Menu Zavřít

Vznikne IT Land Czech Republic?

25. 11. 2002
Autor: Euro.cz

Tuzemské firmy z oblasti informačních technologií mají i přes útlum v oboru velmi dobré šance Na západních trzích se stále ještě objevují předsudky k produktům pocházejícím ze země bývalého východního bloku. Českých firem se recese v IT oboru dotkla méně než jejich západních protějšků.

Tuzemské firmy z oblasti informačních technologií mají i přes útlum v oboru velmi dobré šance

Na západních trzích se stále ještě objevují předsudky k produktům pocházejícím ze země bývalého východního bloku. Českých firem se recese v IT oboru dotkla méně než jejich západních protějšků.

S oborovými sety začíná přicházet vládní agentura na podporu obchodu CzechTrade. To znamená, že tuzemský výrobce, který bude chtít například vyvážet komponenty pro nábytek, může prostřednictvím této agentury zjistit, do kterých zemí je může exportovat, kde je o ně zájem. „Pracovníci našich zahraničních kanceláří prověřují desítky položek, které se objevují v exportních plánech českých firem. Stanovování exportních příležitostí je dialog mezi firmou a kancelářemi CzechTrade. Je to unikátní způsob jak také koncentrovat podporu vývozu státu podle klíčových priorit a se stejným objemem finančních prostředků dosáhnout výrazně lepších vývozních výsledků,“ uvedl generální ředitel CzechTrade Martin Tlapa.

CzechTrade chce podporovat IT firmy

Agentura na podporu obchodu se chce podle něho podílet například také na tom, aby Česká republika získala image vyspělé IT země. „Českým IT firmám se dnes otevírají velké šance. I když globálně prožívá IT branže recesi, zejména v západoevropských zemích pozvolna stoupá zájem o outsourcing a kooperaci se zeměmi bývalého východního bloku,“ řekl Tlapa. Tuzemské firmy by se při svých marketingových aktivitách proto měly soustředit například na Nizozemsko, Francii, Velkou Británii, Německo a Spojené státy. Pokud budou schopny nabídnout za výhodnější cenu minimálně stejnou kvalitu jako jejich západoevropští konkurenti, mohou získat velké zakázky. Tuzemské firmy totiž stále drží konkurenční výhodu nižších mzdových nákladů. Problém, na který v současnosti narážejí, jsou předsudky k produktům, které jsou z východu, a ne vždy vysoká povědomost o Česku. CzechTrade se chce více zaměřit na propagaci IT ve světě a pomoci připravit IT firmám živnou půdu pro jejich obchodní aktivity. Zaměří se na účast na významných světových IT veletrzích, mediální komunikaci a lobbing u významných svazů a asociací IT. „Pokusíme se tak vytvořit a posílit značku IT Land Czech Republic,“ uvedl Tlapa. Podle něho je v tomto sektoru cílená a speciálně zaměřená státní podpora nezbytná.

Na západních trzích nám konkurují Indové

Mnoho tuzemských firem již dnes na zahraničních trzích působí. Netýká se to jen těch evropských, ale i technologicky náročného trhu amerického. „Oproti mnohým západním zemím máme obrovskou výhodu v lidském faktoru. V našich lidech je zakódována neobyčejná schopnost improvizace, která umožňuje nacházet méně obvyklá řešení, a ta pak mohou být výraznou konkurenční výhodou. Mnoho českých odborníků také pracuje v zahraničí, například v Nizozemsku, Německu nebo Irsku. Naším cíle by však nemělo být prodat své mozky do zahraničí, ale využít jejich schopností doma,“ zdůraznil Tlapa. U řady českých IT firem tvoří příjmy ze zahraničí převážnou část jejich obratu. Dnes, kdy se světové trhy potýkají s recesí, se ale mnoho firem snaží přesunutím části svých aktivit na domácí trh rozdělit rizika. Světová recese tedy postihla i naše firmy, zatím ale ne tak citlivě. Na západních trzích se ale v současnosti potýkají s velkou konkurencí asijských zemí, především Indie. „I když trh informačních technologií je nyní v útlumu, situace se s oživením ekonomiky změní a zahraniční firmy budou hledat nové partnery. Tuzemské společnosti by se měly pokusit využít slabých stránek zahraničních firem a svou relativně levnější produkci,“ uzavřel Tlapa. Domácí trh informačních technologií stoupl vloni o více než deset procent na 70 miliard korun a například na rok 2005 se předpokládá zdvojnásobení tržeb.

Šance českého IT

Nizozemsko - české firmy jako potenciální partneři pro tamní IT firmy

- outsourcing software

Německo - mnoho českých IT firem zde již působí

- firewall pro malé a střední sítě, software

Francie - české firmy zde již působí

- software

Velká Británie - české firmy již zde mají založeny své dceřiné společnosti

- software

USA - české IT velmi úspěšné

- ochranný software (Tiny Software zajišťuje centrálně řízenou bezpečnost pro americkou US AirForce)

- softwarové aplikace na řízení zákazníků pro malé a střední firmy

Španělsko - roste zájem o správu systémů, správu aplikací, e-business (software)

Chorvatsko - hodně se používá český software pro sázkové kanceláře

Jugoslávie - potenciální zájem existuje; problém s nedořešenou právní klasifikací podmínek pro vstup na trh a potřebou vysokých investic

Pobaltí - dynamicky se rozvíjející trhy, kde stoupá poptávka po IT produktech

Polsko - pronikla tam olomoucká firma JERID s programy pro železničáře

Slovensko - české firmy tu mají svá zastoupení

Pramen: CzechTrade

České IT firmy v zahraničí

(vybrané firmy, o kterých má CzechTrade informace)

UNICORN, a. s. - komplexní služby v oblasti informačních systémů a informačních a komunikačních technologií

- Slovensko, Chorvatsko, Spojené státy

Tiny Software - software pro bezpečnost počítačů, firewall pro malé a střední sítě WinRoute - Spojené státy, Německo, Francie, Velká Británie

Grisoft - antivirový systém AVG - Spojené státy, Velká Británie, Německo

Alwil Software - její antivirový systém AVAST využívá antivirový program Scan firmy McAfee

Software602 - kancelářský balík 602Pro PC Suite (alternativa k MS Office) - prostřednictvím internetu má zákazníky v 70 zemích světa, pobočky na Slovensku a na Floridě

Cleverlance - vývoj a správa back i front office systému českých i evropských telekomunikačních institucí

bitcoin_skoleni

LCS International - podnikový a účetní systém - pobočka v Německu

Pramen: CzechTrade

  • Našli jste v článku chybu?