Menu Zavřít

Začátek krásného přátelství

15. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Sportovní oddělení automobilky ukázalo, v čem je jeho síla

Zaposlouchejte se do zvuku benzinového pětiválce ve Fordu Focus ST. Je to jako sedět ve třiatřicáté řadě sedadel právě startujícího McDonnellu Douglas MD-80 - v tom se dvěma proudovými motory těsně u ocasu. Uhrančivý zvuk pomalu se roztáčející turbíny vás okamžitě pohltí. Jenom ve Focusu ST je decentně utlumený. Tak akorát, aby z něj nebolela hlava.
Motor vypůjčený od Volva (je součástí koncernu Ford Motor) má díky turbodmychadlu a naladění na výkon 225 koní fascinující zátah od nízkých otáček, což z podřazování na dvojku i před nejostřejšími zatáčkami činí zhola zbytečnou činnost. Ani v nich totiž otáčky neklesnou pod číslovku 1600, a tudíž má agregát dost síly k razantnímu posunu vpřed. O pružnosti motoru nejprůkazněji vypovídá akcelerace z 50 na 100 kilometrů v hodině na čtyřku, kterou Focus ST zvládá za 6,1 vteřiny. Předjíždět se tak dá i na šestku s překvapivou lehkostí. Jenže ani akcelerace z nuly na stovku za 6,8 vteřiny není k zahození.
Ještě preciznější práci než s motorem odvedli inženýři ze sportovní divize Fordu na podvozku. Leckterý konkurent by mohl psát romány o tom, jakou dá práci nastavit odpružení tak, aby vůz na asfaltu seděl jako přibitý a zároveň nevyrazil řidiči dech pokaždé, když se potká s větším hrbolem. O tvrdošíjnosti, s níž Focus popírá fyzikální zákony, a přitom zůstává ledově klidný na rozmlácených silnicích, by měla pojednávat předmluva každého z nich.
Přestože mohutný motor bezezbytku vyplňuje prostor pod přední kapotou a poměrně zatěžuje přední nápravu, po nedotáčivém chování v zatáčkách není ani památky. A jen občas ucítíte sílu točivého momentu přenášeného prostřednictvím předních kol také ve volantu. Daleko častěji se budete moci bavit citlivým a přesným řízením, díky němuž si ve focusu řidič připadá daleko schopnější, než ve skutečnosti je.
Kombinace magického motoru a neochvějného podvozku znamená, že se Focus ST na silnici pohybuje o řád rychleji, než je potřeba. Na okreskách dokáže kilometrovou rovinku využít k tomu, aby ručička tachometru míjela cifry dvakrát vyšší, než jaké je zákon ochoten připustit jako povolenou rychlost. Přitom z automobilu sálá přesvědčivá jistota. Tu a tam o sobě přesto dá vědět nevyzpytatelná elektronická kontrola stabilizace, která za určitých okolností zasahuje nesmyslně brzy. Pravděpodobně ale proto, že coby testovací vůz pro novináře měl focus najeto přes dvacet tisíc kilometrů za ne právě šetrného zacházení. K tomu se vztahuje ještě jeden poznatek: ani s tolika najetými kilometry ve Focusu ST po celou dobu testování nezaskřípal jediný plast a neozvalo se jediné nepřátelské zadrnčení.
Uvnitř Focusu ST vládne ladnost snoubící se se sportovním charakterem. Hluboce vykrojené látkové sportovní sedačky Recaro vpředu poskytují oporu v zatáčkách a pohodlí ve všech ostatních situacích, mírně na překážku je zpočátku pouze jejich vyšší posazení. Logo ST najdete na nich i na volantu se silným věncem, obšitým perforovanou kůží. Efektní pedály potvrzují, že budoucnost patří aluminiu, a řadicí páka dostala stejně nezáživnou červenou kresbu jako ve sportovní verzi Fiesty, nicméně její přesnost při řazení je opět obdivuhodná. Nejvýraznějším odkazem, že sedíte ve sportovní verzi Fordu, je však trojice roztomilých ukazatelů ve středu přístrojové desky. Na nich můžete sledovat tlak turbodmychadla a tlak a teplotu oleje. Pokud na to najdete čas.
Verze ST je nejdražším Focusem v nabídce Fordu a při pohledu do kabiny pochopíte proč. Interiéru se dostalo ještě dokonalejšího zpracování než v případě běžného Focusu, takže se proti slícování plastů nebo výplním dveří dá sotva něco namítat. K tomu se přidává výbava zahrnující slušnou audioaparaturu či manuální klimatizaci, za příplatek můžete mít další milion položek včetně natáčecích světlometů, dvojice dveří vzadu či elektricky oranžového metalického laku za 36 tisíc. Nejrychlejší automobil na okresky za cenu do třičtvrtě milionu přesto nic z toho nepotřebuje. Ve Focusu ST vás totiž nikdo nepřehlédne ani v šedé.

Ford Focus ST
Motor: přeplňovaný zážehový pětiválec
Objem: 2522 cm3
Max. výkon: 165 kW
Převodovka: 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 241 km/h
Průměrná spotřeba: 9,3 litru na 100 km
Základní cena: 769 990 Kč

Klady
+ charismatický motor
+ skvostně naladěný podvozek
+ výborné zpracování interiéru

CIF24

Zápory
- vyšší posazení sedadla řidiče
- nevyzpytatelná kontrola stabilizace

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).