Ohledně tématu krize se již několik let hodně spekuluje a filozofuje. Ze všech pronesených mouder mi přijde dlouhodobě nejzajímavější postřeh, že nejde o obyčejnou krizi, ale o období velkých změn. Asi jako v době velké technické revoluce – prostě stará pravidla přestala platit.
Firma džob.cz, kde působím, je společností z personálního oboru, proto jsem denně ve styku s personálními agenturami.
Ještě před pěti lety alfami a omegami náboru zaměstnanců. Dnes ovšem otázka zní, zda vůbec mají v současném světě ještě nějakou budoucnost. Často bohužel nejsou schopny či ochotny se novým podmínkám přizpůsobit.
Dnes už 99 procent firem nereflektuje požadavek provize ve výši trojnásobku hrubého příjmu nalezeného vhodného kandidáta. Chtějí nižší či fixní částky s pocitem šetření nákladů.
Čtěte také: Vladimír Kočí: Nové pozice vyhrávají interní kandidáti
A jak reagují personální agentury? V mnoha případech nijak. Díky nižším sazbám musí náboráři pracovat pro udržení příjmu mnohem víc. Jiné své aktivity rozpustily a jejich lidé přešli za nižší plat, ale jistotu stabilního zaměstnání na druhou stranu bariéry – tedy do HR svých zákazníků. Jsou zde však agentury, které se svého díla chopily mistrovsky.
Nereagovat nijak a bušit na zavřené dveře je sice varianta nejméně efektivní, nicméně nejpopulárnější. A z krize se tak stává omluva pro vlastní nepružnost a neschopnost. Otázka na budoucnost tak není vůbec od věci.
Autorka je ředitelkou personálního portálu džob.cz