Nějakou brigádu zažil s největší pravděpodobností každý Čech. Málokoho by ale asi napadlo, že mu vynese post generálního ředitele. A přesně to se stalo Davidu Šauerovi, když nastoupil do klubu SaSaZu v pražské Holešovické tržnici. V prvních dvou slabikách názvu podniku se skrývá japonský výraz pro štěstí, a i to hrálo podle Šauera v jeho kariéře velkou roli. „Zní to jako americký sen, když o tom tak člověk přemýšlí,“ pokyvuje hlavou sedmadvacetiletý mladík. Na první pohled sportovec, kterému při vystupování nechybí sebevědomí. Není divu: loni ho po roční „zkušební době“ šéfování izraelští majitelé potvrdili ve vedoucí funkci největšího klubu v Česku spojeném s populární restaurací.
Uhlířskojanovická průprava
Externí spolupráci se SaSaZu začal David Šauer při studiích, pak to prý šlo všechno samo. Prvním překvapením bylo, když musel projít výběrovým řízením, které kvůli majitelům probíhalo v angličtině. Jazykovou vybavenost považuje Šauer za plus, které mu v kariéře pomohlo. S angličtinou si vystačí; hebrejsky si s majiteli z mateřské izraelské společnosti Queenco Leisure International nepopovídá. „To je moje minus a chtěl bych se to jednou doučit. Na druhé straně mi pomáhá jméno David, díky kterému mě berou za svého. Teď umím jen pár frází, třeba i ,děkuji‘, které ale zase tolik nepoužívají. Spíše motivují. Když člověk vydělá milion, zeptají se, proč by to nemohlo být o korunu víc,“ říká Šauer s tím, že podobný přístup pochytil a využívá ho i při řízení zaměstnanců SaSaZu.
Nadnárodním majitelům zřejmě padl do oka i při původních výběrových řízeních, kdy si ho označili pro vedoucí funkce. Už v roce 2009 nastoupil na plný úvazek coby „operational manager“. „Výhodou Davida Šauera je, že patří mezi typ nových českých manažerů, kteří nejsou zatížení nějakou lokální mentalitou. Kdybyste ho postavili mezi amerického a skandinávského manažera, budou se lišit jen charakterově,“ říká Šauerův obchodní partner Marek Dian, expert na franšízing ze společnosti Dian & Partners. „Kosmopolitnost“ podle něj pomáhá šéfovi SaSaZu ve vztahu k náročným izraelským zaměstnavatelům, ale i v komunikaci v klubu a restauraci, kde pracuje řada lidí z celého světa, nebo při komunikaci s hotelovými řetězci, jež pak mohou SaSaZu doporučit svým zahraničním hostům.
K oblasti noční zábavy David Šauer přičichl už v Uhlířských Janovicích, kde vyrůstal a také hrál jako dítě fotbal. Jeho rodiče tam vlastnili populární diskotéku Shabo a syn pomáhal všude, kde bylo třeba. „Díky tomu jsem poznal, co všechno je okolo toho večera na diskotéce za práci. To se mi pak hodilo i při nástupu do SaSaZu. Jak se lidé večer baví, se totiž prakticky nemění. Jiné je možná jen místo a ceny,“ vysvětluje Šauer.
Cesta z Uhlířských Janovic do Prahy pro něj nebyla zase až tak složitá. Do hlavního města, kde jeho bratr hrál fotbal za Bohemians, přišel na Střední školu veřejnoprávní, na niž navázal Mezinárodní vysokou školou podnikatelství a práva. Profesní zkušenosti sbíral v advokátních kancelářích a bezpečnostních agenturách. Pak přišlo SaSaZu.
„Na letní dovolené jsem pak kamarádům říkal, že to vypadá, že mě povýší. Když jsem přišel s tím, že to nejspíše budu řídit, už mi nevěřili,“ vzpomíná Šauer na dobu před říjnem 2010, kdy byl krátce před svými 26. narozeninami jmenován generálním ředitelem. „Maminka z toho nebyla dvakrát nadšená, radši by doma měla právníka. Ale když jsem ji sem do SaSaZu nedávno vzal na koncert Čechomoru, vypadala spokojeně,“ dodává se smíchem.
Reset nastavení
Hned po svém nástupu na nejvyšší příčky se uvedl způsobem, který nejspíše potěšil majitele, ale mezi bývalými kolegy jásání zrovna nezpůsobil. Provedl personální optimalizaci, za což si v době krize dokáže správný český výraz dosadit i člověk, kterému ani zkratka HR nic neříká. „Není to oblíbené, jednoduché ani lehké, ale bylo to nutné. Už dříve jsem věděl, co je pro klub zbytečné. Že tady pomalu každý měl sekretářku, byl tu řidič, auto, to prostě nebylo potřeba,“ říká Šauer. Při těžkém rozhodování oceňuje, že v klubu během své práce prošel všemi patry – od externí spolupráce až po místo nejvyšší.
„Jeho důležitá vlastnost vychází z toho, že se věnuje bojovým sportům. Má takový armádní přístup, je náročný, což nevydrží každý. Bojovnost a zarputilost se pak hodí i ve snaze prosadit SaSaZu na pražské scéně,“ komentuje Šauerovu osobnost Dian. Šauer se ostatně hned na začátku ředitelování musel poprat s problematickým zaměřením klubu SaSaZu na „horních deset tisíc“. V českých podmínkách takový koncept nefungoval, a jak Šauer odhaduje, byl to i jeden z důvodů, proč se do vedoucí funkce dostal. „Nejspíše do vedení potřebovali Čecha, který by provoz přizpůsobil místním podmínkám. Koncept klubu jsme tedy trochu pozměnili, abychom přežili další rok,“ vysvětluje.
