Kromě tradičních trhů v západní Evropě se rakouská letecká společnost Austrian Airlines (AUA) stále více zaměřuje i na středo a východoevropské destinace. V centru zájmu Rakušanů se ocitla i česká metropole. Dnes mezi Prahou a Vídní létají AUA pětkrát denně - pátý spoj byl přidán počátkem května. O tom, proč je české hlavní město tak láká, o konkurenci mezi Prahou a Vídní a budoucnosti letecké branže hovořil týdeník EURO s ředitelem Austrian Airlines pro Českou republiku Fabricem Tameggerem.
EURO: Proč je Česko, respektive jeho metropole, pro vaši společnost tak zajímavé?
TAMEGGER: Důvodů je více. Nejdůležitějším je však skutečnost, že let z Prahy do Vídně trvá krátce a my chceme svým českým klientům nabídnout možnost pokračovat z Vídně do dalších destinací. Máme jich 130 v pěti kontinentech a jejich počet se bude nadále zvyšovat. Létáme zejména do exotických regionů, do kterých se čeští turisté někdy dostávají jen obtížně. Nedávno jsme svoji nabídku rozšířili o Mexiko, Trinidad & Tobago a Dominikánskou republiku, na příští rok chystáme přímé lety do Bombaje. Mnohá cílová místa dokonce nabízíme ve střední a východní Evropě jako jediné aerolinie - třeba pravidelné lety do Austrálie.
EURO: Jistě není přitažlivá jen Praha…
TAMEGGER: Náš zájem je rozhodně širší, již dnes v tomto regionu létáme do 39 destinací v 23 zemích. Žádný z našich konkurentů v této oblasti nelétá do více míst. Máme však ještě větší ambice. Letos přepravíme asi devět milionů klientů, z toho jen třetinu představují lidé začínající cestu z Vídně. Zbytek jsou takzvaní transferující cestující, tedy ti, pro které je Vídeň pouze přestupním místem. Celých 1,2 milionu našich zákazníků pochází ze zemí střední a východní Evropy. Cílem do roku 2008 je zvýšit počet pasažérů z těchto destinací o padesát procent na 1,8 milionu.
EURO: Jak toho chcete dosáhnout?
TAMEGGER: Průběžně probíhá vyhodnocování asi stovky nových míst. Je možné, že i v Česku budeme létat někam jinam než jen na Ruzyni. Z dalších trhů je perspektivní třeba Ukrajina, kde dnes nalétáváme pět destinací a rovněž máme čtvrtinový podíl na základním jmění státních Ukraine International Airlines. Zajímáme se i o Bratislavu, kde se chceme podílet na připravované privatizaci Slovenských aerolinek. O tom, že náš interes je vážný, svědčí i to, že jsme ke stabilizaci situace ve státním slovenském dopravci poskytli společně s dalším konsorciem částku pět milionů eur. Věříme totiž v budoucnost hospodářského prostoru Vídeň-Bratislava. Proto již dnes z Bratislavy létáme do Paříže, Londýna a Bruselu, tam dokonce téměř denně. V současnosti představuje náš podíl na prodeji letenek na Slovensku více než 30 procent.
EURO: Lákáte turisty do Vídně, přitom rychle roste počet odbavených i v pražské Ruzyni. Jak si v této soutěži vede rakouská metropole?
TAMEGGER: Už jsem zmínil, že kromě Vídně nabízíme mnoho dalších destinací na celém světě. Podle mých informací zaznamenala jak Vídeň, tak Praha dvojmístné procentuální zvýšení počtu odbavených cestujících. Přitom v letošním roce počítáme ve Vídni se zhruba 14,6 milionu cestujících (Praha Ruzyně by letos měla odbavit asi 9,5 milionu cestujících - pozn. red.). Ve středoevropském měřítku je soutěž leteckých křižovatek mezi Západem a Východem - jako jsou Vídeň, Mnichov a Praha - v plném proudu.
EURO: Významným konkurentem tradičních leteckých společností jsou nízkonákladové aerolinky. Myslíte, že jejich boom bude ještě pokračovat nebo končí?
TAMEGGER: U levných aerolinek dochází ke konsolidaci, na trhu je jich příliš mnoho. V současné době do Vídně létá třináct takových leteckých společností, a do Prahy dokonce čtrnáct. Myslím, že během tří let se jejich počet sníží přinejmenším o třetinu. Některé etablované společnosti na trhu určitě zůstanou, a dokonce předpokládám, že podíl levných aerolinek na celkovém obratu letecké branže se do roku 2006 zvýší ze současných dvanácti na pětadvacet procent.
EURO: Mluví se o ratifikaci nové evropské ústavy. Vnímáte tento dokument?
TAMEGGER: Beru evropskou ústavu nepochybně jako jeden z milníků dalšího rozvoje Evropské unie.