PROFIL FIRMY SPOLEČNOST PILOUS - PÁSOVÉ PILY VZNIKLA V DOBĚ, KDY UŽ ZALOŽIT NOVÝ PODNIK BYLO SLOŽITĚJŠÍ, NEŽ V PRVNÍCH POLISTOPADOVÝCH LETECH.
Foto - Jednatel společnosti Karel Doubrava: Po našich strojích je poptávka a jsou konkurence schopné
Udržet poměr kvality a ceny je i pro vysoce konkurenceschopné stroje stále těžší PROFIL FIRMY SPOLEČNOST PILOUS - PÁSOVÉ PILY VZNIKLA V DOBĚ, KDY UŽ ZALOŽIT NOVÝ PODNIK BYLO SLOŽITĚJŠÍ, NEŽ V PRVNÍCH POLISTOPADOVÝCH LETECH. Z PRODUKCE PIL, KTERÉ ZHOTOVOVALI ČTYŘI KAMARÁDI V GARÁŽI PRAKTICKY NA KOLENĚ, SE ZA TŘINÁCT LET PODAŘILO VYTVOŘIT FIRMU PATŘÍCÍ K NEJLEPŠÍM VE SVĚTĚ A DODÁVAJÍCÍ V TOMTO OBORU VEŠKERÝ SORTIMENT NA ŘEZÁNÍ KOVU I DŘEVA. V SOUČASNOSTI PUTUJÍ VÝROBKY Z BRNA K ZÁKAZNÍKŮM ASI DO TŘICETI STÁTŮ VŠECH KONTINENTŮ. Honza, Ivan, Petr a Pavel založili v roce 1991 firmu HIPP - zprostředkovávali práci pro české drobné podnikatele, kteří v té době přišli ve velkých strojírenských podnicích, například v Zetoru a Zbrojovce Brno, o práci a doma vyráběli drobné součástky pro jednoúčelové stroje. HIPP je kupoval a dodával zejména do SRN a Rakouska. O rok později HIPP potřebovala člověka na pomoc při zajišťování zakázek, ochotného hodně pracovat a s dobrým jazykovým vybavením. Proto oslovili Karla Doubravu. S dosavadním rakouským partnerem se rozloučili, neboť se firmě podařilo vyvinout pásovou pilu na dobré technické úrovni za pomoci špičkových konstruktérů z revitalizovaného Zetoru. S výrobci pil spolupracovali externě ve svém volném čase. První dva stroje vznikly za velmi dramatických finančních okolností. Už na první prezentaci na brněnském specializovaném veletrhu byl o výrobek velký zájem a firma uzavřela značné množství zakázek. Začala první série pěti kusů pásových pil - jednalo se o prvního výhradně českého výrobce těchto typů na českém trhu. Původně chtěli zůstat malou firmou s asi dvaceti zaměstnanci. Zjistili však, že stroje, které nabízejí, jsou na slušné úrovni, schopné konkurovat renomovaným západním firmám nejen v ceně, ale i v kvalitě. Poté už nastal postupný rozvoj podniku, který stále investuje do nových technologií a ročně přibírá pět až deset zaměstnanců. Nový závod na montáž pil postavili prakticky na zelené louce. POMOHLY VELETRŽNÍ AKCE
Firma si své postavení na trhu zajišťuje především prezentací na specializovaných veletrzích v celém světě. Letos se zúčastní asi čtyřiceti výstav, a to těch největších ve svém oboru, ale též „regionálních“, určených pro malé a střední podnikatele. Pro tuzemské zákazníky jsou určeny také webové stránky. Do této propagace Pilous-TMJ vkládá značné finanční částky, což nelze říci o některých společnostech, které se především těch největších veletržních akcí zúčastňují takříkajíc z povinnosti, jen aby se prezentovaly.
