MICHAELA KREŠLOVÁ, ZAKLADATELKA SPOLEČNOSTI TARGO Nepřehlédnutelný holding, který zahrnuje kolem tuctu společností a svým zaměřením sahá od reklamy přes kosmetiku až po nemovitosti. Všechno dohromady to představuje obrat ve stamilionech korun. Taková je po zhruba dvaceti letech podnikatelská bilance Michaely Krešlové.
MICHAELA KREŠLOVÁ, ZAKLADATELKA SPOLEČNOSTI TARGO Nepřehlédnutelný holding, který zahrnuje kolem tuctu společností a svým zaměřením sahá od reklamy přes kosmetiku až po nemovitosti. Všechno dohromady to představuje obrat ve stamilionech korun. Taková je po zhruba dvaceti letech podnikatelská bilance Michaely Krešlové.
„Nevidím možnost expandovat směrem na západ. Prostor je na východě,“ říká k trhu s 3D reklamou Krešlová. foto: Profit - Jakub Stadler |
Trojrozměrná reklama, zkráceně 3D, je dnes už docela běžnou věcí. Po roce 1989 ovšem tento obor začínal takřka od nuly. Společnost Targo Promotion založila Michaela Krešlová v roce 1992 a jejím podnikatelským záměrem bylo právě přivést 3D reklamu na český trh. Dnes má Targo vedle pražské centrály osm poboček rozprostřených od Varšavy až po Hongkong a podle své ředitelky zákazníkovi dodá „cokoli od jehly po lokomotivu“. Trvalo to ovšem dvacet let.
NEUVĚŘITELNÝ START Někdy v polovině roku 1986 stála před Michaelou Krešlovou takřka fatální otázka: Co dál? Studium na vysoké škole čerstvou absolventku střední hotelové školy nelákalo a stejně málo atraktivní jí připadaly možnosti, které jí nabízela zmrtvělá socialistická ekonomika. V osmdesátých letech v Československu však působila některá družstva, která své hospodářské aktivity rozvíjela - vzhledem k všeobecným poměrům - dosti neortodoxně. K nim patřilo i JZD Francova Lhota a právě pro něj sotva dvacetiletá maturantka založila incomingovou cestovní kancelář Moravia Tour. „Byl to kapitalistický pokus v tvrdém ekonomickém socialismu,“ říká Krešlová. Pokus, který vedl k dalším kontaktům a který nakonec vyústil v několikaletý vandr na západ - prostřednictvím slovenské „pézetky“ Hydroconsult, která ze socialistického Československa na západ vlastně vyvážela pracovní síly. „Nakonec jsem zakotvila ve švýcarské reklamní agentuře Mühlebach Promotion,“ vypravuje Krešlová. Ve Švýcarsku se naučila leccos o podnikání obecně, také o reklamní branži, kromě toho získala potřebné jazykové vybavení a seznámila se třeba i se základy účetnictví. Do nových poměrů tak vstupovala s poměrně cenným know-how, které dokázala bezezbytku zúročit. UDĚLEJ SI SÁM Poměrně široké spektrum oborů, v kterých Krešlová, respektive její společnosti působí, má jakousi vnitřní provázanost a logiku. Vlajkovou lodí celého holdingu je společnost Targo Promotion, která dnes patří na tuzemském trhu k největším v oboru 3D reklamy. Aktivity na tomto poli ovšem postupně vedly ke vzniku dalších, možno říci „servisních“ společností, jako je například Mr. Pack, firma specializovaná na oblast adjustace zboží. Stejnou genezi má i firma Česká textilní. „Ručníky a další textilní zboží se v našich zakázkách objevovaly poměrně často a ukázalo se, že nejjednodušší bude, když ho budeme vyrábět vlastními silami,“ říká podnikatelka. Vlastně stejně se zrodila realitní kancelář, která jednak spravuje domy, které jsou majetkem jednotlivých firem holdingu, jednak vyhledává vhodné příležitosti pro privátní investory. Systém „udělej si sám“ hrál při formování holdingu velkou roli. „První salon krásy jsme si se svými spolupracovnicemi zařídily vlastně pro sebe, protože nebyl čas chodit někam jinam,“ líčí Krešlová pozadí vzniku Salonu LaFayette. Ukázalo se ovšem, že nápad je komerčně nosný - dnes má LaFayette už dvě pobočky a právě letošní rok je pro salon nanejvýš významný. „Po letech jednání se nám podařilo stát se licenčním butikem firmy Lancome. To je světové unikum, všude jinde Lancome své značkové prodejny provozuje ve vlastní režii,“ vysvětluje Krešlová. EXPANZE NA VÝCHOD „Nevidím možnost expandovat směrem na západ. Tam je trh 3D reklamy stabilizovaný a hlavně silně obsazený. Prostor je ale na východě,“ tvrdí manažerka. Tento koncept se jí osvědčil. Poté, co Targo získalo nezpochybnitelnou pozici v Česku (také proto, že velmi záhy přešlo od katalogového zboží k reklamním předmětům, které se každému zákazníkovi „šily na míru“), začalo pronikat i za hranice právě východním směrem. Vlastně tak následovalo svou klíčovou klientelu - nadnárodní koncerny jako Nestlé, Henkel či Unilever. „Domácí firmy představují jen asi 15 procent našich zákazníků,“ říká na toto téma Krešlová. Nejvýchodnější „výhonek“ má společnost až v Hongkongu - jejím hlavním úkolem je ovšem zajišťovat výrobu, která se ve sféře reklamních předmětů soustředila do jihovýchodní Asie. Kromě pevného teritoriálního nasměrování má zakladatelka firmy ještě pár dalších podnikatelských pravidel: „Je nutné postupovat spíše po jednotlivých krocích a mít pořád nějakou pevnou základnu. Vždy je také na místě střízlivost - rychlý úspěch vás může pohltit a také rychle mizí.“ Velkou pozornost věnuje Michaela Krešlová rovněž lidem: „Nemůžete jenom brát.“ Tuto tezi důsledně převádí i do života svých firem - jejich vrcholový management je motivován nejen mzdou, ale i majetkovým spoluvlastnictvím. Zdá se, že to funguje. Na jaře letošního roku Targo otevře další zahraniční pobočku - tentokrát v Bulharsku. CO JE 3D REKLAMA
Pojem 3D reklama zahrnuje širokou škálu reklamních prostředků, které charakterizuje prostorovost. Nejčastěji se jedná o vymodelované nápisy, loga a názvy firem. Patří sem také prostorové billboardy. 3D reklama se používá jak v interiérech, tak v exteriérech. V mnoha případech je doplňována světelnými efekty.