Menu Zavřít

Z Herr Bauera je náhle Herr magnát

14. 1. 2003
Autor: Euro.cz

S Kirchovým podílem vyrostl až příliš rychle. Bude na tu práci stačit?

Heinz Bauer, nejnovější německý mediální vládce, je známý jako člověk, který rád snižuje náklady. Jak moc? Během stávky tiskařů v Magdeburku jako majitel pilotní licence raději osobně přes kordón demonstrantů zásoboval vrtulníkem dělníky, než aby kapituloval před požadavky odborů. Třiašedesátiletý vydavatel časopisů, který také pilotuje firemní letadlo Falcon 900, bude stejnou rozhodnost a šetrnost potřebovat i při vedení televizní společnosti. Vydavatelství Heinrich Bauer, které začínalo v devatenáctém století tiskem firemních vizitek, je připraveno do konce ledna převzít vládu nad televizními a filmovými aktivy zbankrotované společnosti Kirch Group. Tato transakce, odhadovaná na 1,8 miliardy USD – ve spoluúčasti s mnichovskou bankovní skupinou HVG Group – vynese Bauera do nejvyšších sfér evropských médií. Pokud budou smlouvy podepsány na základě plánu (Bauer je znám případy, kdy od jednání na poslední chvíli odstoupil), hamburská společnost získá kontrolu bezmála nad polovinou německého komerčně televizního trhu v hodnotě 4,2 miliardy USD a nejrozsáhlejším filmovým archivem v Evropě. Bauerův roční obrat se zdvojnásobí téměř na čtyři miliardy USD a společnost udělá poprvé rázný krok směrem od dosavadní hlavní činnosti, vydávání levných časopisů od televizních programů přes plátky pro teenagery až k erotickým časopisům. Veškerá dosavadní Bauerova zkušenost s televizí spočívala v menšinové kapitálové účasti ve společnosti RTL II, celostátním kanálu uvádějícím dovážené akční programy a filmy.
Dokáže to Bauer? Konkurenti a částečně i analytici jsou skeptičtí. Po pravdě řečeno, někteří místní konkurenti se ve skrytu duše škodolibě radují, že KirchMedia přebírá Bauer, a ne některá z ostřílených zahraničních společností, která by jim prostřednictvím svých peněz více zatápěla. K zahraničním dražitelům patřila skupina napojená na Mediaset italského ministerského předsedy Silvia Berlusconiho a skupina podporovaná losangeleským producentem Haimem Sabanem. Ozvaly se i hlasy nespokojené s tím, že jednání bylo údajně ovlivněno politickými zájmy, jinými slovy snahou, aby německá mediální scéna zůstala německá. Zástupci společností KirchMedia a HVB taková tvrzení ovšem odmítají. Jistě, Bauer nemá očividně žádnou jinou kvalifikaci než skutečnost, že je téměř jedinou místní mediální společností, která nemusí zápasit o přežití v jednom z nejhorších reklamních poklesů za celá desetiletí. Vydavatelství Bauer nezveřejňuje údaje o zisku, ale společnost říká, že dokázala navzdory desetiprocentnímu poklesu na německém trhu s tiskovou reklamou zvednout příjmy v roce 2002 o dvě procenta na 1,85 miliardy USD. Bauerovi manažeři jsou “typičtí hamburští obchodníci, kteří třikrát obrátí každý desetník dříve, než jej utratí”, tvrdí konkurence.
Ale snižování nákladů samo o sobě k ekonomickému obratu v KirchMedia nestačí a může mít i opačný účinek. Klíčovou záležitostí je veřejně obchodovatelná společnost ProSiebenSat. 1 Media, soustřeďující TV kanály, ve kterých Bauer dostane 88,5 procenta akcií s hlasovacím právem. Na německém trhu je společnost ProSiebenSat.1 pokud jde o příjmy z reklamy na prvním místě s podílem 46 procent, oproti podílu 41 procent Bertelsmannovy RTL Group. Impozantní obchodní pozice ProSieben však dosud nebyla finančně využita. Mnichovská společnost, zatížená náklady na vysílání fotbalového mistrovství světa v loňském roce, oznámila ve třetím čtvrtletí ztrátu ve výši 55 milionů USD před zdaněním, zatímco obrat poklesl o 10 procent. Přílišné snižování nákladů by však pravděpodobně bylo kontraproduktivní. Divácká sledovanost ProSieben poklesla z 23,1 procenta v roce 2001 na 21,5 procenta. Tyto údaje naznačují, že ProSieben potřebuje lepší programovou skladbu – což stojí peníze. “Náklady se nedají o moc snížit, pokud to nemá poškodit programovou skladbu”, říká Iris Schäferová, analytička finančního domu Landesbank Baden-Württemberg ve Stuttgartu. Heinz Bauer sdílí některé společné rysy s Leo Kirchem, jehož aktiva hodlá převzít. Stejně jako Kirch se vyhýbá zájmu veřejnosti a má blízko ke vlivným konzervativním politikům. Ale nepředpokládá se, že by svou televizní stanicí podporoval politické zájmy. “Nezajímá ho ovlivňování německé společnosti. Zajímá ho vydělávání peněz,” říká Peter Glotz, ředitel Institutu pro řízení médií a komunikace z univerzity ve švýcarském St. Gallen. S trochou štěstí mu toto stanovisko při pokusu o oživení starého Kirchova impéria dobře poslouží.

Bauerův svět

Začátky

Bauerova společnost, založená v Hamburku roku 1875 jako tiskárna na vizitky, začala hned na počátku 20.století vydávat noviny. Vydavatel Heinz Heinrich Bauer (63) je potomkem zakladatele Johanna Bauera.

Klíčové podniky a jejich podíl na německém trhu

  • TV programy - 55 %
  • Časopisy pro mládež - 39 %
  • Časopisy pro ženy - 19 %
  • Odhadované tržby v roce 2002 - 1,85 miliardy USD

Firemní cíl

Proniknout do vysokých mediálních sfér získáním majoritní kapitálové účasti ve veřejně obchodovatelné TV skupině
ProSieben Sat. 1 Media

Podklady: Bauer Publishing Group, Business Week

Nejlepší tituly a jejich celosvětový náklad

  • TV Movie (Německo) - 2,2 milionu
  • Woman´s World (USA) - 1,7 milionu
  • Tele Tydzien (Polsko) - 1,6 milionu

V ČR má vydavatelství Europress a tituly jako např. Bravo, Bydlení, Chvilka pro tebe, Žena a život nebo Čas na lásku

Data: Bauer Publishing Group, BusinessWeek

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad Slávka Kellnerová, LangPal Associates

  • Našli jste v článku chybu?