Firma Huawei odmítá být jen levným zbožím z Číny. Po mobilních sítích a telefonech má v Česku zálusk i na informační technologie
Tuhle firmu tady mají rádi. V restauraci Peking v Praze na Pankráci můžete velice často narazit na Číňany z rostoucího technologického fenoménu jménem Huawei. Před obsluhou stačí slovo Huawei pouze vyslovit a odpovědí je souhlasné pokyvování hlavou a automatické směrování hostů do zadních salonků. Zaměstnancům a vedení Huawei se v Pekingu líbí. Připomíná jim domov a tvrdí, že právě tady dělají nejlepší čínské jídlo v Praze, žádné nudle s gyrosem.
Mimoto se tu ale také čas od času řeší velký byznys. Firma Huawei je na spanilé jízdě světem a poté, co pod vlivem politických tlaků výrazně utlumila část obchodů ve Spojených státech, vyhlásila Evropu včetně Česka za svůj stěžejní bod zájmů.
Česká kampaň Čeští manažeři pracující ve zdejší pobočce Huawei občas na schůzky s novými lidmi nosí jako dárek knihu Čínský svět. Pro obchodování s touto asijskou společností může posloužit jako dobrý průvodce. Samotní Číňané každopádně Českou republiku neberou jako zemi zaslíbenou, kam by rádi utíkali za lepším životem.
„Lidé z Číny se u nás příliš neohřejí. Dorazí sem na pár měsíců, maximálně rok či dva a pak zase míří dále. K Česku žádný vztah nemají, spíše ten obchodní. Rozhodně jsme na tom ale lépe než Skandinávie. Tam se nikomu z Huawei nechce, je tam chmurno. Když ale centrála zavelí, Číňané bez řečí jdou,“ popisují zdroje z prostředí tuzemské pobočky.
Číňanům prakticky nic neříká ani jméno Jaromír Jágr. Ten se přitom stal hlavní tváří chytrých telefonů Huawei v Česku a firma ho začala využívat i při různých marketingových akcích. Na Jágra si vsadil zejména viceprezident firmy Huawei Zbyněk Pardubský, sám velký fanoušek hokeje a aktivní amatérský hráč. Slavný hokejista má čínskému podniku pomoci ve vytyčeném cíli stát se jedním z hlavních světových hráčů v mobilních zařízeních. „Do budoucna chceme být v Česku jednička na trhu chytrých telefonů,“ uvádí pro týdeník Euro Zbyněk Pardubský. Huawei už na přelomu roku v Česku překročila desetiprocentní tržní podíl a podle čísel, která má týdeník Euro k dispozici, míří výš. Huawei proto investuje do reklamy a propagačních akcí a už několik týdnů vyvěšuje po Česku billboardy. Opticky tak nahrazuje v posledních měsících trochu tápající Samsung. Chytrým telefonem této čínské značky už se v nových reklamách T-Mobilu fotí i Ivan Trojan.
Noha ve dveřích Cílem firmy Huawei je udělat ze svého jména skutečnou značku, kterou lidé znají a chtějí.
„Dnes je prozatím stále ještě běžné to, že lidé přijdou do obchodu a vyberou si chytrý telefon od Samsungu, protože tu značku prostě znají,“ souhlasí Pardubský. To se ostatně dá stále tvrdit i o Nokii. Postavení firmy Huawei se ale postupně výrazně mění. Ještě před pár lety to na zdejším trhu byla naprosto neznámá značka, která operátorům dodávala pouze brandované 3G modemy. Nyní už se v rámci budování jména uvažuje také o postavení vlastního kamenného obchodu, podobně jako to dělá právě Samsung.
Huawei u koncových uživatelů boduje kvalitně zpracovanými telefony a výbornou cenou. Zajímavé však je, že ne všichni z vedení firmy jdou při budování značky příkladem. Mnoho vysoce postavených čínských manažerů Huawei běžně používá iPhone, protože je u nich doma stále statusem určitého postavení. Do dalšího vývoje prodejů telefonů Huawei nicméně může promluvit i jiná sílící čínská značka. Lenovo minulý týden se svými chytrými přístroji oficiálně vstoupilo na český trh a rovněž hlásí útok na nejvyšší příčky. Potenciál má značný. Lenovo je největší výrobce počítačů světa a nejrychleji rostoucí výrobce mobilů.
Ve firmě Huawei jsou každopádně trpěliví a možná i tohle je dílek do skládačky toho, proč se jí na našem trhu tolik daří. Číňané hledají velice úzké mezery na trzích, které se podařilo obsadit zejména západním firmám, a těm se následně postupně snaží ohlodávat nohy a z jejich pozic je vystrnadit.
