Optimismus cestovních kanceláří, nebo jen snaha získat chybějící cash flow?
Zájezdy do Egypta se minulý týden běžně prodávaly, sice s odletem ihned po skončení zákazu vycestování, který vyhlásila vláda na třicet dní, nicméně bez jediného upozornění či varovaní, co se v této zemi aktuálně děje.
Už před dvěma týdny se přitom v dovolenkovém ráji situace natolik zhoršila, že v tamních hotelech v rámci karantény uvízlo přes sto Čechů. Minulé pondělí dokonce egyptský premiér oznámil, že do konce března vyřadí Egypt svá letiště z provozu s cílem zastavit šíření koronaviru.
Například cestovní kancelář Čedok 1 poté své zájezdy aktivně nabízela, a to s velkou slevou. Sedmidenní pobyt v luxusním hotelu v režimu all inclusive s odletem 19. dubna bylo možné získat za méně než polovinu původní ceny. „Nyní máme poradu, kde budeme řešit věci okolo prodejů zájezdů,“ uvedla minulou středu na dotaz týdeníku Euro mluvčí Eva Němečková s tím, že po této poradě vše upřesní. Tak se však do uzávěrky týdeníku Euro nestalo. Operátor na lince k prodeji zájezdů pod značkou Čedok nicméně nadále tvrdil, že v poptávaném egyptském hotelu je volno a není problém ho objednat a zaplatit.
Podobná situace okolo nabídek zájezdů do této země byla i u dalších cestovních kanceláří. „Zájezdy do Egypta máme zatím v nabídce, ale teď nikdo nic nekupuje,“ ujišťuje Alena Pilná ze sekce obchodu cestovky Firotour.
Cestovní kanceláře jsou jedním ze segmentů, na které opatření proti epidemii nemoci covid-19 dopadla okamžitě a prakticky ze dne na den přišly o zakázky.
Ministr Karel Havlíček sice přislíbil, že firmám pomůže výhodným úvěrem, nicméně cestovní kanceláře mohou bez příjmů přijít o pojištění, které ale ze zákona musejí mít. Cestovky se nyní snaží přesvědčit klienty, aby již zaplacené zájezdy pouze přerezervovali na jiný termín. Tím cestovka získá čas, nepřijde o zakázku a klientům nemusí vracet peníze. '