Klub je teď vnímán jako světové „venue“, tedy multifunkční prostor, kde se dají kromě diskoték pořádat i koncerty pro různé cílové skupiny – od mladých fanoušků Nightwork přes Čechomor se symfonickým orchestrem až po hvězdy světové moderní muziky, jako je Lily Allen nebo Paul Van Dyk. Zároveň je ve variabilním prostoru klubu možné pořádat módní přehlídky, představování nových výrobků i firemní večírky. Díky tomu se do SaSaZu přijde více lidí přesvědčit, že nejde jen o „snobárnu pro bohaté“. a podniku se jeho snaha vyplácí. Během loňských prvních tří čtvrtletí SaSaZu vykázalo zisk 120 tisíc eur. „Je to nejlepší výsledek za historii působení firmy tady. Jsem rád, že mám co prezentovat před majiteli,“ září Šauer.
Hvězda není rival
Zatímco s konceptem klubu se muselo SaSaZu vypořádat, s restaurací to třeba nebylo. Její popularita vystoupala tak, že už nemá pomalu kam růst. Sbírá ocenění nejen v českém prostředí, ale na triku má i Michelin Bib Gourmand. Je to zásluha především šéfkuchaře, Izraelce Shahafa Shabtaye, který stojí za hravým a každý rok se měnícím menu, jež se pro letošní rok nechalo inspirovat Filipínami.
„On je tváří restaurace i hvězdou SaSaZu. Je to velmi živelný člověk, který prostě umí. Je velmi kreativní a možná ho občas musím krotit, rozhodně mezi námi ale není nějaká rivalita,“ ujišťuje Šauer. Shabtayovi nechává v případě menu a nápadů volnou ruku. Konkrétní výsledky kreativity mu pak schvaluje. Občas kvůli tomu k nějakým neshodám dojde, ale vždy se domluví. „Mám zodpovědnost za celý podnik dohromady. Není v silách jednoho člověka být na všech místech najednou. Proto jsem rád za ten silný tým, který tu je a na nějž je spolehnutí. Na mě jsou pak ta hlavní rozhodnutí, jsem odpovědný za čísla a výsledky,“ shrnuje Šauer.
Umístění v pražské tržnici má pro SaSaZu svá plus i minus – oproti skutečnému centru je trochu z ruky, takže stojí dvakrát tolik úsilí návštěvníky nalákat. Na druhé straně pak třeba nemají problém s parkováním. Lákavé jsou i další aktivity, kterými SaSaZu repertoár svého „venue“ doplňuje. Ať už jsou to nedělní brunche, školy vaření nebo výlety za surovinami nazvané Sapa Trip a Asia Trip. Druhý z nich je několikadenním výjezdem do Asie, kde výpravu za poznáváním rodného kraje menu restaurace vede sám Shabtay. Konají se proto jen dvakrát do roka, aby se od kuchyně v Praze nevzdaloval příliš.
Cesta do světa
Stejně jako SaSaZu vysílá do světa své návštěvníky, chystá se vyrazit i samo. Úspěch pražského podniku přesvědčil izraelskou mateřskou společnost, která se jinak soustředí na hotelový byznys a kasina, k exportu restaurace do světa. Celoroční restaurace SaSaZu bude otevřena například na Rhodosu, kde dosud fungovala jen v sezoně. Další se ukáže v Kambodži a v plánu jsou i města jako Budapešť nebo Londýn. „Díky úspěchu pražského podniku jako centra a první značky SaSaZu se mi podařilo prosadit, že v každém vedení nově otevírané restaurace bude někdo z Česka. Budou to lidé, kteří si tím u nás prošli a vědí, jak to funguje,“ zdůrazňuje Šauer.
Síť restaurací se podařilo vyladit tak, že ji autor konceptu defacto zvládne i z Prahy. Šéfkuchař Shabtay vytvoří menu, které mu Šauer schválí a zavede se v pražském centru. Úspěšný nápad se pak další rok posune do jiné restaurace ve světě, zatímco v Praze začne nové kolečko. Koncept a kvalitu pak v zahraničí ohlídají Češi odchovaní v SaSaZu. „Naše vize je objíždět pobočky a být spokojení s tím, jak to funguje. Tak snad to tak dopadne,“ usmívá se Šauer.
Na sport nezapomněl, v současnosti se věnuje thajskému boxu s pražským klubem X Gym. Na zápasy ale kvůli rozvoji a exportu značky SaSaZu nemá tolik času. „V sezoně pracuji i šestnáct hodin denně. Na druhé straně mi v práci rozhodně nehrozí stereotyp. Pořád je to zajímavé, zábavné a baví mě to. To o své práci asi nemůže říct každý,“ uzavírá Šauer.
SaSaZu
- Podnik se nachází na Bubenském nábřeží v pražské Holešovické tržnici. Po dvouletých investicích mateřské izraelské společnosti Queenco Leisure International byl klub otevřen v roce 2009.
- Klub se rozkládá na 5000 m2, je schopný pojmout 2500 hostů, patří k největším v Evropě.
- Kromě klubových diskoték a koncertů hostí i firemní večírky a předváděcí akce.
- Restaurace je proslulá díky šéfkuchaři Shahafu Shabtayovi, který každý rok stylizuje její menu do jiné podoby. Letošním Filipínám předcházel Singapur a Vietnam.
- Pořádá i speciální akce, například školu vaření, Kitchen Out, SAPA Trip nebo Asia Trip.