Nábytkářské firmy dbají více o zdraví, domnívá se předseda dozorčí rady Ahrendu
Koos Breen (60) Pochází z Nizozemska. Bakalářské studium ukončil na univerzitě v Rotterdamu, magisterský titul ze strojírenství získal na Delft University. Po studiu nastoupil do společnosti Philips, kde působil až do roku 1998. Pro Philips pracoval například v Turecku, v Japonsku, v Hongkongu či v Singapuru. V roce 1998 nastoupil Breen do společnosti van Leeuwen Pipe and Tube Group. Sedm let působí jako prezident této firmy. V současné době je zároveň v dozorčích radách čtyř mezinárodních korporací. Ve firmě Ahrend, která je třetím největší výrobcem kancelářského nábytku v Evropě, je předsedou dozorčí rady.
EURO: Nizozemská společnost Ahrend, která patří mezi největší evropské výrobce kancelářského nábytku, koupila před dvěma lety českou firmu Techo. Zvažovalo tehdy vedení Ahrendu i akvizice jiných společností? BREEN: Techo má velmi kvalitní produkty a velmi dobrý marketing. Je důležité, že nepůsobí jen v České republice, ale v celém regionu střední Evropy. Před dvěma lety jsem ještě nebyl v dozorčí radě Ahrendu, takže nevím, zda management uvažoval o koupi jiných společností. Chtěl bych říci, že spolupráce mezi Ahrendem a Techem je velmi přínosná. Techo je silnou značkou a velmi zdravou firmou. Do skupiny Ahrend se hodí. Značku Techo chceme i nadále zachovat. Značky Ahrend a Techo jsou separované, mají odlišnou distribuci a image. Obě firmy ale začaly více spolupracovat na střední manažerské úrovni, designéři a obchodníci z Techa se například setkávají se svými protějšky z Ahrendu. Techo si i přesto při vývoji nábytku zachovává vlastní image a vlastní styl.
EURO: V čem vidíte hlavní výhody akvizice české firmy? BREEN: Techo i Ahrend se vzájemně ovlivňují. Techo může díky Ahrendu získat přístup na další zahraniční trhy. Ahrend ale může expandovat zase na trhy, kde je již aktivní Techo, které má velmi dobrou zahraniční distribuci. Ahrend dnes pracuje například ve Spojených arabských emirátech nebo v Kataru. V Dubaji, ale i v jiných částech Spojených arabských emirátů, se nyní neuvěřitelně staví. Třetina všech světových stavebních jeřábů je právě ve Spojených arabských emirátech, mnohem více, než jich pracuje například v Šanghaji. Arabové věnují velkou pozornost architektuře a designu, chtějí, aby jejich stavby byly skutečně dokonalé. Klidně na to investují značné sumy. Podobné je to také v Kataru, který emiráty napodobuje. I tam dnes působí špičky světového designu.
EURO: Nabízíte v arabských zemích nějaké limitované kolekce nebo specializovaný nábytek? BREEN: Nejde v pravém slova smyslu o limitované kolekce. Arabové se vždy zajímají o top produkty z určitých kolekcí. Nenakupují standardní nábytek, který prodáváme na evropských trzích. Jejich požadavky jsou značně odlišné. Samozřejmě, že pokud mají zájem o něco skutečně specifického, vyhovíme jim. Kromě Středního východu je velmi silný trh s kancelářským nábytkem také ve Spojených státech. Společnost Ahrend spolupracuje na zakázkách v USA s tamním partnerem. Usilujeme o zakázky také v Japonsku. Domnívám se, že distribučních kanálů, které máme na těchto zahraničních trzích, bude využívat i Techo.
EURO: Hovořil jste o tom, že Ahrend je aktivní také v Japonsku. Vlastní zde nějaké firmy? BREEN: Nikoliv. Máme tam pár lidí, se kterými spolupracujeme. V Spojených státech máme partnera, se kterým se podílíme na tamních zakázkách.
