Většina kanceláří letos očekává dobré výsledky
Až na konci loňského roku se objevily v médiích zprávy o bezútěšné hospodářské situaci cestovní kanceláře Fischer. Jeho firmy vytvořily ztrátu více než šesti set miliard korun (EURO 6/2002) a na veřejnost se tyto informace dostaly až poté, co se účetní výkazy cestovní kanceláře dostaly do redakce bulvárních novin. Přitom na základě tehdy platné legislativy měla být zoufalá čísla dostupná komukoliv i prostřednictvím obchodního věstníku. Senátor Václav Fischer však zákonem uložené zveřejnění svých výsledků nepokládal za nutné.
Standardní tajnůstkáři.
Z deseti vybraných cestovních kanceláří své výkazy standardně publikovaly jen dvě – v tuzemsku nejstarší Čedok a Vítkovice Tours. Ostatní svá čísla nezveřejňují. Buď proto, že jim k tomu s ohledem na nízký obrat nebo právní formu nevzniká povinnost (Helios Via, Venus Trade and Tours či FIRO-tour), nebo vysvětlují nedostupnost dat „administrativní chybou ze strany společnosti“ (Canaria Travel). Další své „opomenutí“ jednoduše nechávají bez vysvětlení.
Dřívější pochybení už ostatně nejsou dnes tak důležitá, nová právní úprava totiž vyžaduje jen uložení výkazů do sbírky listin obchodního rejstříku. Skutečný důvod, proč cestovní kanceláře svá data zpravidla tajily, je ale jednoznačný. „Doposud k tomu nebyl žádný důvod, nedělaly to ani daleko větší společnosti. Nepovažujeme za nutné dávat výsledky konkurenci,“ vysvětluje právě s poukazem na Fischera generální ředitel společnosti Atis Václav Kovařík.
Vedle Atisu však už jen dvě z oslovených cestovek neposkytly alespoň základní ekonomická data. Šéf America Tours Vladimír Kužel debatu zcela odmítl. Mluvčí brněnské Dušek Tours Gabriela Kabelková sice nejprve odpovědi slíbila, v dohodnutém termínu - i přes týdenní odklad uzávěrky - však firma nebyla schopná poskytnout ani ty nejzákladnější údaje.
Na cestě k růstu.
Čedok, největší Fischerův konkurent, má své potíže za sebou. Jeho tržby v posledních letech dosahují stabilně částky kolem dvou miliard a za loňský rok vykáže zhruba patnáct až dvacet milionů korun zisku. Ještě v roce 1999 však skončil hospodaření ztrátou ve výši 45,4 milionu korun, rok předtím byl propad ještě o třináct milionů hlubší. Generální ředitel Miroslav Res připomíná, že státní firma získala soukromého vlastníka Unimex Group až v roce 1996.
Teprve s novým majoritním akcionářem koncem devadesátých let přišly změny, které měly zefektivnit fungování společnosti. Celkové investice přesáhly 300 milionů korun. Nejvíce peněz spolykal nový informační a rezervační systém, kompletní obnova autokarového parku, rekonstrukce většiny poboček a nákup 34 procent firmy Travel Service provozující charterovou leteckou dopravu.
V roce 2000 se změny projevily obratem v hospodaření – firma vykázala zisk, byť nepatrných 184 tisíc korun. Pro letošní rok Čedok plánuje obrat kolem 2,1 miliardy a podobně jako loni dvacetimilionový zisk. Res říká, že plán zrcadlí možný pokles poptávky - jako následek teroristických útoků z loňského září - a také letošní cenovou politiku. Silná koruna totiž dovolila výhodněji nakoupit ubytovací kapacity a Čedok se rozhodl snížit prodejní ceny zájezdů, což by mu mělo pomoci překonat situaci na trhu a dosáhnout při stagnujících tržbách růstu počtu klientů. „Předpokládáme, že tuzemský trh zahraničních zájezdů na straně poptávky výrazně neporoste a bude přetrvávat silný převis nabídky nad poptávkou,“ vysvětluje Res.
Těžká léta jsou pryč.
Zejména cestovní kanceláře vyvážející turisty do zemí bývalé Jugoslávie koncem devadesátých let zažily pokles prodejů. Tržby Vítkovice Tours byly v roce 1999 jen 127,8 milionu proti předchozím 236 milionům korun. Stejně tak Globtour, z jehož nabídky až sedmdesát procent směřuje do Chorvatska, tehdy vykázal propad.
Své klíčové trhy se firmy snaží udržet rovněž přizpůsobením cenové politiky možnostem českého spotřebitele. Generální ředitel Vítkovice Tours Zdeněk Honek uvádí, že firma se pro letošek spokojí s menší marží, aby mohla snížit i konečné ceny svých zájezdů.
Slabší léta jsou však už zjevně pryč. Firmy počítají s tržbami minimálně na úrovni loňského roku, jejich očekávání jsou ale zpravidla optimističtější. Například Exim Tours s přihlédnutím k zářijovým útokům původně plánoval jen dvacetiprocentní růst na 700 milionů korun. „Na základě současného vývoje jsme se rozhodli navýšit objem kapacit, obzvláště pak v Egyptě, který se stal hitem sezony,“ potvrzuje Michal Křeček z obchodního oddělení firmy. Nový plán tržeb očekává skok z loňských 569 milionů až na zhruba 850 milionů korun.
Podobně chomutovský FIRO-tour považuje letošní rok za dosud nejlepší sezonu a už po dvou měsících prodeje očekává devítisetmilionové tržby. Patnáctiprocentní růst plánuje také Canaria Travel a obdobně hodlají hospodařit i další cestovní kanceláře.
Výjimkou je Helios Via, která utrží jen přes šestnáct milionů, stejně jako předloni. Majitel Vlastimil Světlík uvádí, že důvod je jednoduchý: partnerská firma Srdce Evropy hodlá svůj produkt prodávat přes konkurenční přepážky.
Výsledky ankety týdeníku EURO potvrzuje i dosud poslední analýza firmy Mag Consulting, která dospěla k závěru, že letošní sezona bude alespoň tak úspěšná, jako byla loňská.