VEŘEJNÉ ZAKÁZKY - Boj o největší fleet desetiletí se strhnul mezi Škodou Auto a importéry zahraničních značek. Policie vyhlásila tendr na nákup 3500 aut. Zájemci mohou posílat nabídky do pátku 25. dubna.
Policie chce utratit přibližně 1,5 miliardy korun za služební vozy. Takový obchod se nabízí jen jednou za čas, naposledy stát obnovoval podobně velké flotily svých úřadů a institucí v polovině devadesátých let. Konkrétně tehdy policie pořizovala 5500 škodovek. V současnosti jde o 2 800 aut v policejní úpravě a 900 kusů v civilním provedení. K tomu je ještě třeba připočítat technické vybavení a školení, což pro prodejce aut znamená další peníze. Policisté požadují také zajištění 14 servisních míst, to znamená stálé zakázky pro servismany vítězné značky na dalších minimálně pět let.
Peníze na nákup chce stát získat prodejem budov a pozemků, které ministerstvo vnitra nepotřebuje. „Můžu říct jen to, že půjde přinejmenším o dva zajímavé areály v Praze a další ve středních Čechách,“ prozrazuje ministr vnitra Ivan Langer.
CO POLICIE POŽADUJE
Ze zadávací dokumentace vyplývá, že zájemce musí poskytnout záruku za 29 milionů korun, doložit pojištění odpovědnosti v objemu 50 milionů a prokázat průměrný roční obrat 1,4 miliardy korun. Vedle toho musí prokázat schopnost dodávat automobily v padesáti až stokusových dodávkách a 14 autorizovaných servisů na územních obvodech krajské správy Policie ČR. Základní podmínky kontraktu by podle odhadu Profitu měla být schopna splnit zhruba polovina ze čtyřicítky značek působících na území České republiky.
Škoda ztrácí exkluzivitu
Čím je letošní výběrové řízení zajímavé? Poprvé se ho budou moci účastnit i jiné značky než Škoda. Až do loňského roku totiž byla domácí značka díky výjimce ze zákona exkluzivním dodavatelem i servismanem většiny policejních automobilů. Pouze passaty pro dálniční hlídky dodával Volkswagen a dodávky Ford. Nikdo jiný nemohl do policejních flotil proniknout.
Letos je vše jinak. Kvůli harmonizaci české legislativy se zákony Evropské unie už policie nemůže dávat exkluzivitu. Na velký obchod si tedy začali brousit zuby i importéři zahraničních značek. Kdo se přihlásil do soutěže? Lhůta pro doručení nabídek policii je 25. dubna, takže sestavovat konečný seznam značek je zatím předčasné. Přesto už jsou někteří adepti známi.
Zatím pět značek
„Naše účast je jistá,“ uvedl minulý týden pro deník E15 mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Firma je považována za jasného favorita. ,,V současné době naši právníci studují zadávací podmínky tendru, abychom mohli podat finální nabídku,“ prozradil stejnému deníku Zdeněk Fořt, prodejní a marketingový ředitel společnosti Hyundai Motor Czech. Korejská značka by mohla být Škodovce vážným konkurentem, protože staví v severomoravských Nošovicích továrnu na výrobu aut střední třídy. Její model i30 by mohl nahradit dosluhující policejní octavie. Navíc sesterská značka Kia už loni uspěla v podobném policejním tendru na Slovensku.
O zakázku má zájem i Ford. „Do tendru asi půjdeme, nemůžu v této chvíli nic bližšího říci, je to citlivé,“ řekl Profitu mluvčí Fordu Martin Linhart. Také jejich značka není bez šancí, českou policii totiž už léta zásobuje dodávkami Transit a má pro zakázku odpovídající servisní zázemí.
Podle informací Profitu půjde do soutěže i Volkswagen. „Konkurzu se zúčastníme,“ sdělil bez bližších podrobností vedoucí prodeje velkoodběratelům Petr Kala. Stejně tak si na obchod brousí zuby další značka koncernu VW-Audi. Je tedy pravděpodobné, že o zakázku se bude ucházet minimálně pět značek. Není ale vyloučena účast ostatních. „Musíme pečlivě prostudovat zadávací dokumentaci, zakázka takovéhoto rozsahu je zcela výjimečná, definitivní rozhodnutí o naší účasti teprve padne,“ řekl Profitu minulé úterý obchodní ředitel Citroenu František Neuman.