Vzhledem k tomu, že online nakupování přilákalo v době
pandemie mnoho nových zákazníků, kteří už u něj zůstanou, můžeme předpokládat,
že růst české e-commerce bude nabírat nadále na obrátkách. V souvislosti s tím
roste také počet
nových e-shopů. Právě nyní, kdy do online prostředí vstupuje spousta
podnikatelů a firem s minimálními nebo nulovými zkušenostmi v této oblasti, je
na místě zopakovat základní otázky, se kterými se začínající e-shopaři
potýkají.
1 Jaké
vybrat e-shopové řešení?
Nejednoho podnikatele nebo manažera, který má zkušenosti
nanejvýš s prezentačním firemním webem, napadne, že by měl oslovit nějakého
programátora, aby jim e-shop vytvořil. Vývoj
na míru však není nic levného a zpravidla to není práce pro jednoho
člověka, který ho bude tvořit od nuly. Většina
začátečníků navíc e-shop na míru nepotřebuje a nedokáže zpočátku ani určit,
jaké na něj bude mít požadavky. Vhodným řešením pro začínající e-shopaře je
proto pronájem krabicového řešení
e-shopu. Může se jednat například o řešení Shoptet, Eshop-rychle, UPgates
či Shopify.
2 Kolik
stojí e-shop?
Odpověď na tuto otázku úzce souvisí s tou předchozí.
Záleží totiž na tom, zda si vyberete e-shop na míru nebo pronájem. Běžné ceny
za české pronájmové řešení se
pohybují od cca 340 do 3 000 Kč za měsíc.
Měsíční poplatek se obvykle odvíjí od počtu produktů a nabídky funkcí. U tvorby
e-shopu na míru je rozptyl opravdu
velký zhruba od 50 tisíc po několik
milionů. U e-shopů pohybujících se na spodní cenové hranici přitom nejspíš
zdaleka nedosáhnete na takovou nabídku funkcí a napojení (například na účetní
systémy, dopravce nebo platební brány) jako u mnohých řešení k pronájmu.
3 Jak
dostat na nový e-shop návštěvnost z vyhledavačů?
Začínající e-shopaři někdy mylně předpokládají, že SEO (optimalizace pro vyhledávače) je něco technického, co už mají obsaženo v nastavení e-shopu, protože zahlédli v administraci sekci pojmenovanou SEO. Tím považují věc za vyřešenou. Ve skutečnosti je záběr SEO mnohem širší. Jeho čas nastává už v přípravné fázi při tvorbě e-shopu. Začíná se analýzou klíčových slov, která pomůže správně sestavit strukturu e-shopu, odhalit chybějící vstupní stránky, správně je pojmenovat a popsat jejich obsah. To pomůže nejen k lepší nalezitelnosti ve vyhledávačích, ale také k lepším výsledkům v PPC kampaních.
4 Jaké
zvolit nástroje pro online propagaci, a které zdroje návštěvnosti přinášejí
nejvíce tržeb?
Rada je v podstatě jednoduchá: „Buďte vidět tam, kde
zákazníci nakupují“. Lidé, kteří začínají s provozem e-shopu, mají občas
tendenci znovu objevovat Ameriku, místo toho, aby se spolehli na ověřené
způsoby propagace, které fungují
většině e-shopů již řadu let.
Jak ukazují aktuální zkušenosti online marketérů, nejdůležitějšími zdroji tržeb českých
e-shopů jsou PPC kampaně (tj. reklamní kampaně v systému Google Ads
včetně Google nákupů a v reklamním systému Sklik od Seznamu) spolu s vyhledávači zboží (Heureka, Zboží.cz nebo specializované Glami,
Favi a Biano). Významný podíl na tržbách přináší e-shopům návštěvnost z neplaceného vyhledávání ve vyhledávačích Google, Seznam či
Bing. Nezanedbatelným zdrojem tržeb jsou i sociální sítě v čele s Facebookem,
který dokáže stále sofistikovaněji zacílit reklamy. U zaběhlých e-shopů nesmíme
zapomenout ani na e-mailing. Určitě není rozumné být závislí jen na jednom
zdroji návštěvnosti, potažmo tržeb. Pokud by z nějakého důvodu přestal
fungovat, byli byste ze dne na den prakticky bez objednávek.
Tip: Ne každý
způsob propagace se hodí pro každého. Proto je dobré poradit se s odborníky na
online marketing. Specifický je například prodej originálního zboží, které
zatím lidé neznají a nehledají.
5 Jak
vyhodnocovat investice do reklamy?
Základní statistiky návštěvnosti poskytují běžně i
rozhraní e-shopových systému. Pro detailnější analýzy je potřeba zavítat do
nástroje s názvem Google Analytics.
Nováčky často zaskočí statistiky z reklamních systémů, kde reportované počty objednávek z daného zdroje vůbec neodpovídají skutečnosti nebo datům z Google Analytics. Při vyhodnocování tak nezapomínejte na důležitý fakt, že mnoho návštěvníků, ještě předtím než nakoupí, navštíví web z více zdrojů. Zákazník například nejprve přijde přes PPC kampaně, následně přes neplacené vyhledávání, nakonec přes Facebook reklamu, a až teprve potom nakoupí. PPC systém i Facebook si přičtou bod za zásluhy a mají v podstatě pravdu, ale Google Analytics může započíst jen jednu objednávku, aby zabránil duplicitám. Na úvod se proto seznamte s metodikou měření a atribučními modely. Díky tomu lépe pochopíte data, podle nichž se řídíte.
6 Web je
navštěvovaný, ale lidé nenakupují, co dělat?
Váš web už má slušnou návštěvnost a objednávky přesto
nechodí nebo se trousí po jedné? Zamyslete se, jestli váš e-shop působí na zákazníky důvěryhodně. To
bývá u e-shopů bez historie někdy problém. Pro začátek se zaměřte na to, aby
byly na webu dobře viditelné kontaktní
údaje, jasně uvedený provozovatel
a obchodní podmínky. Dejte si
obzvlášť záležet na brilantním zákaznickém servisu, který vám pomůže
získat první pozitivní recenze.
Velmi důležitá je také konkurenceschopná nabídka: správně zvolené
ceny, atraktivní sortiment s pěknými fotkami a kvalitními popisky, nebo
také dostatečná nabídka platebních metod a způsobů dopravy. Bez toho nepomůže
ani nejlepší reklama.