Nejrůznější vychytávky možná rozproudí bezdrátový internet
Před rokem si evropské telekomunikační společnosti naříkaly. Horečnatě se snažily pokrýt kontinent vysokorychlostním bezdrátovým datovým systémem, známým jako dvouapůltá generace (G2,5), a najednou se jim zoufale nedostávalo patřičně „nadupaných“ mobilů, které by mohly začít prodávat. Žádné strachy, prohlásili výrobci. Přístroje se službami elektronického obchodování se vyrojí v průběhu roku a do Vánoc 2001 se bude pod každým stromečkem blyštět jedna mobilní dvouapůlka. Zlaté oči! Výrobci telefonů namísto toho právě uzavírají účetnictví nejhoršího roku v bezdrátových dějinách. Záplava přístrojů v roce 2000 vedla k vůbec prvnímu globálnímu poklesu prodeje: propadl se ze 420 milionů mobilních telefonů za rok na odhadovaných 395 milionů v roce 2001. S výjimkou giganta odvětví, firmy Nokia, tekl u všech evropských výrobců telefonů i americké Motoroly červený inkoust proudem. Podle společnosti Merrill Lynch poklesly vánoční tržby oproti předchozímu roku o šestnáct procent. A dnes už o G2,5 nemluví nikdo. Vlastně se skoro nemluví ani o mobilním internetu. Přední výrobci telefonů - Nokia, Motorola a Sony-Ericsson - jsou přesvědčeni, že uživatele už nebaví odborná hantýrka plná platforem a protokolů, a proto přecházejí na odlehčený styl. Aby jejich telefony pobavily, přidávají k jejich funkcím digitální fotoaparáty a MP3 přehrávače, soukají do nich hry a dodávají barevné displeje. Heslem je jednoduchost. U mobilu s fotoaparátem od Nokie za 450 dolarů, který má přijít na trh na jaře, uživatel jednoduše vyfotí záběr, vybere z adresáře jméno a zmáčkne „odeslat“. Digitální obrázek, jde-li všechno podle plánu, se pak za chvilku objeví v kamarádově telefonu nebo počítači. „Jde o to, aby kvůli mobilům lidé nemuseli studovat manuály,“ říká generální ředitel Nokie Jorma Ollila. Ne že by Nokia a další výrobci opustili své velkolepé plány na bezdrátový web - většina nových zábavných telefonů totiž využívá standardy sítě generace 2,5. Výrobci však doufají, že uživatele přivábí na fotografie a mobilní chat, a odtud je přivedou do širšího světa mobilního internetu. A o to právě jde, pokud se má telekomunikačním společnostem vyplatit investice 300 miliard dolarů do Tádž Mahalu mobilní telefonie, takzvané třetí generace, jejíž budoucí sítě budou bezdrátově přenášet text a video ještě rychleji než G2,5. Jestliže se na tyto telefony přestrojené za hračky podaří ulovit spotřebitele pro bezdrátový web, mohlo by dojít k oživení, na něž bezdrátový průmysl toužebně čeká. Zatím se výsledky nedají odhadnout. Teď na začátku roku jsou zábavné telefony okrajovou záležitostí. Jak se však v průběhu roku bude hlavní těžiště trhu přesouvat od úplně nových uživatelů k těm, co si jen budou měnit starší přístroj za novější, výrobci budou do levnějších modelů v Evropě, Asii i Spojených státech neúnavně tlačit novinky, jako barevné displeje, stereo zvuk či fotoaparáty. Stejnou cestou jde i nejrozvinutější telekomunikační trh na světě - japonský. Vzhledem k výlučnosti japonských mobilních standardů nemohou zatím tamní výrobci japonské trendy vyvážet, ale pokud se zábavné telefony, jež nabízí Nokia, Ericsson, Siemens a další, uchytí v Evropě, na nejbohatším mobilním trhu světa, měl by trend rychle obletět celý svět. The Yankee Group, bostonská firma zabývající se průzkumem trhu, předpovídá, že novinky pomohou přikrmit plamínek desetiprocentního globálního růstu prodejů na 435 milionů kusů. Existují nějaká rizika? Kdokoliv byl svědkem debaklu prvního tahu evropského telekomunikačního průmyslu na zavedení mobilních síťových aplikací, musí pochybovat o tom, že nový bezdrátový výstřelek vůbec prorazí. Před dvěma lety, když byl na trh uveden wireless access protocol neboli WAP, který užíval síť předcházející generaci 2,5, vychvalovaly telekomunikační společnosti pomalé a takřka nepoužitelné služby, a odradily tak od mobilního internetu zákazníky i investory. Evropané však tvrdí, že si z neúspěchu WAP vzali cenné ponaučení. Jejich novou