Koupil jsem si CD-ROM s obsáhlou databází firem. Prodejce odůvodnil vysokou cenu produktu tím, že je v ní zahrnuto i právo využít databázi pro marketingové účely. Protože přesně to zamýšlím, CD-ROM jsem si koupil. Přesto se raději ptám, zda můžu na e-maily uvedené v databázi poslat svou obchodní nabídku.
Vždyť v Profitu č. 4/2007 jste psali, že nevyžádaná obchodní sdělení lze e-mailem posílat jenom se souhlasem příjemce.
Při zasílání nevyžádaných obchodních sdělení elektronickou formou je nutné mít vždy předem výslovný souhlas příjemce. To platí jak pro e-maily, tak například i pro SMS a podobné moderní komunikační kanály. Výjimkou je jen situace, kdy takové sdělení posíláte svým dosavadním zákazníkům. Ty není nutné předem žádat o souhlas. I oni ale musí mít jednoduchou a zřetelnou možnost kdykoliv zasílání takových sdělení odmítnout. Pro podrobnější informace doporučuji vámi zmíněný článek v Profitu č. 4/2007, který čerpá i ze stanovisek Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Posíláte-li však obchodní sdělení jinou než elektronickou formou, platí odlišná úprava. Jde zejména o klasické marketingové kanály jako vhazování letáků do poštovních schránek nebo direct marketing (zasílání nabídek na konkrétní adresy). Zde platí, že nedal-li příjemce jasně najevo nesouhlas, lze mu taková obchodní sdělení posílat. Typickým příkladem nesouhlasu je samolepka „nevhazujte reklamní letáky“ nalepená na poštovní schránce.
Pro dodržování těchto pravidel není podstatné, zda vaše firma získala adresy příjemců vlastními silami, nebo zda si je koupila od jiného podnikatele (například jako vámi zmíněný CD-ROM).
Posílat běžné nabídkové dopisy nebo letáky do schránek tedy můžete i bez toho, abyste si adresy příjemců koupil formou hromadné databáze. Z tohoto pohledu není zakoupená databáze o nic více „legálnější“ než adresy sesbírané svépomocí.
Obdobně je tomu u elektronicky zasílaných obchodních sdělení. Ani využitím „řádně nakoupených“ adres se nezbavujete zákonné povinnosti mít předem souhlas každého příjemce. Jen čistě teoreticky si lze představit, že by vydavatel takové databáze získal souhlas od tisíců firem, obsažených na CD-ROM. Ale i kdyby se mu to skutečně podařilo, byl by takový souhlas použitelný jen pro zasílání sdělení od vydavatele databáze, nikoliv od jejich jednotlivých dalších uživatelů. Podle příslušné legislativy totiž musí být souhlas vztažen ke konkrétnímu odesílateli.
Pavel Hrubec, mediální poradce