Modernizace vozového parku Českých drah, rozšíření mýtného systému, bezpečnost na silnicích či urychlení výstavby dálnice D3 a rychlostní komunikace R35.
To jsou jen některé z priorit nového ministra dopravy Petra Bendla (vpravo).
Rozšíření mýtného systému na silnice druhé a třetí třídy je jednou z hlavních priorit nového ministra dopravy Petra Bendla. Jako zástupce ODS preferuje satelitní systém a chce si posvítit na smlouvy mezi státem a firmou Kapsch. Ta vybudovala a provozuje elektronické mýto na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných úsecích silnic první třídy.
Naopak ministr neplánuje, že by se v blízké době zavedlo mýtné pro automobily nad 3,5 tuny. „Něco jiného bylo domlouvat mýtné v době, kdy hospodářství v České republice rostlo, a něco jiného je zavádět zpoplatnění automobilu nad 3,5 tuny v době, kdy jsme rádi, že podnikatelský sektor funguje. Já se budu snažit přesvědčit pana premiéra a vládu i s tím vědomím, že je to v programovém prohlášením vlády,“ říká Bendl. V současné době platí mýtné nákladní auta od hmotnosti 12 tun. Návrh na zpoplatnění i automobilů nad 3,5 tuny, tedy menších nákladních aut, mají teď v rukou poslanci hospodářského výboru sněmovny. Ti ale k němu zatím nepřijali žádné usnesení. Ministerstvo dopravy původně plánovalo, že menší nákladní auta začnou platit mýtné v polovině letošního nebo začátkem roku příštího.
Hospodářská krize má mimo jiné za následek to, že kamionů na silnicích od nového roku výrazně ubylo, a tím se snížil i výnos z elektronického mýta. Podle Bendla se nešvarem posledních týdnů stalo také to, že dopravci se snaží za každou cenu ušetřit a jejich kamiony objíždějí placené úseky komunikací. Ministr proto teď hledá možnost, jak autodopravce donutit k využívání zpoplatněných úseků českých silnic.
„Uvažujeme o možnosti zavést kombinovaný způsob mýtného, to znamená satelitní a elektronické mýtné. Na komunikacích, které jsou přetěžovány a mají sloužit osobní dopravě, počítáme s využíváním dynamických vah,“ říká. Podle jeho slov měl jako bývalý hejtman zájem na tom, aby kamiony opustily centra měst a využívaly výhradně dálnice. Elektronické mýto působilo v tomto směru tak trochu protikladně, řidiči se snaží v maximální míře využívat nezpoplatněné komunikace.
Pomohou zkušenosti s řízením kraje
ROŠÁDA NA MINISTERSTVU
Společně s bývalým šéfem rezortu dopravy Alešem Řebíčkem opustil ihned úřad i jeho první náměstek Jiří Hodač. Po nástupu Petra Bendla rezignovali také další náměstci Vojtěch Kocourek a Emanuel Šíp. Novými muži v Bendlově týmu budou Pavel Škvára a Zdeněk Žák. Škvára se do funkce vrací po dvou letech. Na ministerstvu byl náměstkem za Bendlova předchůdce Aleše Řebíčka od srpna 2006 do února 2007. Nyní je členem dozorčí rady Českých aerolinií. Žák pracoval v minulosti mimo jiné jako šéf Drážní inspekce. Novým náměstkem místo Jiřího Hodače je šéf fondu dopravy Gustáv Slamečka, který by měl i nadále zůstat v čele fondu. Nový ministr dopravy také zatím ponechá v čele Drážní inspekce Romana Šiguta, ač jeho předchůdce Řebíček vypsal na podzim konkurz, ve kterém uspěl ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.
Nový ministr dopravy chce ve své funkci využít zkušenosti z působení v čele středních Čech. Jde především o organizaci železniční a autobusové dopravy a investice do infrastruktury. Ministerstvo prý musí dokončit transformaci železnice a spojení české a slovenské nákladní železniční dopravy, vyřešit financování osobní dopravy Českých drah, spolupracovat při privatizaci pražského letiště a vyřešit nedostatečnou splavnost Labe u hranic s Německem. Bendlovi prý také může pomoci to, že zná problémy kraje s největší dopravní zátěží.