EU A RUSKO ZNAMENAJÍ PROSPERITU Společnost se neobává o zákazníky po vstupu ČR do EU, pouze připouští, že na ni bude vyvíjen větší tlak z hlediska získání různých certifikátů, běžných ve společenství. „Po našich strojích je poptávka a jsou konkurenceschopné. Musíme však udržet poměr kvality a ceny, což je stále těžší, neboť se zvyšují vstupní náklady,“ řekl Doubrava. Rezervy firma hledá především při vlastní činnosti, ale též u dodavatelů komponentů. Preferuje české dodavatele, ze zahraničí odebírá pouze asi deset procent součástek. K největším obchodním partnerům společnosti patří v posledních letech zástupce v Rusku, s nímž Brňané spolupracují už od roku 1997. Při obchodních transakcích se postupuje běžným způsobem - placením na fakturu . Ruský partner svou úspěšností potvrzuje , že české strojařské výrobky mají v této zemi stále dobré jméno. „Svou roli hraje naše slovanská duše, mohu konstatovat, že s tímto zákazníkem máme vynikající, dá se říci rodinné vztahy. Právě o to se snažíme i s vlastními zaměstnanci a snad se nám to i daří,“ uvedl Doubrava. Společnost Pilous - pásové pily má v současnosti 70 zaměstnanců. Nelze ji proto nazvat rodinným podnikem, přesto při výběru pracovníků hrají velkou roli mezilidské vztah. Ve firmě není vidět žádné napětí, všichni se znají a jsou tzv. na jedné lodi. Patrné je to i z přátelského prostředí, administrativní zaměstnanci pracují v jedné prostorné místnosti, totéž lze říci i o vlastní montážní hale. FÚZE ZNAMENALY VŽDY ZISK
Pilous - pásové pily v roce 2000 fúzovala s anglickou firmou Forestor, která se už nemohla na evropském a světovém trhu prosadit vysokou cenou, měla však výborné know-how. Firmy uzavřely dohodu o společné výrobní a marketingové spolupráci, a tak byla vytvořena prakticky největší nabídka kmenových pásových pil ve světě, které se zhotovují v brněnském podniku. Nová strategie přinesla výrazné zvýšení výroby pil a jejich prodeje, zejména v zemích Afriky a Asie. Navíc byl vytvořen společný program vývoje. Firmě se podařil tehdejší záměr - nabídnout zákazníkům kmenové pásové pily od nejlevnějších manuálních strojů až po vysoce průmyslové několikaramenné řezací celky. Na českém trhu v té době existoval pouze jediný výrobce dvousloupových pil na řezání kovů - TM Jesenice. Koncem roku 2002 došlo ke spojení s touto společností a byla založena firma Pilous-TMJ, ovšem na bázi obchodní ucelené nabídky. Kapitál a vlastní výrobu si každá z firem ponechala. Šlo o dobrý tah, neboť ve světě nyní neexistuje firma, která by zákazníkům nabídla kompletní řadu pil na kov a dřevo. Společnost nemá prakticky problém s odbytem, který jí zajišťují právě veletržní zakázky . „Na všech výstavách a veletrzích se setkáváme s velkou konkurencí, kterou pro naše stroje tvoří ze zemí EU především italští výrobci, u nichž je v tomto oboru velmi dlouhá tradice. Přesto se nám daří konkurovat nikoliv pouze cenou, ale zejména kvalitou,“ vysvětlil Doubrava.
PODPORA EXPORTU NENÍ PRO VŠECHNY STEJNÁ Státní dotace na podporu exportu jsou někdy zřejmě využívány podivným způsobem. Podle zkušeností managementu brněnské společnosti například expertka, která strávila dva roky za státní peníze ve Španělsku, dokázala vypracovat studii o možné spolupráci, která se vlastně nedala použít. Bylo v ní pouze uvedeno kolik má země obyvatel, geografický přehled, hrubý domácí produkt, politické strany a podobné „potřebné informace“ pro firmy, které chtějí se Španěly obchodovat. „Za tuto studii si agentura účtuje nemalé peníze a pobyt experta také není levná záležitost. Naopak český specialista, který působil v Číně, zpracoval naprosto kvalitní materiál a poskytl firmám významné informace o možnosti obchodu s konkrétními zákazníky. Upozornil také na možná úskalí spolupráce s čínskými partnery a především s bankami,“ uvádí Karel Doubrava. „V Káhiře na veletrhu, kde jsme prezentovali své výrobky, se nám dokonce stalo, že pánové ze Svazu výrobců a dodavatelů strojírenské techniky a některých podniků dostali plochu dotovanou ze státního rozpočtu za účelem prezentace českých strojů a také České republiky, ale už druhý den po zahájení akce odjeli. A to za svým zřejmě jediným cílem - prohlédnout si pyramidy a jiné památky, na což bohužel poukazovali přítomní egyptští obchodní partneři. Na stánku téměř nebyli, nic je prakticky nezajímalo, dokonce na nás požadovali, abychom jim poskytli tlumočníka. Bohužel tyto zkušenosti máme i z dalších zahraničních akcí, mj. z Argentiny. Naše firma přitom dostala státní dotaci od vládní agentury na prezentaci ve světě pouze dvakrát, při třetí žádosti nám bylo oznámeno, že už nemáme na peníze nárok a na náš písemný dotaz, proč tomu tak je, ředitel této agentury ani neodpověděl,“ konstatoval Doubrava. PROFIT DOPORUČUJE**
* Vždy si ujasnit vztahy se zaměstnanci, neobávat se bližších kontaktů
* Vrcholový management by měl spolupracovat - orientace pouze na jediný úkol může být zavádějící
* Slučovat podniky pouze za jasných okolností
* Přesně stanovit, jakým směrem orientovat vhodnou propagaci - nevyhazovat zbytečně peníze
NÁZEV: PILOUS-TMJ, S. R. O.
FORMA PODNIKÁNÍ: SPOLEČNOST S RUČENÍM OMEZENÝM
DATUM VZNIKU: 1991 ZALOŽENÍ FIRMY HIPP, 1995 PILOUS - PÁSOVÉ PILY 1998 FORESTOR PILOUS, 2001 PILOUS-TMJ
PŘEDMĚT PODNIKÁNÍ: VÝROBA KOVOOBRÁBĚCÍCH A DŘEVOOBRÁBĚCÍCH PIL
KLÍČOVÁ OSOBNOST: KAREL DOUBRAVA - JEDNATEL
CÍL: V NEJBLIŽŠÍCH LETECH SE STÁT JEDNIČKOU MEZI VÝROBCI PÁSOVÝCH PIL VE STŘEDNÍ A VÝCHODNÍ EVROPĚ A VÝRAZNĚ ROZŠÍŘIT EXPORTNÍ AKTIVITY NA DALŠÍ TRHY