...Filipem Linkem
Maloobchodní řetězce, výrobní subjekty, velkoobchody s obalovým materiálem a reklamní agentury. To jsou hlavní zákazníci společnosti Oskar Plast, specializovaného dodavatele obalů. „V této branži ekonomická krize rozhodně neustupuje, spíš naopak,“ tvrdí majitel a generální ředitel firmy Filip Linek. Obratu k lepšímu jistě nepomohou rostoucí ceny ropy, z níž se obaly vyrábějí.
EURO: Na čem hlavně pozorujete, že krize neustupuje? LINEK: Nebývale se rozšiřuje druhotná platební neschopnost. V tom je situace nejhorší za posledních pět sedm let. My se krize nebojíme, vidíme v ní i výzvy, ale trochu nám dělají starost pozdní platby od našich zákazníků.
EURO: Přesto máte velké ambice - zvednout do pěti let obrat ze čtvrt miliardy na čtyřnásobek. Jak to chcete dokázat? LINEK: Český trh flexibilních obalů představuje minimálně deset miliard korun ročně, takže tady vidíme obrovský potenciál. Vyplácí se nám, že zákazníky nešidíme, a naopak je upozorňujeme, když je šidí jiní. Díky tomu, že nepodvádíme, získáváme další partnery.
EURO: Jak víte tak jistě, že jiní dodavatelé zákazníky podvádějí? LINEK: Bohužel je to tak. Z osmdesáti procent zákazníci nedostávají to, co si objednávají. Většina si přitom kvalitu obalů nijak nekontroluje a na to dodavatelé spoléhají. Firmám, které nejsou našimi zákazníky, doporučujeme, ať sáčky a pytle od konkurence nakupují dál, když jim vyhovují, ale za cenu, která odpovídá jejich kvalitě. Šizení, především na tloušťce obalu, je opravdu běžné. Naše firma je zároveň certifikovaným kontrolorem a ověřuje, zda dodávky odpovídají deklarované kvalitě. Firmám také radíme, jak si samy mohou dodávku jednoduše zkontrolovat.
EURO: Jsou velké rozdíly v obalech používaných u nás a v západní Evropě? LINEK: Určitě. Západní Evropa je nadále vyspělejší. Obaly jsou tam kvalitnější, prodává se víc „opakovaných“ nákupních tašek. Tady je obrovský tlak na cenu, všichni chtějí mít všechno co nejlevnější, a to se pak musí projevit na kvalitě. To ale platí obecně, nejen o obalech.
EURO: Ropa zdražuje a levná už asi nikdy nebude. Mohou na to výrobci obalů nějak reagovat, tedy kromě toho, že sami zvednou ceny? LINEK: Ceny ropy jsou velkým problémem. Vyrábí se z ní většina obalů a jejich ceny dramaticky rostou. Nahradit ropu je složité. Papír se nedá vždy použít a ani by tato alternativa mnohdy nebyla vstřícná vůči životnímu prostředí. Papírových tašek se vejde do kartonu tři sta kusů, zatímco mikrotenových tři tisíce. Ani biotašky z rostlinného škrobu nejsou řešením, protože tyto obaly musí být tři- až čtyřikrát silnější, aby dosahovaly stejných kvalit. Navíc je cena těchto produktů neúměrně vysoká. Někde „bio“ ztrácí svůj význam. Tím ale nechci říct, že nás ekologie nezajímá. Naopak je pro nás hodně důležitá.
EURO: V čem? LINEK: Možná paradoxně jako dodavatel obalů lidem říkáme, aby jich spotřebovávali méně. Rozlišujeme ale obaly na potřebné a nepotřebné. Nepotřebné jsou ty, které se nedají použít opakovaně, třeba igelitové tašky rozdávané či prodávané v obchodech. Místo nich můžete používat „opakované“ tašky, které si na nákup budete nosit s sebou. Bez mikrotenových sáčků, do nichž naskládáte ovoce nebo rohlíky, se ale v prodejně neobejdete. Jde o to nakládat s obaly šetrně. To znamená neplýtvat jimi a také používat správné a kvalitní obaly, které se rychleji rozkládají.
EURO: Miliardový obrat asi nepřinese jen fakt, že firma nešidí. Bude se muset hodně snažit i obchodní tým, jak ho motivujete? LINEK: Snažím se kolegy zainteresovat na chodu firmy, který je rozdělen na tři procesy: obchod, podpora a řízení. Poslední část vedu já, kdy se jako majitel převtělím za člena strategického týmu. V něm jsme si jako trojice nejužšího vedení rovni. Motivací je možnost opce. To znamená, že oba kolegové si za tři roky mohou koupit až pětiprocentní podíl z tržní hodnoty firmy, pokud splní plán. Za tři roky se ukáže, jak účinná je to motivace.