Menu Zavřít

Vývozci chtějí víc služeb online, ukázal průzkum

Autor: Shutterstock

Přesně 138 českých firem odpovídalo v průzkumu zaměřeném na situaci exportérů v době koronaviru. S výsledky šetření bude dál pracovat proexportní agentura CzechTrade, která chystá nové služby, jako jsou třeba virtuální setkání s nákupčími zahraničních firem.

Jaké obchodní, výrobní a personální problémy vznikly českým
exportérům v souvislosti s nouzovým stavem způsobeným epidemií covid-19?
Zjistit to bylo cílem průzkumu, kterým agentura CzechTrade v průběhu dubna
oslovila české exportéry, nejen malé a střední, ale i ty velké.

„Odpovědi na otázky, ve kterých oblastech čeští podnikatelé nejčastěji čelí problémům, a vyhodnocení možností firem, do jaké míry to zvládají vlastními silami, nás nasměrovalo k tomu, jak být firmám ještě více nápomocni i v době, kdy už se některá opatření zmírňují a firmy se konečně zase budou moci věnovat svému podnikání,“ uvádí Zuzana Synková, ředitelka odboru marketingu a komunikace CzechTrade, která se svým týmem průzkum pro firmy připravila.

„CzechTrade má vždy zájem na tom, abychom exportérům poskytli takovou pomoc, po které volají a kterou skutečně využijí. Na něco z toho, co firmy teď potřebují, stačíme sami, v dalších oblastech jsme připraveni hledat řešení spolu s partnery,“ dodává Zuzana Synková.

Problémem je útlum poptávky, uzavření hranic i dovoz surovin

Téměř 40 procent firem uvedlo, že k problémům u nich došlo
kvůli snížení nebo stagnaci objednávek. Z toho jen osm procent respondentů dokáže
řešit vzniklé výpadky vlastními silami. Jako nejčastější důvody uvádějí obavy
klientů ze vzniklé situace a s tím související útlum nebo pozastavení
objednávek. Patrné je, že se navíc neobjednávají nové výrobky, které je potřeba
testovat a certifikovat.

Kdo byli respondenti průzkumu?
Do šetření, o kterém se firmy dozvěděly mimo jiné i na portále BusinessInfo.cz, se během deseti dní zapojilo 138 firem. V převážné míře se jednalo o zkušené exportéry, jak co do počtu zemí – 66 procent z nich exportuje do více než šesti zemí – tak co do objemu výroby zboží nebo služeb určené na export – 75 procent respondentů vyváží více než čtvrtinu své produkce.

Uzavření hranic jde ruku v ruce se zastavením obchodní
činnosti, což je pro více než třetinu firem neřešitelným problémem, a logicky
se týká všeho, co je se zahraničním obchodem spojené, tedy nejen obchodních
jednání, účastí na veletrzích nebo misích, ale i komplikacemi při montážích a
instalacích včetně nezbytné instruktáže.

Firmy mají také omezený přístup k některým dováženým
surovinám, řeší problémy s opožděnými dodávkami, které umocňují fronty na
hranicích a nejasné informace o hraničních přechodech, jež se mění, a navíc je
jednotlivé státy řeší odlišně. Problémy logicky nastávají i v oblasti investic
do výroby, odložené platby nepomáhají a firmy musejí řešit splátkové kalendáře
nebo platby předem.

Řada zahraničních odběratelů českých firem byla kvůli
karanténě nucena uzavřít svoje provozy, což v konečném důsledku může znamenat,
že i kdyby se české firmě podařilo vyrobit, nebude komu zboží v zahraničí
dodat. S omezením provozu kvůli karanténě nebo zaměstnancům ze zahraničí se
potýká až 12 procent firem, z nichž pouze 1,4 procenta dokáže situaci řešit
vlastními silami. Pro téměř sedm procent podniků se stala problematickou
oblastí legislativa často spojená s certifikací, rychlými změnami spojenými s
byrokracií nebo omezeními při dovozu zboží.

Firmy hledají informace o aktuálních pravidlech

Z průzkumu vyplývá, že exportéři mají problémy téměř ve všech
zemích, kam vyvážejí, nejčastěji však zmiňovali západní Evropu a země SNS. Mezi
zmiňované státy patří Německo, Itálie a Rusko. Dále pak Francie, Španělsko,
Polsko a USA. Poslední skupinou častěji zmiňovaných států je Čína, Kanada a
Rakousko.

Více než polovina firem (54 %) zapojených do průzkumu uvedlo,
že potřebuje řešit výpadky v objednávkách, ideálně vyhledáním nových obchodních
partnerů, místních distributorů a zástupců či obchodních příležitostí. K tomu
potřebují pomoc v místě, ideálně asistenční služby jako například sjednání
schůzek, tlumočení, zajištění logistiky, pomoc s urychlením certifikace a
proclení zboží, zjištění možností celních skladů včetně poplatků a dovozní
podmínky.

O aktuální obchodní informace stojí 25 procent firem, které
by uvítaly konkrétní a platná opatření jednotlivých států, a to stručně,
pravidelně a přehledně. „Na obě problematiky jsme reagovali hned na samém
začátku koronakrize spuštěním bezplatných individuálních služeb poskytovaných v
zahraničí. Vedle toho také naše zahraniční kanceláře průběžně aktualizují
informace ze všech trhů, které pravidelně publikujeme na portálu
BusinessInfo.cz a na našich webových stránkách. Oba zdroje informací firmy
využívají, o čemž svědčí významně rostoucí návštěvnost. Návštěvnost webu
CzechTrade za duben vzrostla meziročně o 81 procent, portál BusinessInfo.cz
vykazuje dlouhodobou měsíční návštěvnost přes 250 tisíc návštěvníků,“ uvádí Zuzana
Synková.

K webinářům přibydou i online konzultace

Agentura CzechTrade hledá stále nové formy pomoci exportérům.
„Tím, že jsme v aktivním kontaktu s ostatními evropskými agenturami na podporu
obchodu, můžeme se v mnohém inspirovat. Trend je jasný, jednoznačně vedou
aktivity probíhající v online prostředí,“ uvádí Hana Toclová, vedoucí
marketingového oddělení CzechTrade.

„I náš dubnový průzkum potvrdil enormní zájem firem o
využívání online platforem CzechTradu, jako jsou například online semináře, a
bude v nich pokračovat i nadále. Brzy ale přibudou i nové formáty, například
online konzultace firem s řediteli jednotlivých zahraničních kanceláří
CzechTrade o jejich konkrétních exportních záměrech. Naší snahou je zapojit do
onlinu i zahraniční nákupčí, ti se ale v tuto chvíli soustřeďují jen na
priority a není úplně jednoduché přilákat jejich pozornost k produkci z Česka,
nebo dokonce k novým výrobkům. Přesto v dohledné době budou muset řešit nemalé
problémy vzniklé s výpadky od stávajících dodavatelů či jiné vzniklé z
koronakrize.

Ačkoli obvykle jsou námi organizována jednání českých firem
se zahraničními nákupčími ve formě Sourcing Days zaměřená na nemalé investice
do výroby, musíme se nyní zaměřit i na jiné obchodní příležitosti. Skvělým
příkladem může být online seminář na téma Velká Británie, který jsme začátkem
května spojili s britskou firmou s českým názvem Prodávej v UK,“ doplňuje Hana
Toclová.

Firmy měly příležitost slyšet nejen, jak e-commerce funguje v
praxi, ale mohly se přímo napojit na již fungující obchodní platformu a využít
ji jako nový prodejní kanál do Velké Británie.

Průzkum ukázal, že mezi firmami je zájem rovněž o online
veletrhy. To může znamenat, že za předpokladu určitých nákladů na vytvoření
prezentace a zajištění přenosu bude možné realizovat třeba streamované
prezentace českých firem zahraničním nákupčím z vybraných oborů. Tento formát
řeší i ostatní evropské agentury na podporu obchodu. Vše ale závisí na tom, do
jaké míry ho budou chtít zahraniční nákupčí využít.

„Musíme znát aktuální očekávání firem. To, co jsme zjistili z průzkumu, je pro nás jasným signálem, jaké projekty zařadíme na nejbližší období do naší nabídky,“ uzavírá Zuzana Synková.

MM25_AI

PDF verze květnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení

  • Našli jste v článku chybu?