Menu Zavřít

Výstup z minority

16. 5. 2008
Autor: Euro.cz

Fair Trade

Dovoz produktů Fair Trade z chudých zemí „třetího světa“ do Česka vzrostl za poslední tři roky devětkrát. Výrobků s touto ochrannou známkou se loni prodalo za 27 milionů korun. Vzrůstající trend zájmu je celosvětový, dovezená produkce této kvality z roku na rok stoupla o 48 procent na 2,4 miliardy eur (60 miliard korun). Mnohem více než o tradiční řemeslné a umělecké výrobky ve světě stoupl zájem o biopotraviny. Nejvíc o kakao (nárůst o 91 procent), kávu (o 53 procent) a čaj (o 41 procent).
Značka Fair Trade je však nejen zárukou ekologického hospodaření, ale má mnohem komplexnější působnost, souhrnně označovanou jako „spravedlivý obchod“. Cílem tohoto obchodu je přímá a účinná podpora znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí. Vylučuje jakýkoli podíl dětské práce, zaručuje dodržování základních norem pracovního práva a podílí se na zvyšování informovanosti spotřebitelů o tíživé situaci malých zemědělců a řemeslníků v rozvojovém světě. Dává chudým lidem šanci uživit se vlastními silami a žít důstojný život.
Spotřebitel na oplátku dostává zboží vysoké kvality za přijatelnou cenu. Ta samozřejmě bývá o něco vyšší než obvyklý průměr u dané komodity. Protože se však výrobky svou kvalitou vždy vyrovnají dobrému standardu a většina dovozu je z oblasti biopotravin, lze jejich nákup považovat za výhodný.
Polovinu všech těchto dovezených potravinářských výrobků nakoupí Češi v prodejnách biopotravin. Za trendem však nezůstávají ani supermarkety, jež nabízejí 20 procent dovozu této kvality a teprve na třetím místě jsou specializované Fair Trade obchůdky (11 procent), které ovšem nabízejí celou šíři sortimentu, včetně řemeslných a uměleckých předmětů. Výrobky Fair Trade si lze objednat i v internetovém obchodě.

bitcoin_skoleni

BOX
Obliba Fair Trade výrobků v ČR
32 procent čokoláda a cukrovinky
28 procent káva
18 procent čaj
4 procenta třtinový cukr
3 procenta nápoje
3 procenta ořechy, semena a rýže
1 procento ovoce
4 procenta řemeslné a umělecké výrobky, hudební nástroje
Zbytek jsou blíže nespecifikované výrobky
Pramen: Green Marketing

  • Našli jste v článku chybu?