Podnikání na českém webu začíná generovat peníze
Velké plány, pak velké ztráty a velká zklamání. „Dot.comové procitnutí“ už má internetový byznys za sebou, dva největší světové portály Google a Yahoo! vydělaly jen za první kvartál letošního roku více než 10,5 miliardy korun. S určitým zpožděním zažívá opětovný boom i internetové podnikání v Česku: v letošním roce by firmy měly za reklamu na českém internetu utratit minimálně třičtvrtě miliardy korun. Pro největší lokální portály to je přitom jen zhruba polovina jejich příjmů, další tržby generují z přednostních zápisů do databází firem a podnikatelů, takzvaných katalogů. Objem peněz, který letos proteče přes stránky s doménou .cz by měl dosáhnout dvou až tří miliard korun. Internetové podnikání už i v Česku povýšilo na plnoprávné průmyslové odvětví se vším všudy.
Portálový boom.
„V pohodě, je to dobrý byznys,“ odpovídá Ivo Lukačovič, majitel a šéf největšího českého portálu Seznam.cz na otázku, jak se daří podnikání v internetu. Takové odpovědi ani není možné se divit, jednička českého internetu „šlape“ opravdu dobře. Za loňský rok společnost Seznam.cz, provozující kromě stejnojmenného portálu dalších 33 služeb na čtyřiadvaceti doménách, utržila 553 milionů korun a vydělala 120 milionů korun před zdaněním. „Dividendy se vyplácet nebudou, všechny peníze se investují zpátky do firmy. Prozatím máme „jen“ pět příček v první desítce nejnavštěvovanějších českých internetových stránek,“ neskrývá další ambice Lukačovič.
Dvojka českého internetu a největší Lukačovičův rival, portál Centrum.cz, nemá ještě loňské hospodářské výsledky auditované, šéf portálu Oldřich Bajer však tvrdí, že hranice 100 milionů tržeb z předloňska by měla být překonána o 65 až 70 procent. „Rosteme dvakrát rychleji než lokální trh internetu, který vloni posílil zhruba o třetinu. Celkově se dá říci, že portálovému byznysu se v Česku daří od roku 2003 velmi dobře, trh internetových médií zažívá velký boom,“ tvrdí Bajer. Stamilionovou hranici tržeb vloni překonal i třetí český portál Atlas.cz.
Miliony z katalogů.
Milníků, které v předloňském roce nastartovaly růst podnikání v české www síti, je několik. „Penetrace internetu vzrostla zhruba na 23 procent, což byla hranice, kdy internet jako celek začal být zajímavý i pro velké inzerenty. Změnil se také způsob prodeje reklamy, místo počtu zobrazení, impresí, se od té doby prodává inzertní plocha na určité časové období. Lidé si tak dokáží lépe představit co si za své peníze kupují,“ vysvětluje Bajer.
Peníze do internetu začaly také přicházet ze sektoru středních a malých firem včetně regionálních, které portálům platí za přednostní zápisy do databází firem a podnikatelů, takzvaných katalogů, a také za přednostní pozice při prohledávání klíčových slov. „Ze dvou miliard korun, které se ročně protočí v papírových katalozích a seznamech firem, se zhruba před rokem a půl začala část peněz přelévat na internet,“ soudí Bajer. Databázový byznys se na tržbách Centra v současnosti podílí zhruba 43 procenty.
Zápisy do katalogů tvořily 43 procent tržeb také u Atlasu, trojky českého portálového trhu. „Předpokládám, že se letos budou na obratu podílet 55 až 60 procenty,“ říká šéf Atlasu Michal Černík. „Jednoznačně nejvyprodanější jsou klíčová slova z oboru stavebnictví. Je však potřeba omezený počet těchto komerčních pozic odlišit od ostatních výsledků vyhledávání, aby to neovlivnilo relevanci výsledků fulltextu pro uživatele,“ dodává. Z loňského obratu Seznamu tvořily příjmy ze zápisů do katalogu více než 65 procent, tedy téměř 370 milionů korun. „Asi dvacet procent tržeb dělá klasická bannerová reklama, zbytek peněz generují inzertní služby na realitním, či automobilovém portálu,“ dodává Lukačovič.
Rekordní kvartál.
