O pomoc státu bojuje zadlužený holding už od začátku roku. Plán na záchranu má nyní jednak největší věřitel, tedy Investiční a Poštovní banka, a jednak firma Inekon, která o holding usilovala už v roce 1994. Oba plány se soustředily n a záchranu dceřiné společnosti ČKD Dopravní systémy.
Tato klíčová dcera holdingu má záporné vlastní jmění a splňuje tím podmínky pro vyhlášení konkursu. To by ovšem podle poradenské firmy Ernst & Young znamenalo okamžitý kolaps celého holdingu, který je největším věřitelem ČKD Dopravní systémy, a následně pád dalších dceřiných společností. Pokud by byl konkurs vyhlášen, způsobí věřitelům ztrátu okolo deseti a půl miliardy korun. Dalším nepříznivým důsledkem by bylo okamžité přerušení jednání o vstupu strategického partnera, které se podle zákulisních informací vede například s francouzskou firmou Alsthom či německým Siemensem.
Podle důvěrné zprávy, kterou si nechal zpracovat rozhodující věřitel IPB, jsou následující dny pro Dopravní systémy klíčovým obdobím. Krizi může odvrátit jedině dokončení velkých zakázek, například termín pro filipínskou Manilu však vyprší v polovině června.
Konkurs ČKD Dopravních systémů lze podle zprávy odvrátit jedině za pomoci státu. Je totiž nutné zajistit 3,5 miliardy korun na dokončení rozhodujících zakázek pro Manilu a pražské metro a na úhradu vybraných závazků po lhůtě splatnosti ve výši 1,4 miliardy. Stát musí údajně pomoci, protože bez něho by se břemeno přeneslo na úvěrující ústavy. Musely by totiž na nově poskytnuté peníze okamžitě vytvořit stoprocentní opravné položky. „Bonita Dopravních systémů je zcela nevyhovující, a je proto nutné získat státní garance, zdůrazňuje zpráva.
Podle mnohých odborníků však tento způsob záchrany v žádném případě nezaručí, že to zase nebudou ztracené peníze daňových poplatníků. Naopak soudí, že jedinou cestou je konkurs a v jeho rámci případný prodej životaschopných provozů.
Pro návrh oživení s účastí státu ovšem hovoří to, že první krok již byl nastartován. Nadpoloviční balík akcií Dopravních systémů už propadl Investiční a Poštovní bance, jež je rozhodujícím věřitelem společnosti. Na dlouhodobých úvěrech se podílí čtyřmi pětinami a v krátkodobých jde o téměř sto procent. O převzetí akcií už IPB zároveň jedná s Konsolidační bankou, která je největším věřitelem holdingu. „Návrh společného postupu se dolaďuje. IPB současně pokračuje v jednání se společností Ernst & Young o konkrétních revitalizačních krocích, potvrdila mluvčí IPB Barbora Tachecí.
Tento týden by se mělo rovněž sejít sdružení věřitelů, jež by mělo uzavřít standstill agreement (dohodu o neútočení) a ustavit věřitelský výbor. „Teprve pak mohou věřitelské banky jednat o případném provozním úvěru, řekla Tachecí.
Podnik tak bude de facto zestátněn. Transakci sice musí nejprve schválit vláda, zúčastněné strany se však domnívají, že by to nemusel být problém. Státní banka by poté přistoupila k restrukturalizaci firmy. „Po dokončení převodu existuje reálný předpoklad, že hlavní roli v restrukturalizaci Dopravních systémů bude hrát Konsolidační banka, zdůraznila Tachecí.
Bez věřitelů už ani ránu
Pokud je další život koncernu v rukou věřitelských institucí, musejí jednat opravdu rychle. Kdyby totiž Dopravní systémy nedodržely podmínky kontraktu Manila, může jim být již k polovině června odňata část nebo celá záruka za provedení (takzvaný Performance Bond) ve výši 554 milionů korun a dále může být účtováno desetiprocentní penále, tedy téměř tři sta sedmdesát milionů. Podobně u zakázky pro metro může podnik očekávat od partnerů konsorcia půldruhamiliardovou pokutu a u zakázek pro koridor se ztráta může vyšplhat přes 1,2 miliardy.
Zličínský podnik ke konci loňského roku celkem prodělal téměř tři a půl miliardy korun, analýza firmy Ernst & Young proto navrhuje vyčištění bilance. Mateřský holding by kapitalizoval své pohledávky za tři miliardy, souběžně s tím by se základní jmění snížilo o výši ztráty. Transakce ovšem předpokládá, že se průběžně vyřeší dvoumiliardové závazky holdingu k České inkasní, ve které leží zbytek nesplacené ruské pohledávky.
