Nemůžete sehnat fotbalový dres Plzně? Zajeďte si do tokijské čtvrti Šibuja, kde otevřel první obchod fotbalové Ligy mistrů na světě. Tam ho určitě seženete. Otevřeno mají denně včetně nedělí od 10 do 21 hodin.
Foto: UEFA
Když obchod před pár dny otvíral Franco Baresi, dvojnásobný kapitán držitelů trofeje z AC Milán, prohlásil: „Dostaneme tak Ligu mistrů ještě blíž fanouškům.“ Ano, ale její dosah je už dávno globální. Stejně jako jejích partnerů Sony nebo Heinekenu.
Champions League by UEFA
A je to tady! Výkop základních skupin letošního ročníku. Při vší úctě k Euru a nehledě na další soutěže začíná jistě nejsledovanější a penězi nejnabitější sportovní divadlo nadcházející sezony. Nabídka menu po letních předkrmech tvoří hlavní chod 32 týmů a 96 zápasů ve čtyřech měsících až do 7. prosince. Na jaře přijdou další delikatesy v podání vyřazovacích bojů. Z pohledu fotbalového trhu, jak ho zkoumá německý server transfermarkt.de, dojde ke srážce mnohamilionových kolosů. Jen se podívejte na řadu zajímavých srovnání.
Barcelona–Plzeň 38:1
Tak kupříkladu nejdražším týmem soutěže je FC Barcelona, jejíž hráči ze soupisky mají cenu 606,1 milionu eur, což v přepočtu znamená asi 14,5 miliardy korun. Pět z nich najdete v top 10 nejcennějších fotbalistů Ligy (Messi, Xavi, Iniésta, Villa, Fábregas). Její soupeř ze skupiny Plzeň je jako třetí nejlevnější tým letošní Ligy mistrů odhadován na 16,6 milionů eur (asi 400 milionů korun) a jeho roční rozpočet nepřevyšuje 100 milionů korun. V řadě klubů najdete dražšího nejcennějšího hráče… Oproti Barceloně se tu operuje s čísly 1:38, skóre ale takové nečekejte.
Ještě lacinější je rumunské Galati za 15,9 milionu eur. A pak také soupeř Plzně ve skupině, běloruský Borisov za 12,3 milionu eur, z toho šestinu tvoří brazilský záložník Bressan. Z dalších devíti českých fotbalistů, kteří se v lize šampionů mohou objevit, má nejvyšší cenu samozřejmě gólman Čech z Chelsea – 28 milionů eur; nejnižší pak bek Čelůstka z Trabzonu – 900 tisíc eur. Ale našlápnutého obránce Kadlece tu považují za dražšího než špílmachra Rosického – 6 vs. 5 milionů eur.
220 milionů korun, 3x 20 tisíc diváků
Díky plzeňské Viktorii si můžeme po čtyřech letech zahrát „fotbalové dostihy“ s mnohem větším vzrušením. Na hřišti se totiž může všechno zamotat bez ohledu na výpisy z bankovních účtů. Plzeň již vydělala jistě okolo 220 milionů korun, z nichž část slíbil majitel Paclík věnovat městu za dosavadní podporu. Další ještě může získat za uhrané body. „Ano, narazíme na velmi silné soupeře, ale ani teď nechceme být za trpaslíka. Snad i v základní skupině něco vyhrajeme a pár bodů získáme. Zkusíme postoupit do jarních bojů,“ říkal v postupové euforii ještě před losem trenér Pavel Vrba. Matematika zní jasně – první dva týmy pokračují v Lize mistrů, třetí je do jara v Evropské lize…
Alespoň tři domácí zápasy Vrbův tým okamžitě vyprodal. I když musí hrát z bezpečnostních důvodů v pražském Edenu. Fanoušci čekali ve spacácích před pokladnami plzeňského stadionu ve Štruncových sadech, kam se dostalo jen okolo 1 800 balíčků na všechny tři zápasy v ceně až 4 200 korun. Zbytek do kapacity 20 tisíc míst padl pro soupeře, VIP, hráče, zaměstnance klubu i držitele permanentek. Až si začnete u televize s Ligou mistrů počítat branky, body, vteřiny, nezapomeňte na miliony. Je to zde stejně důležitá komodita.