PRAHA (zao) - Tradiční český výrobce nákladních vozů Avia má za sebou složité období. Společnost prochází výraznou restrukturalizací a snaží se získat zpět dřívější postavení na trhu a snížit zadlužení, které během uplynulých let narostlo do obřích rozměrů. Účetní ztráta Avie za rok 2005 dosáhla 798 513 tisíc korun. Negativní dopad na výsledek hospodaření měly především odpisy vývojových nákladů modelu AD 100 a odpisy dlouhodobého majetku. Obnova si také vynutila redukci výrobních prostor, což mělo za následek tříměsíční přerušení provozu a následný pokles tržeb, zapůsobilo i posílení kurzu koruny vůči euru. „Rok 2005 byl pro společnost kritický. V prosinci 2004 se zastavila výroba, Avia neměla prostředky pro výplatu mezd a ocitla se na pokraji konkurzu,“ říká předseda představenstva společnosti Michael Saran. Restrukturalizační plán zahrnoval orientaci na prodej, zajištění kapitálu a snížení fixních nákladů o pětatřicet procent. Hlavním důvodem neschopnosti společnosti vymanit se z koloběhu finančních krizí byly dlouhodobé závazky ve výši 6,8 miliardy korun, které byly loni z větší části kapitalizovány do základního kapitálu společnosti.
Avia se již zřejmě odrazila ode dna a snaží se ze změn vytěžit maximum. „Probíhají vývojové práce na projektu v souvislosti s normou EURO IV, snížili jsme fixní náklady o 30 procent, roste množství objednávaných vozidel a ztrojnásobili jsme měsíční objem doplňkové výroby. Také jsme snížili dodací lhůty vozidel na dva měsíce, což je nejkratší lhůta na trhu,“ dodal Saran.