Možností, jak region, kterému osm let šéfoval, zvýhodňovat, ale ministr dopravy moc nemá. Velké dopravní problémy, které chce řešit, se shodují s tím, co nejvíc trápí Středočechy. Dálnice D3, Pražský okruh či rozvoj železnice. Zaměřit se chce i na obchvaty měst. První problém už v rámci Středočeského kraje musí řešit. Středočeský hejtman David Rath chce totiž vytvořit tlak na svého předchůdce ve funkci a požadovat po něm, aby usiloval o co nejrychlejší vybudování rychlodráhy Praha-Kladno. Mezi další dopravní priority kraje patří výstavba severní části obchvatu Prahy, oprava a prodloužení karlovarské silnice R6, práce na dálnici D3 a na příbramské silnici R4. Mluvčí Bendlova úřadu Martin Kupka v reakci na Rathovu výzvu řekl, že urychlení výstavby rychlodráhy je i prioritou ministra. Bendl již jako hejtman projekt rychlodráhy s odbočkou na ruzyňské letiště podporoval.
Současné železniční spojení Praha-Kladno se obecně považuje za nedostačující. Z Kladna a okolí do Prahy denně dojíždí za prací přes 20 tisíc lidí, železniční spojení přitom většinou zajišťují osobní vlaky, které jedou třicetikilometrovou trasu téměř hodinu. Podle dřívějších informací by se první cestující mohli svézt po rychlodráze koncem roku 2013. Podle Kupky ale nyní termín dostavby zřejmě není nikdo schopen jednoznačně zaručit. Podle hejtmana je důležité i to, aby co nejdříve vznikla severozápadní část obchvatu metropole.
Zliberalizuje se železnice?
Ministr Petr Bendl také po svém nástupu do funkce naznačil, že by se měla změnit situace, v níž mají v podstatě České dráhy monopol na železniční dopravu. „Bez existence konkurenčního prostředí se k zásadnímu zlepšení služeb Českých drah těžko dobereme,“ řekl.
Zájem o provozování železniční dopravy mezi soukromými firmami určitě je, například společnost Student Agency chce do konce dubna předložit nabídku na provozování některých rychlíkových linek. Ministerstvu dopravy by pak podle evropských pravidel nezbylo nic jiného než vypsání výběrového řízení.
Evropská komise dala Česku desetiletou dobu hájení. Až v roce 2014 má pak česká strana předložit zprávu o tom, jak postupuje na cestě k výběrovým řízením na dotovanou železniční dopravu. Nový ministr dopravy ale prohlásil, že bude konkurenci na železnici podporovat. Nabídkou na provozování rychlíků se proto zabývat bude, musí se ale seznámit s problémem výběrových řízení. Šéf Student Agency Radim Jančura má zatím připraveny pouze kalkulace. Jasno zatím není ani v tom, kdo by byl v tomto projektu partnerem. U výběrového řízení na provozovatele regionální železnice v Libereckém kraji spolupracuje Student Agency s francouzským dopravcem Keolis. Do projektu rychlovlaků mezi Prahou a Ostravou jde ale sám se stovkou milionů, s 290 miliony od investičních fondů a 1,2 miliardy poskytne mezinárodní bankovní konsorcium.
Boj o privatizaci letiště
Petra Bendla čeká v jeho 1,5ročním funkčním období postoupit vpřed v privatizaci Českých aerolinií a Letiště Praha. Zatímco privatizaci ČSA může zkomplikovat maximálně hospodářská krize, která nevytváří zrovna ideální podmínky pro podobné transakce, privatizace Letiště Praha narazila na překážku v podobě středočeského hejtmana Davida Ratha. Ten se totiž nechal slyšet, že jako hejtman kraje, na jehož pozemcích část letiště leží, zabrání privatizaci za každou cenu, a pokud by se mu to nepodařilo, bude házet novému vlastníkovi „klacky pod nohy“. To je situace, která se může negativně podepsat zejména na ceně letiště. Zda se nakonec podaří ministru dopravy a obecně státu urovnat spory se středočeským hejtmanem v otázce privatizace Letiště Praha, ukáže až čas.