Mitsubishi Motors
PRAHA (tpk) – Čtvrtý největší japonský výrobce automobilů se konečně dočkal záchranného plánu. Po čisté ztrátě 1,9 miliardy dolarů za finanční rok skončený 31. březnem, kterou vedení Mitsubishi Motors oznámilo minulý pátek, mu svítá alespoň naděje.
Plán se týká propouštění zaměstnanců mimo výrobu, jež do roku 2007 postihne třicet procent lidí pracujících pro automobilku, ukončení produkce ve dvou továrnách (v Austrálii a v Japonsku) či snižování počtu platforem pro modely ze současných patnácti na šest do roku 2010. Mitsubishi Motors ale především dostane injekci ve výši čtyř miliard dolarů od svých majoritních akcionářů - Mitsubishi Corp., Mitsubishi Heavy Industries, Bank of Tokyo-Mitsubishi - a několika dalších firem. Část získá také prodejem nové emise akcií.
Pro Mitsubishi, které prostředky nutně potřebuje pro vývoj nových modelů, se situace zkomplikovala po nedávném rozhodnutí koncernu DaimlerChrysler o ukončení financování. V japonské automobilce přesto dosud drží 37,3 procenta akcií, které podle pátečního vyjádření svého mluvčího Thomase Fröhlicha nedohlá zatím prodat. Podíl DaimlerChrysleru se však po plánované emisi sníží.
Do černých čísel by se podle plánu Mitsubishi Motors měla dostat ve finančním roce končícím v březnu roku 2006. Pro tento rok předpokládá japonská automobilka čistou ztrátu přes dvě miliardy dolarů, jak uvedl její prezident a výkonný ředitel Yoichiro Okazaki.
Problémy Mitsubishi trápí i v České republice. Téměř trojnásobný pokles oproti loňskému roku v prodejích za první čtyři měsíce by mělo pomoci zastavit červnové uvedení velkoprostorového modelu Grandis. Sedmimístný vůz pokračuje v designové linii započaté Outlanderem a Lancerem. Pro český trh však bude podstatně důležitější malý Colt, který přijde na podzim.