Menu Zavřít

Výrobci lihovin byli loni úspěšní

29. 3. 2004
Autor: Euro.cz

PŘES NEPŘÍZNIVÉ PROGNÓZY SE TUZEMSKÝM VÝROBCŮM ALKOHOLICKÝCH NÁPOJŮ LONI DAŘILO. FIRMY MAJÍ NAVÍC ZA SEBOU PLNĚNÍ NÁROČNÝCH HYGIENICKÝCH POŽADAVKŮ V SOUVISLOSTI S NADCHÁZEJÍCÍM VSTUPEM DO EU. PO 1. 5. SE SNÁZE PROSADÍ V ZAHRANIČÍ, ALE ZÁROVEŇ JIM VZROSTE KONKURENCE NA DOMÁCÍM TRHU.

Výrobci lihovin si nevedou zatím špatně, a to přes nejrůznější tlaky na snižování spotřeby alkoholu. Například ústecká likérka KB Likér dokonce za rok 2003 meziročně zvýšila výrobu o 13 procent a prodala tak 5,53 milionu litrů lihovin za 600 milionů korun. Tržby měla vyšší o 100 milionů korun. Firma má na trhu podíl zhruba devět až deset procent. Úspěšně si vedl i největší tuzemský výrobce lihovin, společnost Stock Plzeň-Božkov. Za poslední tři roky dosahuje stabilně výroby kolem 26 milionů litrů lihovin. Loni to bylo 25,99 milionu litrů. „Poptávka po lihovinách byla koncem roku 2003 enormní,“ vyjádřil se generální ředitel Stocku Martin Petrášek. Prodeje na konci roku podle něho zásadním způsobem ovlivnila snaha naplnit sklady před očekávaným růstem cen. Od 1. ledna se zvýšila spotřební daň z lihu z 234 na 265 korun za litr. Firma proto na konci roku musela zavést směnný provoz a mimořádné směny. Podle odhadu Stocku ale celková spotřeba lihovin v ČR klesla vloni o 10 až 12 procent na zhruba 66 milionů litrů. „Další markantní propad lze očekávat iletos. V prvních měsících roku, kdy obchodníci vyprodávají zboží nakoupené před koncem roku 2003, je odbyt velmi nízký, a tomu jsme přizpůsobili i výrobu,“ dodal Petrášek k aktuální situaci ve výrobě lihovin. „Zaznamenali jsme pokles odbytu. Zákazníci se předzásobili za loňské nižší ceny před zvýšením daní,“ řekl stejnou zkušenost ČTK spolumajitel firmy Fruko-Schulz Jindřichův Hradec Vladislav Blecha. Podle prezidenta Unie výrobců lihovin Vladimíra Steinera bude letošní rok zřejmě katastrofální vlivem slabšího začátku roku i vlivem vyšších daní, které lihoviny zdraží. To se zřejmě promítne do poklesu spotřeby zdaněných výrobků. Po vstupu do EU také stoupne konkurence ze zahraničí, dodal Steiner. Výrobcům může pomoci export. Tuzemští výrobci jsou v něm poměrně úspěšní. Fruko-Schulz z celkových 41 328 litrů lihovin vyvezl asi 7 %. Stock vloni v zahraničí prodal dva miliony litrů lihovin, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 13 procent. Vyváží především na Slovensko. Letos poprvé pronikl do Austrálie a získal tak osmé exportní teritorium.

  • Našli jste v článku chybu?