EURO: Zvažuje vedení Ahrendu v současné době další akvizici? BREEN: Ano. Stále se díváme na možnost rozvoje firmy. Techo pro nás bylo skutečně dobrou akvizicí; transakce pomohla oběma stranám. Analyzujeme řadu firem, i ty malé. Sledujeme, jaké společnosti jsou k mání na trhu. Chceme dále expandovat, protože nábytkářství se také globalizuje. Nábytkářský průmysl je regionální, ale co se týče vyššího segmentu, tam se již globalizace začíná projevovat. Například hodně firem, se kterými jsme spolupracovali v Evropě, zakládá svou pobočku v Číně a i tam si pořizuje nábytek značky Ahrend.
EURO: Pokud porovnáte poptávku po nábytku v Asii, Americe a v Evropě, je stejná, nebo existují nějaké rozdíly? BREEN: Nemůžeme moc generalizovat, ale v Asii rozhoduje u nábytku převážně funkčnost. Management firem se zajímá hlavně o to, aby zaměstnanci vykonávali svou práci. V Japonsku se o design stará jen určitá elita, jen hrstka lidí. V Evropě i v Americe se hlavní trendy, jako je důraz na zdraví, rostoucí individualismus a další, projevují daleko výrazněji. V zemích Středního východu je velmi důležitý design a image. Arabům se líbí špičkové produkty, zajímají se o ty nejexkluzivnější mezinárodní značky. Zajímavé je, že jinak mezi kontinenty v oblasti nábytkářství není velký pohyb. Nevidíme mnoho amerických firem, které by působily v Evropě, zrovna tak zde není zastoupeno moc japonských nebo čínských nábytkářských společností. Nábytkářský průmysl je skutečně regionální, i když existují samozřejmě výjimky. To je také jeden z důvodů, proč je Techo pro Ahrend tak důležité - má velmi silné postavení zde ve střední Evropě. To chceme i nadále podporovat a rozvíjet, protože v tento trh věříme.
EURO: Co považujete v současné době za nejvýraznější trendy v oblasti kancelářského nábytku? BREEN: Myslím, že stále více lidí si všímá ergonometrie nábytku. Pro zaměstnance je důležité, aby měli kvalitní pracovní prostředí, které neškodí jejich zdraví. To je velký posun oproti dřívějšku, kdy byl tím nejdůležitějším hlediskem design a posuzovalo se pouze to, zda nábytek dobře vypadá. Dnes je důležitá jeho funkčnost a, jak jsem již říkal, také ergonometrie. Hodně lidí tráví dlouhé hodiny v práci a trpí různými nemocemi ramen a zad. Hlavně záda strádají dlouhým sezením. Společnost Ahrend nabízí židle, které jsou velmi kvalitní, hezké a sezení na nich je zdravé.
EURO: A jaké změny vidíte například ve výběru materiálů používaných na výrobu nábytku? BREEN: Nejsem velký specialista na nábytek. Mohu ale konstatovat, že se dnes využívá hodně kovů, lehkých materiálů a umělých látek, čímž nemám na mysli jen plasty. Veškerý nábytek, který se nyní prodává, je lehčí než před lety.
EURO: Existuje nějaký podstatný rozdíl v poptávce soukromého a veřejného sektoru, tedy mezi nábytkem, který nakupují firmy a třeba ministerstva? BREEN: V oblasti designu můžeme pozorovat, že západoevropské soukromé společnosti jsou více otevřené experimentům na rozdíl od veřejného sektoru, který je stále poměrně konzervativní. Všímá si ale hodně bezpečnosti, dbá na to, aby zaměstnanci ve státní správě zdravě seděli. Změny probíhají také ve veřejných zakázkách na nákup nábytku. Ministerstva více hledí na náklady. Dříve nakupovaly materiál jednotlivé odbory samostatně, nyní si pořizuje nábytek několik ministerstev nebo několik odborů najednou. Dostáváme standardizované objednávky. S tím se musíme vyrovnat. Veřejný sektor má zájem hlavně o flexibilní moduly, které jsou použitelné pro různé typy kanceláří.
EURO: Mnoho firem z nejrůznějších oborů stěhuje výrobu do zemí s nízkými náklady na pracovní sílu. Kde vyrábí nábytek Ahrend? BREEN: Techo vyrábí převážně v Česku, Ahrend produkuje drtivou většinu nábytku v Nizozemsku. Nábytek je velmi specifický jednou věcí, a to, že jeho přeprava je velmi drahá a náročná. Většinu nábytku vyrábíme přímo na zakázku, jen určité modely máme na skladě, protože u nich víme, že po nich bude poptávka. Jinak ale zhotovujeme nábytek až tehdy, když si ho někdo objedná. Naše výroba je velmi rychlá. Část surovin dovážíme ze zahraničí, například ze Španělska nebo z Polska. To je ale velmi limitované. V Nizozemsku máme dvě velké továrny, jednu na jihu a druhou v Amsterdamu. Ta se specializuje hlavně na sedací nábytek. To, že vyrábíme v Nizozemsku, patří, dle mého názoru, k přednostem Ahrendu, protože to garantuje kvalitu. Samozřejmě, že jsme uvažovali i o nákupu komponentů v Číně. Ta se ale stále potýká s problémem kvality, nevýhodou jsou navíc dlouhé dodací lhůty. Vše musíte objednat a potom zboží někde skladovat. V budoucnu budeme zřejmě něco nakupovat i v Číně, dnes jsme ale pyšní na to, že vyrábíme v Nizozemsku. Musím přiznat, že když jsem se stal členem dozorčí rady Ahrendu, byla pro mě informace o výrobě v Nizozemsku velmi překvapivá. Dříve jsem pracoval ve společnosti Philips, a ta v Číně vyráběla hodně. Je ale velký rozdíl mezi nábytkem, který je značně rozměrný, a přehrávači DVD či jinými malými výrobky, které je snadné přepravovat. Navíc u nábytku hrozí nebezpečí, že se při transportu poškodí. I proto také platí, že nábytkářství je regionální či dokonce lokální záležitostí. Roli hraje také čas. Když si firmy objednají nábytek, chtějí ho dostat v dohledné době.
EURO: Znamená to tedy, že pokud máte zakázky například ve Spojených arabských emirátech, tak ho tam z Nizozemska dovážíte? BREEN: Ano. Ale když dodáváme do USA, tam jde často o velké zakázky, standardní kusy nábytku vyrábíme s naším americkým partnerem. Jen specifické modely exportujeme z Nizozemska. Všechny špičkové produkty do jakékoliv země dovážíme z Nizozemska. V případě Spojených arabských emirátů nebo Kataru přepravujeme z Nizozemska i standardní kusy nábytku.
EURO: Jak bude, dle vašeho názoru, vypadat kancelář za dvacet nebo za padesát let? BREEN: Myslím, že více kanceláří bude mít podobu tak zvaných open space. Pracovní prostor bude sdílet více lidí, ustupovat budou pracovní místa určená výhradně pro jednoho zaměstnance. To se rozšiřuje rychle již dnes, a tato změna ovlivňuje i tvůrce nábytku. Roste počet firem, které zaměstnávají sto lidí, ale disponují jen šedesáti pracovními místy, protože lidé hodně cestují. V kanceláři je stůl, na který si několik lidí může umístit laptop. Stoly a židle musejí vyhovovat odlišným postavám. Stále důležitější bude, zda nábytek je bezpečný a neškodí zdraví. V kancelářích se instaluje nábytek, který umožní provádět jednoduchá cvičení. Ten už je k vidění v západní Evropě dnes. Lidé si po několika hodinách sezení mohou zacvičit. Nábytek od společnosti Ahrend u nových pracovišť umožňuje, aby lidé pracovali i ve stoje, nebo aby si mohli zvolit, zda budou sedět nebo stát. To je zdravější pro záda. Například hodinu sedíte a potom dvacet minut pracujete ve stoje. Pracovní stůl lze snadno nastavit. Variabilní jsou i zasedací prostory, které je možné měnit na pracovní místa. Důležité jsou také plochy v kancelářích, kde mohou zaměstnanci relaxovat. Těmto změnám se v západní Evropě věnuje velká pozornost, hlavně kvůli častým nemocem zad a paží. Léčení vyžaduje čas i peníze. Důležité je vtáhnout zákazníky do procesu vývoje nábytku. Ahrend například zve do továrny klienty a ptá se jich, jak se jim nové modely líbí, co si o nich myslí. Je to určitý druh výzkumu.
EURO: Mají na design nábytku vliv také moderní technologie? BREEN: IT již na design nábytku nemá takový vliv. Každý vlastní laptop a jednoduše se pohybuje. Když ale hovoříme o konferenčních prostorách, v nich vidíme moderní technologická zařízení. To určitě vybavení těchto ploch ovlivňuje. Nemyslím si ale, že by IT rozhodovalo o tom, jak bude nábytek vypadat.
EURO: Hodně se dnes hovoří o možnosti pracovat z domova. Co si o tomto myslíte vy? Bude se rozšiřovat? BREEN: Určitě ano. Práce lidí se hodně individualizuje. Práce z domova je na vzestupu, vidíme to v mnoha zemích. Jedním z důvodů jsou dopravní zácpy. Když se podíváme například na Nizozemsko, dopravní situace je tam naprosto neuvěřitelná, hlavně v západní části mezi Amsterdamem a Rotterdamem. Je proto jednodušší a úspornější pracovat z domova. Lidé si řekli, že již nechtějí trávit tak dlouhou dobu na cestě do práce. Druhým důvodem je technologický pokrok, zaměstnanci mohou vykonávat práci, aniž by byli fyzicky přítomni ve firmě. Na tom profitují telekomunikační společnosti. Nabízejí různé prostředky jak například zajistit konferenční hovory z domova. Někteří lidé také chtějí spojit kariéru s výchovou dětí. To jde samozřejmě snadněji, pokud mohou pracovat doma. Tento trend je velmi zajímavý pro společnosti, jakými jsou Ahrend nebo Techo. Vidím zde pro nábytkářské firmy velké příležitosti. Pokud totiž lidé více pracují doma, musí si tam vybudovat pracovní prostředí a musí také zlepšit vybavení své pracovny. Vycházím z vlastní zkušenosti. Dříve jsem dojížděl do kanceláře a moc jsem se nezajímal o to, jak budu mít vybavenou domácí pracovnu. Dnes pracuji z domova a musel jsem si pořídit nový nábytek. Samozřejmě, že je to pro nábytkářské firmy jiný typ práce, než když dostanou zakázku na zařízení pěti set pracovních míst. Takové objednávky dostáváme často, ale také k nám chodí lidé, kteří si chtějí vytvořit vlastní pracovnu. Mění se životní styl, což samozřejmě ovlivňuje i kancelářský nábytek.
EURO: Pokud porovnáte zakázky nyní a před pár lety, rostou výdaje společností na kancelářský nábytek? BREEN: Obecně lze říci, že firmy věnují zařízení kanceláří více peněz i více času při jeho výběru. Záleží to ale samozřejmě na ekonomických podmínkách. V současné době je pro firmy stále náročnější sehnat kvalifikované lidi do manažerských funkcí. Musí pro ně vytvořit pracovní prostředí, kde se cítí dobře. Je to jednou z konkurenčních výhod firem, které se ucházejí o zaměstnance. Velmi dobré pracovní místo a příjemné pracovní prostředí jsou extrémně důležité. Mohl bych jmenovat hodně společností, které investovaly značné částky do moderního zařízení.
EURO: Kde vidíte pro výrobce nábytku největší potenciál? BREEN: Myslím, že výrobci nábytku střední a vyšší třídy se budou stále více soustřeďovat na zdravotní hledisko a na kvalitu pracovního prostředí. Lidé již dnes mají zájem o kvalitní nábytek. Producenti nábytku nižší třídy mezi sebou vedou cenové války. To ale není oblast, kde bychom chtěli soutěžit. Velký potenciál vidím například v zařizování škol. Školy teď věnují velké úsilí na zlepšování interiéru, alespoň to vidím v západní Evropě. Dbají o to, aby děti měly k dispozici vhodný nábytek.
EURO: To je aktuální i v Česku. Zde ale školy nemají dost peněz, aby nakupovaly moderní nábytek… BREEN: To je problém všude, ale zlepšuje se to. Vlády se snaží na zařízení škol vyčlenit více peněz.