Daří se i globálním portálům, první kvartál letošního roku byl pro největší světové internetové hráče doposud nejúspěšnějším v historii. Nejnavštěvovanější stránka světa, portál Yahoo!, dokázal za první tři měsíce roku zdvojnásobit zisk na 205 milionů dolarů, tedy téměř pět miliard korun. A to při obratu 1,17 miliardy dolarů (více než 26 miliard korun). Jeho největší rival, portál Google, který je nejpoužívanějším vyhledávačem na světě, meziročně zvýšil kvartální zisk čtyřnásobně na 246 milionů dolarů, tedy více než 5,5 miliardy korun. Výsledky výzkumu Comscore Media Metrix říkají, že vyhledávacích služeb tohoto portálu v současnosti využívá 48 procent všech uživatelů internetu.
Předběhnou rádia.
Internetoví podnikatelé těží z toho, že nejmladší generace Čechů (do 25 let) nesleduje televizi v takové míře jako zbytek populace. Většina mladých „utíká“ od televize právě na internet. „Díky moderním technologiím, které dokáží přehrát třeba i patnáctivteřinové video, zvládne internet z hlediska inzerce to, co dokáže televize. Je to nový reklamní formát. Celý sektor musí z tohoto hlediska logicky růst,“ je přesvědčen Bajer. Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT), která je součástí Unie vydavatelů, odhaduje, že objem bannerové reklamy na českém internetu v letošním roce dosáhne asi 760 milionů korun. „Internetová reklama letos předběhla ve Velké Británii rádiovou inzerci. Předpokládám, že příští rok bude podobný vývoj následovat i v Česku, a výhledově bude web také výše než klasická tištěná inzerce v novinách a časopisech,“ věří Bajer.
Silná trojka.
Český portálový trh je již několik let poměrně jasně rozdělen. Silnou trojici Seznam.cz, Centrum.cz a Atlas.cz následují portály firem, které se primárně orientují na telekomunikační služby, případně služby připojení k internetu – česká pobočka italské společnosti Tiscali, portál Quick.cz patřící Českému Telecomu a portál Volny.cz společnosti Czech On Line náležející do rodiny rakouského telekomunikačního operátora Austria Telekom.
Zejména Český Telecom měl s portálem Quick.cz před několika lety velké plány. Megalomanský projekt, podpořený investicí v desítkách milionů korun a masívní reklamní kampaní, však nebyl českými uživateli internetu příliš přijat a v současnosti se pohybuje až v druhé desítce nejnavštěvovanějších stránek českého internetu. „Quick.cz měl úplně stejnou možnost bojovat s konkurencí, jako třeba Atlas.cz nebo Centrum.cz. Kdyby Český Telecom využil všeho, co může, neřešil vnitřní půtky a neustálé spory o kompetence, mohly dnes existovat čtyři největší internetové portály. A ty tři za Seznamem by se mezi sebou praly o druhou pozici. Quick.cz zůstal v pozici, v jaké byl na úplném začátku, a v podstatě se už nerozvíjí,“ napsal v časopise Reflex internetový publicista Daniel Dočekal, který pomáhal Telecomu Quick.cz rozjíždět. Stejně tak alternativní operátor Contactel neuspěl se svým projektem RedBox a spokojil se s poskytováním internetového připojení prostřednictvím služby RazDva.
Červeno-oranžový souboj.
Z českých televizí a rádií se poslední měsíce valí i reklamní spoty samotných internetových portálů. Dělník Alois, který ví víc než šéf firmy, naivní blondýnky, pes, který chce na internetu najít školu učení hry na kytaru, nebo v čínské restauraci upečená Bóbika, to vše jsou reklamní spoty české portálové špičky. Jen za loňský podzim investovaly tři největší české portály do inzerce přes 120 milionů korun. Snahou je přesvědčit současné, ale především nové uživatele internetu, že právě jejich portál je tím pravým místem, kde si založit svou první e-mailovou adresu a kde začít brouzdat po síti.
„Portál je alokátor masy. Místo, odkud naprostá většina uživatelů vyráží na internet, proto je tak důležité přitáhnout zákazníka právě sem,“ vysvětluje Bajer logiku portálového byznysu. „Jsou dva klíčové obory, kvůli kterým lidé chodí na síť – kontakty a informace,“ dodává. Právě proto portály investují desítky miliony korun do vyhledávacích technologií, právě proto neustále zvyšují kapacitu e-mailových schránek do hodnot, které byly před pár měsíci téměř utopií. „Elektronická pošta, vyhledávání a samotná homepage, tedy domácí stránka portálu, jsou tím primárním, na co lákat internetové uživatele. Na to pak lze nabalovat další aktivity, zejména zpravodajství, chat, nebo SMS služby,“ dodává Bajer.
