Menu Zavřít

Vzdělání musí doplňovat praktické zkušenosti

15. 9. 2011
Autor: profit

Je v případě náboru nových zaměstnanců rozhodující jejich nadšení a chuť učit se novým věcem, nebo znalosti, které získali během studia? Jednoznačná odpověď pravděpodobně neexistuje. Nedávný průzkum společnosti RSM International ale ukazuje, že důležitou roli hraje pro zaměstnavatele pověstný „selský rozum“ uchazečů.

Foto: Profimedia.cz

Schopnost jednat s lidmi, sebedůvěra, nadšení. Vlastnosti, které podle průzkumu celosvětové sítě poradenských společností RSM International vyhledávají čtyři z pěti zaměstnavatelů v případě, že vybírají nové zaměstnance pro juniorské pozice. Zhruba 60 procent účastníků průzkumu pak považuje za klíčové vlastnosti kreativitu a schopnost rozšiřovat obchodní činnost. Šetření probíhalo v 500 předních evropských společnostech ve 32 zemích. Na otázky odpovídali zástupci velkých nadnárodních společností, ale i malých a středních podniků.

Entuziasté vedou

Jako nejdůležitější vlastnost budoucího pracovníka vnímají zaměstnavatelé důvěru a nadšení, a to v 35 procentech případů. Podnikatelský duch nejvíc oceňuje zhruba 25 procent respondentů, jen o čtyři procenta méně si jich cení schopnosti udržet dobré mezilidské vztahy; obchodní prozíravost pak vnímá jako nejdůležitější vlastnost 12 procent z nich. Nejhůře dopadlo v průzkumu dosažené vzdělání. Na ně bere totiž ohled jen šest procent respondentů. „Vysokoškolské vzdělání je samozřejmě důležité, ale evropští zaměstnavatelé stále častěji vyhledávají sociální dovednosti a podnikatelského ducha. V době ekonomické krize umožňují tyto vlastnosti zaměstnancům i firmám vyčnívat na zaplněném a konkurenčním trhu,“ vysvětluje překvapivé výsledky průzkumu výkonná ředitelka celosvětové poradenské sítě RSM International Jean Stephens.

Stále častěji zjišťujeme, že selský rozum a jeho důsledné uplatňování v praxi je to, co činí podnikatele úspěšnými a jedinečnými. Kvalitní vzdělání určitě nepodceňujme, ale průzkum poslal jednoznačný vzkaz studentům – že to již dnes nestačí,“ doplňuje Monika Marečková, Managing Partner RSM Tacoma.

Umění prosadit se

Co je důvodem takového výsledku? Pravděpodobně realistický přístup zaměstnavatelů k absolventům škol. Vždyť na to, že univerzitní příprava ne vždy přesně odpovídá potřebám praxe, si podnikatelé stěžují řadu let. Další střípky do obrazu absolventa školy a uchazeče o zaměstnání v jednom dodává průzkum společnosti LMC, která je provozovatelem portálů Jobs.cz a Prace.cz. LMC zahrnula do průzkumu odpovědi 137 společností. „Podle názoru zhruba poloviny zúčastněných firem absolventi ze škol přicházejí se slušným znalostním základem, ovšem na aplikaci teorie v praxi je připraveno pouze 14 procent z nich,“ objasňuje tiskový mluvčí LMC Tomáš Ervín Dombrovský.

bitcoin_skoleni

Důležitý je u budoucích zaměstnanců i další aspekt, kterým je schopnost prosadit se. To vyžaduje delší praxi a určitou dávku osobních dispozic. Podle průzkumu LMC je tak na dnešní hyperkonkurenční prostředí připraveno pouze 11 procent absolventů vysokých škol. A to není mnoho. Řešením je nabírání zkušeností už při studiu, i když zkrácení doby bezstarostných studentských let a dřívější nástup do pracovního procesu se netěší mezi dotázanými obzvláštní popularitě. I tak tuto variantu volí studenti častěji než dřív. „V posledních letech pozorujeme trend vzrůstající odpovědnosti studentů a snahy získat praxi již v průběhu studia,“ říká Tomáš Ervín Dombrovský z LMC. Právě informace z praxe totiž doplňují teoretický základ ze školní výuky nejlépe. Studenti pak snadněji přebírají odpovědnost za úkoly, které je při plném nasazení čekají, a navíc méně podléhají stresu.

 

  • Našli jste v článku chybu?