Menu Zavřít

Zachránce devětsetjedenáctky

6. 11. 2017
Autor: Euro.cz

Pokud by se Peter Schutz nestal šéfem Porsche, model 911 se už dávno nevyrábí

Už pocit, když svíráte vlevé ruce jeho startovací klíček, připomíná obřad. A co teprve okamžik, kdy člověk zapluje do pohodlné polstrované sedačky, otočí zapalováním a za bublání motoru si všimne cedulky na kastlíku s nápisem „911 Nr. 1000000“. Tenhle sytě zelený miliontý model Porsche 911 sjel z linky v německém Zuffenhausenu letos v květnu.

Ajak to v pohádkách bývá, stačilo málo, aby nemusel existovat. Tedy pokud by do čela automobilky v 80. letech nenastoupil Peter Schutz (20. dubna 1930 - 29. října 2017).

Pocházel z židovské rodiny, takže v Hitlerově Německu prožil jen několik dětských let. V roce 1937 s příbuznými emigroval do kubánské Havany, později se přesunuli do Chicaga. Svou kariéru načal ve společnosti Caterpillar Tractor, pak zamířil k výrobci motorů Cummins Engines.

Zlomový byl ale rok, kdy Peter Schutz slavil padesátku. Z Evropy jej oslovil Ferdinand „Ferry“ Porsche, aby se zúčastnil výběrového řízení na výkonného ředitele Porsche AG. Nové modelové řady 924 a 928, které měly uspět především mezi kupci v USA, se tam nesetkaly s velkou odezvou. Automobilka potřebovala ve svém čele někoho, kdo zná situaci ve Spojených státech, a ví, jak za oceánem uspět.

Když se Schutz stal v roce 1981 šéfem, první úkol byl úplně jiný. Kvůli množícím se problémům v ovládání a „staromódnosti a zastaralosti“ představenstvo rozhodlo, že Porsche 911 se ihned přestane vyrábět. „Ten den si velmi dobře pamatuji.

Vešel jsem do kanceláře našeho hlavního inženýra Helmutha Botta diskutovat o chystaném modelu. Na stěně jsem si všiml vývojových grafů pro řady 911, 928 a 944. Ale křivka pro 911 končila v roce 1981,“ vzpomínal Schutz, jak se poprvé dozvěděl, že s legendární „devětsetjedenáctkou“ už nikdo nepočítá.

„Abyste rozuměli - když se v Německu jednou udělá rozhodnutí, nikdo jej nezmění.

Porsche 911 už prostě bylo historií.

Třetí týden, co jsem nastoupil, se mi ale tento ortel podařilo změnit,“ popisoval.

S mottem „Dokud jsem tady, Porsche půjde do každého závodu s cílem zvítězit“ se zaměřil i na sport. Přestože neměl příliš šancí, automobilka chtěla do čtyřiadvacetihodinovky Le Mans 1981 nasadit model 924. Po přímluvě Petra Schutze však inženýři vytáhli z muzea Porsche 936, jež zvítězilo v Le Mans v letech 1976 a 1977 apo mírných úpravách závod skutečně opět vyhrálo. Na jeho základě pak vznikl nezapomenutelný prototyp 956 (pro americkou sérii IMSA s označením 962), jenž mnoho let kraloval dodnes nepřekonané skupině C. Dařilo se i v soutěžích, v roce 1986 Porsche 959 obsadilo první dvě místa v Rallye Paříž-Dakar.

bitcoin_skoleni

A Ferry Porsche nemusel nikdy litovat, že Schutze oslovil. Zatímco v roce 1981 prodala automobilka téměř 30 tisíc vozů, o čtyři léta později jich už bylo bezmála 50 tisíc. •

O autorovi| Ondřej Stratilík stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?