Menu Zavřít

Vyzkoušeli jsme - Ford Fiesta

23. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Koncept malého vozu do města s názvem Fiesta se zrodil na začátku 70. let jako osobní projekt podnikatele Henryho Forda II. Auto se letos vyrábí už 33. rokem, nedávno přišla do Česka jeho poslední generace. Měli by se o ni zajímat i živnostníci?

Autor: Ford

Model Fiesta je pro značku Ford stejnou stálicí, jako Golf pro Volkswagen nebo Corsa pro Opel. Henry Ford II. se prý v sedmdesátých letech osobně účastnil každého kroku v dlouhém procesu, který skončil otevřením nové továrny ve španělské Valencii v polovině 70 let. V roce 1976 vyjela z hal první Fiesta s tehdy ještě neobvyklým pohonem předních kol a za ní následovalo do letošního roku celkem šest generací.

Předposlední pátou generaci Fiesty si sice motoristé pochvalovali pro výborné jízdní vlastnosti, ale zároveň jí vytýkali fádnost a nudu. Nyní už to neplatí.

Designéři Fordu zcela přepracovali karoserii auta ve stylu takzvaného kinetického designu, který charakterizuje všechna nová auta značky. Fiesta teď jde trochu do Focusu i do Mondea. Má vytažené blatníky a mohutný střešní spojler integrovaný do víka zavazadlového prostoru. Přechod mezi přední kapotou a čelním sklem je plynulý, A sloupek splývá daleko dopředu jako u sportovního vozu.

Bez angličtiny to nejde

Interiér dává stejně jako zevnějšek najevo, že má zaujmout hlavně zástupce mladší generace. Středový panel palubní desky se spoustou tlačítek připomíná spíše nejmodernější Nokii než pracoviště řidiče. Obsahuje vestavěný telefon s pamětí na čísla, rádio a CD přehrávač s možností externího připojení dalších přístrojů. To vše se ovládá tlačítky a dokonce i hlasem.

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Ford Fiesta 1,25 Duratorq typ vozu - pětidveřový hatchback motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,25 litru max. výkon - 44 kilowattů max. rychlost - 152 km/hod zrychlení 0-100 - 16,9 sekundy spotřeba - 5,4 l /100 km kufr - 281 litrů cena (základ) - 234 990 Kč V námi testované Fiestě jsme si hlavně díky této funkci připadali jako v kosmické stanici. Rádio jsme pouštěli anglickým povelem „rejdiou“, po vyslovení povelu „sýdýplajer“ začalo hrát cédéčko. Auto nejenže poslouchalo povely, ale dokonce na nás i hovořilo. Škoda jen, že nezná češtinu. K námi zjištěným záporům interiéru patřil ne právě opulentní prostor pro nohy a hlavu na všech pěti sedadlech. Také kufr by nezvládl větší množství zavazadel, má na svoji třídu průměrných 281 litrů. Slabší, ale úsporný JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**

Fiesta nemá podnikatelskou verzi N1, odpočet DPH není možný. Ve firmě může sloužit jako referentský nebo kurýrní vůz, je také oblíbeným hitem autopůjčoven. Zájemce ale bude spíše než užitkovými vlastnostmi lákat designem a výbavou. Za základních 249 900 korun lze pořídit audiosystém, centrální zamykání, ABS a dvojici airbagů.

bitcoin_skoleni

Podvozek naší Fiesty potvrdil dobrou pověst modelu, držel nás v zatáčkách spolehlivě a jistě. Pochválit musíme také jeho komfortní odpružení a odhlučnění kabiny, benzinový motor 1,25 Duratorq nebyl v kabině téměř slyšet. Agregát byl úsporný, ale nikoli přehnaně výkonný. Při rozjezdech jsme museli hodně šlapat na plynový pedál, aby se auto vůbec rozjelo. Není divu, podle údajů výrobce má tento motor výkon pouhých 44 kilowattů a z nuly na sto kilometrů v hodině se vyšplhá až za 17 sekund. Ford tento agregát dodává jako základní motorizaci pro nenáročné řidiče, kteří preferují malou spotřebu a levné povinné ručení. Kdo chce výkon, musí si připlatit za nejsilnější benzin 1,6 litru s dvojnásobným počtem kilowattů.

Nová Fiesta vyšla z našeho testu jako designově zajímavé auto, o které se určitě bude zajímat mladé generace kvůli jeho vzhledu a výbavě. K jeho minusům patří slabý motor, stísněná kabina, podnikatele převážející náklad asi odradí malý kufr s vysokou nákladovou hranou.

  • Našli jste v článku chybu?