Protože více váží, mohou z každého výmolu vyrobit více elektřiny.
Box; shora dolů; čísla prvních dvou grafů stejná jako v originále:
INVESTICE
Čisté technologie mají stále spoustu peněz
Ať je recese, nebo ne, investoři rizikového kapitálu zvyšují sázky na zelené technologie
Nadšení investorů rizikového kapitálu pro zelenou technologii roste…
/1. graf/
PROCENTA
PODÍL INVESTIC DO ENERGETICKÉ TECHNOLOGIE Z CELKOVÉHO RIZIKOVÉHO KAPITÁLU
…
…a díky tomu byl rok 2008 v tomto sektoru rekordní
/2. graf/
MILIARDY DOLARŮ
INVESTICE DO ENERGETICKÉ TECHNOLOGIE
…
Pramen: New Energy Finance, Clean Edge, Nth Power
Obnovitelná energie přitahuje většinu financí /3. graf; zprava doleva ve směru hodinových ručiček/
PODÍL CELKOVÝCH FINANCÍ INVESTORŮ RIZIKOVÉHO KAPITÁLU VLOŽENÝCH DO ČISTÝCH TECHNOLOGIÍ, 2008
57 %
SOLÁRNÍ, VĚTRNÁ A DALŠÍ OBNOVITELNÁ ENERGIE
15 %
BIOPALIVA
9 %
EFEKTIVNÍ VYUŽÍVÁNÍ ENERGIE
8 %
PRŮMYSLOVÉ TECHNOLOGIE
7 %
SKLADOVÁNÍ ENERGIE
4 %
OSTATNÍ
Pramen: Ernst & Young, Dow Jones, VentureSource
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl