Minulý týden měl na mezinárodním filmovém festivalu ve francouzském Annecy předpremiéru první celovečerní film, který je kompletně namalovaný. Každé z 65 tisíc filmových oken namalovali malíři olejem na plátno stejnou technikou jako ve své době Vincent van Gogh. Na životopisném filmu o slavném malíři s názvem Milující Vincent jich tři roky pracovalo celkem sto pětadvacet.
Výroba tohoto filmu odstartovala i jeden pozoruhodný projekt v Česku. „Asi před třemi roky nás oslovil – přes studio Anifilm, s nímž dlouhodobě spolupracuji – tým, který se zabývá výrobou filmu Loving Vincent,“ vypráví Daniel Sýkora, šéf katedry počítačové grafiky a interakce na Českém vysokém učení technickém v Praze (ČVUT). Po Sýkorovi chtěli, aby jim s využitím počítačové techniky pomohl animaci zrychlit a zlevnit. Tehdy však na ČVUT s podobným projektem teprve začínali.
Polsko-britský koprodukční film Milující Vincent s plánovaným rozpočtem pět milionů liber (zhruba 150 milionů korun) tak postupně vznikal tou nejnáročnější a současně pořád nejdokonalejší technikou, ruční malbou. „V mezičase, co na tom dělali, jsme se snažili vyvinout vlastní řešení a postupně jsme došli do stavu, kdy už se dalo použít. Oni ale film už dokončili,“ usmívá se Sýkora, šéf týmu, který program s názvem Stylit vyvinul.
Stylit je animační program, který nasnímané obrazy jakéhokoli malíře či grafika dokáže „rozpohybovat“ a vytvořit z nich film. Jeho kouzlo spočívá ve vysoké věrnosti předloze. „Snažíme se do toho vnést pocit, že animace je nakreslená snímek po snímku, což se doposud nikomu nepodařilo. Udělat simulaci, která by se věrně blížila té totální animaci, vznikající vždy jen rukou,“ říká Sýkora.
Program je už dokončený a proces výroby animace extrémně zrychluje. A přestože pořád nedosahuje dokonalé věrnosti ručně malovaného filmu, je určen pro animátory i běžné lidi, kteří nemají na výrobu filmu 150 milionů korun jako tvůrci Milujícího Vincenta.
Celý článek najdete v aktuálním vydání týdeníku Euro, které vychází 19. června a ke stažení je na www.alza.cz/euro