Ví, o čem mluví. Statistiky serveru NaVrcholu.cz, který monitoruje návštěvnost na českém internetu, uvádějí, že 52 procent uživatelů sítě chodí na web ze stránek Seznamu. „Portál zajišťuje růst celého byznysu, je to místo, kde se rozhoduje o úspěchu, a především o tom, zda uživatelé českého internetu budou spíše oranžoví, nebo červení,“ připomíná hlavní barvy dvou největších konkurentů.
Penetrace internetu v České republice v současnosti dosahuje zhruba 35 procent, různé odhady předpovídají, že by se měla do roku 2008 minimálně zdvojnásobit. Největší české portály nyní hrají o budoucnost, o to, kdo bude vládnout českému internetu za pár let. „Portálové podnikání není v současnosti o tom jak hodně je firma v černých číslech, důležité je kdo jak roste ve zmiňovaných třech primárních oblastech, tedy na homepagi, ve vyhledávání a e-mailu. Učíme si zákazníky chodit k nám,“ tvrdí Bajer. S růstem penetrace trhu a saturací uživatelů prý bude portálový byznys stále více připomínat souboj mobilních operátorů. „Rozhodovat bude kvalita, co který portál nabídne, a brand samotného portálu,“ je přesvědčen.
Čeští e-magnáti
Ivo Lukačovič (31) I když hned v první větě rozhovoru s týdeníkem EURO použil šéf a vlastník 70 procent portálu Seznam.cz výraz byznys, zůstává stále především „hračičkou“ nadšeným z každé vychytávky, vymoženosti a exkluzivní novinky, která se objeví na některém z jeho webů. Tato vlastnost šéfa a majitele v jedné osobě se prolíná i celým portálem. Když v roce 1996 zakládal Seznam.cz jako student ČVUT, netušil, že po několika letech bude nejmocnější osobou české www sítě. Od založení byla jeho firma - s výjimkou roku 2000 - vždy v zisku. Když Lukačovič předvádí fungování systému poznámkových papírků na homepage Seznamu, člověk se neubrání dojmu, že právě takové drobnosti jsou důvodem, proč se do podnikání pustil a nabyde dojmu, že technologické vymoženosti jsou pro Lukačoviče důležitější než portálová ekonomika. Vysoká návštěvnost webů rodiny Seznam.cz, rok co rok rostoucí obrat, zisk i obchod jsou však nutným předpokladem pro to, aby si mohl hrát dál.
Oldřich Bajer (28) Extrovert, obchodník a „entertainer“ tělem i duší. Portál Centrum.cz založil před šesti lety se svým spolužákem Ondřejem Tomkem (30) v pokoji se dvěma počítači, jedním telefonem a faxem. „Chtěli jsme udělat na internetu jakýsi Václavák, místo, kam chodí hodně lidí a kde je živo. Když přijedete do města, cedule s nápisem CENTRUM vás tam dovedou,“ objasňuje Bajer a Tomek název portálu. Dnes ve společnosti NetCentrum, která provozuje dvojku českého internetu, drží společně majoritu, podíl zhruba 40 procent prodali v roce 2000 investičním fondům Intel Capital a Baring Communication Equity patřícímu bance ING. Zatímco Tomek funguje jako vizionář a šéf portálu především dovnitř firmy, Bajer má na starosti byznys a komunikaci s médii. Agresivní reklamní kampaně s naivními blondýnkami nebo upečeným psem Bobíkem svým způsobem odpovídají Bajerovu extrovertnímu obchodnickému stylu. „I v českém internetu začíná být marketing hodně důležitou věcí,“ tvrdí Bajer.
Michal Černík (36) Bylo by nespravedlivé tvrdit, že šéf portálu Atlas.cz je jeho personifikací. Michal Černík je ředitelem firmy jen čtyři měsíce a byť Atlas spoluzakládal, v současnosti není jeho spolumajitelem. Do roku 2003 řídil portál další ze zakladatelů, Pavel Sodomka, další dva roky portálu šéfoval Jaroslav Bengl, který je podobně jako Černík bývalým manažerem české pobočky Microsoftu. Atlas.cz v současnosti je - jako jediný ze tří největších českých portálů - nikoli pod kontrolou zakladatelů, ale finančního investora, rakouské společnosti EPIC. I přesto se nabízí srovnání. Michal Černík je na první pohled konzervativní a relativně nenápadný člověk, při delším rozhovoru se ale dovede rozpovídat. Portál Atlas.cz je podobný. Přestože nemá tak silnou značku jako Seznam, ani agresivní reklamní kampaň jako Centrum, při bližším prozkoumání některých služeb se objeví zajímavé vlastnosti, jako fotografická vrstva v mapách nebo vysílání všech internetových rádií.