Menu Zavřít

Vytvoření státní letecké záchranky by bylo chybou a rizikem selhání systému, zní z DSA

4. 1. 2019
Autor: Hynek Glos/Euro

Vytvoření státní letecké záchranné služby (LZS) by bylo velkou chybou a rizikem selhání celého systému. Řekl to Daniel Tuček z královéhradecké společnosti DSA, která zajišťuje LZS nepřetržitě od roku 1993. Nové doporučení ministerstva zdravotnictví vládě odstoupit od záměru leteckou záchranku postátnit považuje za krok správným směrem. "Ukazuje se to, co opakujeme 20 let, že to umíme, a jde o model, který se osvědčil všude ve světě," řekl Tuček.

Zdravotnický deník uvedl, že ministerstvo letos předloží vládě variantu pro léta 2021 až 2029 v podobě provozu deseti základen, z nichž jedna bude v režii policie, druhá armády a z ostatních osmi mají zasahovat soukromé firmy. Výběrové řízení by chtělo ministerstvo ukončit letos. „Je to osvědčený systém provozu, který byl zajišťován v letech 2008 až 2016,“ řekl ČTK Tuček.

Podle něj proti státní letecké záchrance stojí řada argumentů, počínaje vysokou vstupní investicí státu a konče nedostatkem kvalifikovaného a zkušeného personálu. „Obával bych se i možného výrazného poklesu kvality, bezpečnosti a dostupnosti služby. Mohlo by dojít k rozbití dobře fungujícího systému a jsme přesvědčení, že nelze v tomto případě hazardovat a podstupovat rizika při neúspěchu projektu v neprospěch pacienta,“ uvedl Tuček.

Upozornil na to, že LZS je vysoce specializovaná činnost, která je kombinací dlouhodobé spolupráce Zdravotnické záchranné služby a provozovatele vrtulníků. „A tato spolupráce by příchodem nového nezkušeného subjektu mohla být značně poškozena,“ řekl.

Pokus o přebudování systému LZS začala vláda Bohuslava Sobotky v roce 2016 složená z ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Proti vytvoření státního podniku byla Asociace krajů ČR i některé politické strany a ministerstva, naopak podporu měl hlavně z ANO, KSČM a Zelených. V současné době LZS vzlétá v Česku z deseti základen. V Plzni a v jihočeské Bechyni ji provozuje armáda, v Praze a v Brně policie. Šest zbývajících mají na starosti do konce roku 2020 tři soukromé firmy včetně DSA.

WT100

Podle Tučka by ke zdokonalení systému mohlo přispět sjednocení poskytované služby. „Pokud je naší snahou poskytovat službu v ještě lepší kvalitě, měli bychom se zaměřit na jednotné postupy, výcviky, komunikaci, zálohování kompatibilní technikou a úroveň bezpečnosti,“ dodal.

DSA
Firma nyní zajišťuje LZS pro Královéhradecký, Liberecký a Ústecký kraj s přesahy do okolních krajů. Základny má v blízkosti fakultních nemocnic, v případě Liberce je základna na letišti společně s pozemní výjezdovou základnou. Na každou její stanici připadá v průměru 500 zásahů ročně. Firma DSA má k dispozici pět vrtulníků EC 135 v LZS konfiguraci a 16 pilotů pro LZS.

Dále čtěte:

Záchranka bude mít centrálu na Palmovce. Magistrát pošle městské části 600 milionů

Stát chce zřídit vlastní leteckou záchrannou službu

Kdo zachrání záchranku? Služba nemá vrtulníky ani piloty

  • Našli jste v článku chybu?