Sponzoring velkých sportovních akcí je doménou výrobců oblečení a sportovních pomůcek. Posledních pár let dominují také producenti elektroniky, kteří prezentují své nejnovější technologie pro zpracování a zobrazení výsledků nebo analýz. “Příležitostí, jak sponzoringu využít pro komunikaci s potenciálními klienty, je ale více než dost i v oblasti bankovnictví,” říká ředitel marketingu GE Money Ian Forrest.
EURO: Pro korejské firmy Samsung či Hyundai je olympiáda příležitostí, jak změnit image asijské firmy a prezentovat se jako nadnárodní, celosvětová značka. GE je však dobře známá a o své pozici příliš zákazníky přesvědčovat nepotřebuje. Co si od podpory olympiády slibujete?
FORREST: Jako GE Money si od sponzoringu českého olympijského týmu slibujeme velké věci. Podobně jako koncern General Electric, který sponzoruje Mezinárodní olympijský výbor. Obecně je olympiáda unikátní sportovní akcí, stejně unikátní, jako je značka GE, která s olympiádou sdílí společné hodnoty. Lokální sponzoring českého týmu přinese bance ještě více důvěry, ještě hlouběji nás propojí s Českem a vytvoří motivaci pro naše zaměstnance. Z těchto důvodů klademe na přínosy ze sponzoringu olympiády vysoká očekávání.
EURO: Jedním z důvodů, proč se GE na olympiádu tolik koncentruje, je prý otevření nových trhů. Kterých konkrétně?
FORREST: Chceme se soustředit na rozvíjející se trhy, na Čínu, Indii a na střední i východní Evropu. Konkrétně v Česku, kde jsme čtvrtou největší bankou, nám sponzoring pomůže získat nové klienty a zavést nové produkty. Pro celý koncern GE je olympiáda skvělou příležitostí pro posílení přítomnosti v Číně v oblasti infrastruktury, energií, vody a produktů pro zdravotnictví.
EURO: Srovnáte-li možnosti komunikovat s maximem potenciálních nových klientů, je olympiáda skutečně tou nejlepší z nich? Čím se třeba liší od mistrovství světa ve fotbale?
FORREST: Tato akce na sebe každé dva roky strhne pozornost většiny světa. Spojení s duchem takové sportovní události je současně skvělým spojením jak se současnými, tak s potenciálními novými klienty. Olympiáda reprezentuje myšlenky, které ji činí unikátní a zcela odlišnou od všech ostatních sportovních nebo sponzorských příležitostí. Tento způsob komunikace vnímáme jako dlouhodobou cestu, budeme partnery českého olympijského týmu v Londýně v roce 2012 a také koncern GE na této olympiádě opět bude spolupracovat s Mezinárodním olympijským výborem.
EURO: Nahlédneme-li obecně na spojení byznysu a sportu - je pro vás olympiáda jedinou takovou aktivitou, nebo jich máte víc?
FORREST: Olympiáda je rozhodně nejvýznamnější akcí tohoto druhu. Záleží však na strategii. Největší značky používají ke komunikaci golf nebo fotbal, jiné volí závody F1. Ale jsou i jiné příležitosti. Když jsem začal pracovat v České republice, poohlížel jsem se po lokálně významných sportech, jako jsou fotbal nebo hokej.
EURO: Jakým způsobem budete vyhodnocovat výsledky? Co konkrétně si od olympiády slibujete?
FORREST: GE je společnost orientovaná na výsledky, což platí i pro tento typ investic. Musí dávat smysl akcionářům. S tímto na paměti hodnotíme přínos podobných aktivit k růstu prodejů a příjmů, rozšíření produktů a znalosti a povědomí o značce. Spustili jsme nový systém vyhodnocování výsledků už měsíce před začátkem olympiády a nepřetržitě sledujeme vliv kampaně na náš byznys. K dnešnímu dni mohu říci, že byznys i značka rostou a změny vidím i na našich zaměstnancích. Bez toho, aniž bychom průběžně vyhodnocovali výsledky, bychom nemohli odpovědět na otázky akcionářů, kteří by se ptali – proč to děláte? Má to nějaký smysl? Díky tomuto systému jim můžeme odpovědět a své odpovědi doložit konkrétními výsledky.