„Naše čínské vedení jasně mluví o úzkém zaměření a vybrání si slibných oblastí. Tím se tedy řídíme,“ potvrzuje Tomáš Brouček, který šéfuje tuzemské sekci Huawei zaměřené na datová centra a technologii do nich.
Právě servery a další podobné informační technologie, na kterých běží internet, počítačové sítě a IT systémy, jsou oblastí, v níž Huawei v Česku ještě nijak významnou pozici nehraje. Systematicky to ale mění. „V našich obchodech si nevybíráme partnery, kteří jsou úzce spjatí se jmény jako Dell, HP nebo Cisco, ale oslovujeme a nabízíme příležitost těm partnerům, kteří nemají šanci se třeba k takovému Cisku dostat,“ doplňuje Brouček.
Výsledek? Huawei u nás v oblasti serverů roste o desítky procent ročně, postupně ukusuje podíl právě Cisku a podobný vývoj se očekává také do budoucna. Podle Broučka už trh začíná vidět, že budoucnost nemusí být pouze o HP, Dellu a jim podobných. To, že tato prohlášení nemusejí být pouze plané řeči, už společnost Huawei v Česku během posledních let předvedla u mobilních sítí. Dalo by se říci, že tuzemské mobilní sítě běží na technologiích od firmy Huawei. Tento byznys pro Číňany v Česku představuje hlavní základ, od kterého je možné se odrážet. Dobré postavení v sítích operátorů dává společnosti možnosti, jak vyjednávat o propagacích a prodeji telefonů.
Kontakty, vztahy a podpora se využívají také u serverů. Zvlášť v době, kdy velcí hráči včetně operátorů investují do cloudů, IT služeb a datových center. „Pro operátory jsme určitě strategický partner,“ souhlasí Pardubský. Cíl Evropa Společnost Huawei do tuzemských mobilních sítí dokázala proniknout i díky tomu, že přišla s dostatečně kvalitními technologiemi, kterým navíc šlo velice těžko konkurovat cenou. Techničtí pracovníci operátorů často mimo záznam říkají, že se až děsí, kolik toho od značky Huawei mají, ale s kvalitou jsou veskrze spokojení. Huawei se každopádně snaží vymanit ze škatulky „za ty prachy dobrý“ a naopak začíná do výzkumu a vývoje investovat více než západní konkurence.
Zdroje týdeníku Euro mluví o tom, že Číňané už nějakou dobu nejlevnější rozhodně nejsou. Například O2 si na stavbu venkovní sítě LTE namísto firmy Huawei vybrala Nokii, která dokázala nabídnout nižší cenu. „Už nutně nepotřebujeme tlačit cenu dolů,“ popisují týdeníku Euro zdroje z Huawei. „Dávno neplatí, že by značka Huawei byla levná a drtila v tomto konkurenci. Má tu výhodu, že ji operátoři znají a často ji považují za inovativní firmu,“ souhlasí zdroje z prostředí telekomunikací.
Huawei si ve svých inovačních aktivitách slibuje hodně od Evropy jako celku, kde už zprovoznili 18 inovačních center. „Evropa se pro nás stala inovačním velikánem. Existuje zde velká tradice v adopci nejnovějších mobilních sítí a technologií, jsou zde schopní lidé, máme zde vytvořena silná partnerství s operátory a univerzitami a v neposlední řadě zde sídlí mnoho certifikačních organizací,“ vysvětlil v Miláně na setkání s novináři člen výkonné rady Huawei William Xu.
Do Česka se ale s těmito aktivitami podle našich informací nechystá, i kvůli vízové politice vůči Číně. I tak ale firma u nás zaměstnává téměř 400 lidí. V celé Evropě je to aktuálně kolem 8 tisíc, přičemž v následujících pěti letech se toto číslo má rozrůst o dalších 5,5 tisíce.
Huawei je tady a bude chtít víc. Trh to vidí a reaguje různými způsoby. Po Praze například koluje historka, která firmu obviňuje z kopírování. Určitý zákazník údajně měl problém s jednou technickou součástkou Huawei. Ptal se proto zástupců firmy, kdy tento softwarový problém opraví. Odpovědí mělo být, že až stejný problém v podobném zařízení opraví IBM. Tento příběh si samozřejmě žije vlastním životem a v Huawei se mu smějí. Jiní se zase smějí jim – mnohým z nich už ale úsměv tuhne na tváři. l
Poté, co kvůli politice utlumila část obchodů v USA, společnost Huawei vyhlásila Evropu včetně Česka za svůj stěžejní bod zájmů.
O autorovi| Jan Sedlák, sedlak@mf.cz