mantrou je prodej aplikací, nikoli technologie. Zdaleka nejpopulárnější aplikací jsou přitom textové zprávy. Možnost posílat 160znakové vzkazy funguje už téměř deset let, ale v současnosti Evropané podle britské společnosti Mobile Streams, zabývající se průzkumem trhu, vyťukají ohromujících 860 milionů zpráv denně. Díky průměrným devíti centům za SMS tato textová smršť činí deset procent evropských výnosů z mobilního provozu. Teď je třeba trh rozšířit o fotografie. Z foto-mobilů budou uživatelé moci okamžitě rozesílat pohlednice - fotografie doprovázené textem, ať už prázdninové obrázky Eiffelovky, vzrušující portréty pro milence, nebo dokonce dokumentační fota dopravní nehody pro likvidátora z pojišťovny. Má to ale jeden háček. Fotky půjdou přenášet jen na počítače a telefony s vhodnou obrazovkou, a těch je na současném trhu zanedbatelný zlomek. V tomto bodě výrobci doufají v pomoc operátorů. Bude-li rozesílání foto-vzkazů vypadat jako zdroj velkých zisků, telekomunikační společnosti (které všechny touží po zvýšení výnosů z datových přenosů) budou pravděpodobně takové mobily dotovat. „Bude-li to z ekonomického hlediska dávat smysl, dotované budou,“ říká zástupce Vodafone Group. Dalším rozšířením esemeskování je mobilní chat. Operátoři, včetně mobilní divize British Telecommunications označované jako mm02, pilně testují aplikace, které by skupinám uživatelů umožnily bezproblémově chatovat přes počítače i telefony. Výrobci přístrojů zase kvapem přicházejí s chatovými telefony, jako je například „véčko“ od Motoroly s kompletní klávesnicí, kterou tradiční telefonní tlačítka jen neobratně suplují. To vše směřuje k otázce, kdy se na západní trh se zábavnými telefony nahrnou Asiaté. Obdoby řady těchto produktů koneckonců vesele fungují na japonském trhu a japonští výrobci, jako NEC a Matsushita, spolu s korejským Samsungem v Evropě horlivě testují pokročilé přístroje i sítě. Velký asijský průlom však pravděpodobně nepřijde dříve než v roce 2003, kdy Evropa přejde na 3G. „Do té doby nebude Evropa japonské výrobce telefonů příliš zajímat, pokud nepřijde boom,“ říká Kate Lyeová, specialistka na telekomunikace z UBS Warburg v Tokiu. Možná nejlepší pozici v Evropě má z japonských hráčů firma Sony, která loni vytvořila joint-venture na výrobu telefonů se švédským Ericssonem. Nová společnost se sídlem v Londýně připravuje kompletní řadu zábavných telefonů, v níž se kromě přístrojů, na něž půjdou stáhnout aplikace psané pro Javu, budou pravděpodobně nacházet třeba chatové telefony. Sony-Ericsson se také chystá konkurovat Nokii na poli foto-mobilů. „Obrázky dávají mobilnímu internetu tvář,“ říká marketingový ředitel Sony-Ericsson Jan Wäreby. Microsoft se trendu zábavných telefonů podle všeho vzpírá. Dává se dohromady s hardwarovými partnery od německého Siemense až po britský Sendo, aby se následně předvedl s mnohem složitějšími inteligentními telefony pro generaci 2,5. Příruční přístroje nabídnou takřka všechno, od hudby a her po digitální diáře, o telefonu ani nemluvě. Díky svému propojení s osobními počítači se produkty Microsoftu asi nejprve uchytí na podnikatelském trhu, daleko od telefonů určených běžným spotřebitelům. Naleznou-li však zábavné telefony svůj trh a mobilní internet konečně zakoření, všichni se na něj jen pohrnou.
CENA ZA ZÁBAVU
Výrobci telefonů ve snaze zvýšit tržby přicházejí se šikovnými vynálezy
HUDBA
Nokia 5510 si pamatuje dvě hodiny hudby a nabízí klávesnici pro rychlejší psaní zpráv. Cena: 310 USD
BARVA
Maličký Ericsson T68 (vlevo) byl skandinávským prázdninovým hitem. Má všechny technologické vymoženosti, ale prodává ho hlavně jeho barevný displej. Cena: 400 USD
TEXTOVÁNÍ
Drobné „véčko“ od Motoroly, telefon na textové zprávy s plnou klávesnicí, je určen pro příští krok v esemeskování - mobilní chat. Cena: 240 USD
FOTOGRAFIE
Nokia 7650, která přijde na trh na jaře, má v sobě zabudovaný fotoaparát. Bude rozesílat digitální fotografie na telefony a e-maily. Předpokládaná cena: 450 USD
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc