Státem kontrolovaná telekomunikační firma chce zabojovat o provoz mýtných bran
Mezi téměř třicítkou firem, které ministerstvo dopravy oslovilo s dotazem, zda zvažují účast v zadávacím řízení na provozovatele stávajícího mýtného systému, byla i ČD – Telematika (ČD-T).
„My jsme řekli ano. Mýto je komplexní systém a jsou v něm komponenty, jako jsou komunikační infrastruktura, služby datového a zákaznického centra či servis mýtných bran, které jsme schopni nabídnout. Vytvoříme konsorcium, které dokáže nabídnout službu jako takovou,“ říká předseda představenstva ČD – Telematiky Miroslav Řezníček.
Ve zdánlivě nenápadné firmě drží majoritu České dráhy. Na rozdíl od matky vykazuje dcerka stabilně zisk – loni přes 66,9 milionu korun při tržbách 1,4 miliardy – a rozhlíží se po nových trzích. Kromě klasických dodávek do Polska nebo na Slovensko pokukuje po tuzemských silnicích. Zdá se, že téměř jediným kazem na kráse firmy je to, že ji dráhy nevlastní beze zbytku.
Šavlovačka o akcie
Jak zajímavou firmou ČD – Telematika je a může být, se ukázalo, když se o akcie ve firmě přetahovalo na začátku roku O2 s drahami.
Národnímu dopravci tehdy totiž mezi prsty proklouzl menšinový 29procentní podíl od „nizozemských“ fondů. Transakce už byla na spadnutí, ale z Českých drah se musel před Vánocemi poroučet Daniel Kurucz, který měl předložit její schválení na dozorčí radě drah.
A po Novém roce se už jako majitel největšího minoritního podílu ohlásil Dial Telecom. Následně se provalilo, že další menšinové akcionáře Telematiky – AŽD (7,39 procenta), Odborový svaz železničářů (2,48 procenta) a OHL ŽS (1,78 procenta ) – obíhá tentýž Daniel Kurucz, jenže tentokrát už s nabídkou odkupu jejich podílů pro O2. „Pan Kurucz poté, co odešel z drah, se snaží firmu státu v podstatě ukrást.
Přijde mi to zcela neuvěřitelné,“ prohlásil tehdy na jeho adresu ministr dopravy Dan Ťok.
O2 z impéria PPF je vlastně konkurentem ČD-T. Zatímco O2 má přes šest tisíc kilometrů kabelů uložených především podél silnic, královstvím Telematiky jsou koleje a nádraží s více než 3500 kilometry optických tras. O2 odmítla, že by za snahou o výkup podílů minoritářů byly nějaké postranní úmysly. Pouze prý chtěla zabránit, aby Dial Telecom získal v ČD-T blokační minoritu (34 procent). Tuhle malou bitvu teď ale dráhy vyhrály. Předminulý měsíc se jim podařilo koupit podíly AŽD a železničářů, takže mají necelých 70 procent.
To jim stačí k tomu, aby byl stát prostřednictvím drah ve firmě svým pánem.
Sladkých sto procent
Pokud by se drahám podařilo ovládnout firmu celou, otevřely by se před ní ještě jiné perspektivy. Stoprocentní vlastnictví by umožnilo státu zadávat firmě zakázky napřímo, což by mohlo být minimálně vítanou zálohou v případech, kdy jsou ministerstva v IT zakázkách vazaly dodavatelů a musejí s nimi prodlužovat v časové tísni smlouvy bez výběrových řízení. Telekomunikační byznys je totiž jen jedním ze tří segmentů, ve kterém firma podniká. ČD – Telematika dodává i řešení ICT projektů. Před nedávnem byla například její nabídka označena za nejvýhodnější v zakázce na jednotný informační systém pro ministerstvo práce v řádu desítek milionů korun.
Stoprocentním ovládnutím firmy by mohla získat Telematika zajímavý potenciál i ve hře o 14 miliard, které by měly proudit do Česka z EU na vysokorychlostní internet. Ale to už je jiná pohádka. O dotační miliardy se aktuálně přetahuje ministerstvo vnitra s ministerstvem průmyslu, přičemž se trochu zapomíná, že stát prostřednictvím ČD-T už optická vlákna vlastní. Zjednodušeně řečeno, proč zakládat nový státní podnik na zelené louce, kdyby stát svou specializovanou firmu, navíc s páteřní infrastrukturou, už měl?
Po kolejích na silnice
Přestože core byznys – údržba a správa sítě pro SŽDC – zůstane na kolejích, považuje Řezníček za povinnost pokusit se firmu etablovat i na asfaltu. „Potřebujeme se postavit na další nohu. Věci, které řešíme na železnici, jsou na silnici velmi podobné. Existuje akční plán rozvoje ITS (inteligentních dopravních systémů), kde jsou popsány záměry na železnici, na silnicích i na vodě (vnitrozemská plavba) řádově za 20 miliard,“ vysvětluje Řezníček. Aktuálně firma soutěží v konsorciu zakázku na dodávku řídicího systému pro Těšnovský tunel, kterou vypsala pražská Technická správa komunikací.
Silniční premiéru si ale už ČD – Telematika odbyla. Pro Ředitelství silnic a dálnic dodala řídicí systém v brněnských Pisáreckých tunelech. „Jednoduché to nebylo. Někteří lidé tu jsou dvacet třicet let a dělali stále to stejné… Proto chvíli trvalo přesvědčit firmu, že uspějeme i mimo tradiční prostředí. Pohodlnost způsobená setrvačností je přirozená lidská vlastnost,“ říká Řezníček.
O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz