Menu Zavřít

VYŠŠÍ STŘEDNÍ ŠKOLA

30. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Leasing   automobilů

Vzít si auto na leasing se někomu může zdát jako jasná, průhledná záležitost, kterou se není třeba podrobněji zabývat. Není to pravda. I jednoduchý leasing osobního automobilu se může za určitých okolností stát velmi složitým případem z věcného , finančního i daňového hlediska.

Podle našich informací kupříkladu mnoha lidem uniklo, že v důsledku novelizací daňových zákonů je to dnes po splacení leasingu na auto podstatně jinak než dříve. Abychom to upřesnili, uveďme hned zkraje, že auto po absolvování leasingových a kon ečné symbolické splátky se nestává osobním majetkem podnikatele pana Nováka, ale vchází do jeho obchodního jmění. V rámci této účetní kolonky je třeba si auto buď nechat ve firmě a začít ho odpisovat, anebo ho lze prodat a příjem zdanit.

Nefinito

Při určitém rozumném výhledu, co bylo a co bude a tak dále, si lze však počínat takříkajíc uváženě. Jestliže víme, že dostaneme k určitému datu do obchodního jmění osobní auto v zůstatkové hodnotě 200 000 korun, můžeme si za vhodných okolností spočítat, že kupříkladu ztráta bude k danému datu mnohem vyšší. Pak majiteli nic nebrání auto prodat, aniž by z příjmu musel odvádět daň, pokud mu tuto konstrukci ovšem nenaruší jiné příjmy.

Velmi častým a bohužel často špatně daňově a firemně ošetřeným případem jsou leasingy automobilů pro občany. Tuto službu dnes nabízí kdekdo, ale ne každá leasingová firma občanovi, to jest člověku bez živnostenského listu, všechno podrobně vyl oží. Občané se pak často obracejí na své daňové poradce a konstruují kvůli pronajatým vozům daňová schémata, nad nimiž finančním úřadům zůstává tak trochu rozum stát.

Z několika málo odpovědí na mnoho našich dotazů na všechny možné strany ale vyplynulo pár informací, které lze brát podle všeho jako směrodatné. Týdeník EURO se v této souvislosti pro názornost ptal zejména na zcela jasné případy, kdy například plá tce autoleasingu pobírá nějaké honoráře za články. Jeden z velmi vysoce postavených finančních úředníků nás však ujistil, že v praxi daňově uznatelných odpočtů může jít o mnohem širší spektrum - nemusí to být jenom honoráře za články v novinách, ale kupříkladu také odměny za přednášky či příjmy z pronájmu nemovitostí. Řečeno tak trochu obecně, splátky na leasing mohou uplatnit jako daňově uznatelnou položku i občané bez živnostenského listu, ale přiměřeně své konkrétní podn ikatelské situaci.

Proklatá kniha

Každý, kdo si chce odpočítávat leasingové splátky a také náklady na provoz automobilu z nákladů, by si měl vést knihu jízd. Po pravdě řečeno to ale dělá průběžně málokdo. Na výrobu těchto záznamů ex post už existují specialisté, kteří nastupují do akce vždy tehdy, kdy je nějaký podnikatel povolán ke kontrole na finanční úřad. Pokud se vás na knihu jízd ptá policie, podle finančních odborníků lze takové dotazy směle odmítnout s tím, že policii do toho nic není.

Mnozí podnikatelé už získali na finančních úřadech špatnou zkušenost se svou praxí, kdy předkládali očividně zavádějící doklady o provozu automobilu. Výjimkou dnes není majitel firmy, který v jakési chybné euforii zachránit například nezachran itelné manželství pořídí na leasing auto nejen sobě, ale také zanášející manželce a - aby to bylo alespoň doma vidět - také dětem. Auta jsou psána na firmu AZ v obci XY, jejich provoz však tomu neodpovídá. Co s tím?

Základní radou samozřejmě je, aby auta na leasing pracovala pro firmu, která tuto finanční službu platí. Každý podnik má své sídlo a své obvyklé odběratele s konkrétními adresami. Podle státních daňových specialistů se při finanční kontrole ne ní třeba ničeho bát, pokud podnikatel nepředloží do nebes volající nehoráznosti, což se prý ale občas stává. Finanční úřad si může myslet svoje, ale primárně ho nevyvede z míry, že často jezdíte z Brna právě do Pardubic či jiného města s koňskými závody. Pozastaví se p ouze nad očividnými nehoráznostmi, jako že všechna auta firmy tankují benzín výlučně v pátek, a to navíc ve směru, kde má majitel firmy svou chalupu.

Velký hit

bitcoin_skoleni

Do módy dnes přichází leasing ojetých osobních vozů. Tato „módnost zřejmě spočívá hlavně v nedostatku peněz u lidí, ale to není až tak podstatné. Zásadou číslo jedna, kterou by měl každý klient mít na zřeteli, je bezpečnost, to jest ověření, z da nakupovaný vůz není ukradený a zda je technicky v pořádku. Velké známé firmy obvykle tyto dva aspekty garantují automaticky, u menších společností, jež často nabízejí i velmi nízké ceny, je třeba se po příslušných garancích výslovně ptát. Na leasing si obvykle nelze pořídit ojeté automobily, které jsou starší než šest let, nebo jejichž cena nepřesahuje 100 000 korun.

V poslední době se často objevují v inzertních rubrikách novin nabídky na předání nebo převzetí leasingu na auto. Jak nás ubezpečila řada leasingových společností, nic špatného na tom není. Vždy však musí proběhnout změna leasingové smlouvy u původní společnosti. Obvyklé je, že nový nabyvatel leasingu se nějak vyrovná s původním klientem, který kdysi zaplatil prvotní větší splátku neboli akontaci.

  • Našli jste v článku chybu?