Když podnik tři a půl miliardy dostane, může na plánovaných zakázkách do konce roku utržit až 4,7 miliardy korun. Jedině tak se mu podle firmy Ernst & Young podaří splatit stávající úvěry a utéci před úpadkem. V takovém případě by se sice podnik dostal do stomilionové ztráty, ale věřitelé by netratili. Čisté obchodní jmění (rozdíl mezi aktivy a cizími zdroji) by totiž údajně dosáhlo téměř pěti set milionů.
IPB potvrdila, že je připravena poskytnout provozní úvěr 340 milionů korun na dokončení zakázky pro Manilu. Podmínila to však dohodou s Exportní a garanční pojišťovnou o zajištění celé transakce. EGAP pojištění schválila v pátek 28. května.
Odborový předák ČKD Ladislav Binko tvrdí, že se o provozních úvěrech jedná i s Českou spořitelnou a Konsolidační bankou. Tyto ústavy by na dokončení souprav pro pražské metro měly poskytnout 460 milionů korun. Mluvčí KoB Tomáš Krones Binkovu informaci nepotvrdil ani nevyvrátil.
Další záchranář
Do boje o záchranu ČKD se podle informací týdeníku EURO pouští i pražská firma Inekon. Ta před pěti lety ve veřejné soutěži o ČKD Praha Holding těsně prohrála. Majoritní vlastník Josef Hušek sdělil, že Inekon plánuje spolu s koncernem Siemens a investiční bankou CS First Boston založit společnost, která by převzala stávající zakázky a zajistila jejich dokončení. „Podíleli jsme na přípravě některých kontraktů a není nám lhostejno, jak dopadnou, zdůvodnil Hušek svou novou aktivitu.
Hrubý projekt, o němž prý jeho iniciátoři chtějí tento týden jednat s bankami (IPB, Konsolidační banka, Komerční banka a Česká spořitelna), předpokládá, že by společnost uzavřela zcela nové smlouvy s dodavateli a odběrateli. Nepoužitý materiál a subdodávky ze zásob Dopravních systémů by firma odkoupila za pořizovací cenu, rozpracované výrobky v ceně vlastních nákladů a hotové výrobky za cenu kontrahovanou se zákazníkem. Divize Dopravní systémy by pak na předem dohodnutou dobu firmě pronajala majetek nezbytný pro dokončení zakázek - budovy, stroje a know-how a také zaměstnance. „Vznikla by zdravá firma, bez dluhů, která by byla pro banky a financování zakázek naprosto transparentní, vyzdvihuje Hušek přednosti. Kompetence tria by měly být rozděleny tak, že Siemens se postará o financování a výrobu vozů pražského metra, případně i vysokorychlostních vlaků pro České dráhy, Inekon o dodávku lokomotiv pro Vietnam spolu s tramvajemi pro Bulharsko, Ukrajinu a možná i pro domácí trh, CS First Boston by se stal finančním garantem. „Myslíme si, že by bylo možné výrobu obnovit okamžitě, sporné věci by se vyřešily za pochodu, říká Hušek. Jeho vizí je spolupráci v budoucnu ještě prohloubit. Spolumajitel firmy Inekon (která společně se Škodou Plzeň vyrábí nízkopodlažní tramvaje a ve východní Evropě má několik společných podniků na renovaci starších tramvají z ČKD) je toho názoru, že by uskupení Inekon-Siemens-CS First Boston mohlo společně řídit i plzeňskou divizi Škoda Dopravní technika a Vagónku Studénka tak, aby domácí výrobci kolejových vozidel mohli daleko více kooperovat na zakázkách.
Holding se rozdrobí
Věřiteli navržená restrukturalizace Dopravních systémů je podle mluvčího Konsolidační banky Tomáše Kronese jenom prvním krokem v řešení situace holdingu. „Je tam několik životaschopných a několik neživotaschopných výrob a od toho se bude odvíjet celá revitalizace, uvedl. Odborníci dávají naději už jenom ČKD DIZ a Vagónce Studénka.
Společnost Inpro již dříve víceméně přistoupila na model prosazovaný IPB a dalšími věřiteli. Podstatou je převod vlastnických práv na nově vytvořené Sdružení akcionářů a věřitelů. To bude podnik dělit na části, očišťovat je a prodávat. O výnos se budou dělit podle výše vkladů a míry zajištění jednotlivých pohledávek.
Mluvčí IPB Barbora Tachecí potvrdila, že převzetí akciového podílu v ČKD věřitelskými bankami je jednou z variant dalšího postupu.
Pro věřitele je tento postup jednou z mála cest, jak získat zpět alespoň část svých pohledávek. Nutnou, nikoliv postačující podmínkou však je, že se dohodnou.