Menu Zavřít

Zaděláno na bestseller

8. 6. 2020
Autor: Euro.cz

Čtvrtá generace nejprodávanějšího českého vozu je modernější, prostornější a jezdí lépe. I přes vysokou cenu se tak asi znovu stane bestsellerem

Nejprodávanější auto v Česku a nejprodávanější model mladoboleslavské automobilky. To je Škoda Octavia, která letos přijíždí už ve čtvrté generaci. Krátce jsme se svezli s prakticky střiženou verzí Combi poháněnou povedeným benzinovým motorem 1.5 TSI.

Vůz prošel evolucí vzhledu. Pryč je „čtyřoká“ příď, připomínají ji jen dvojité světlomety s diodami pro denní svícení. Ty navazují na chromově orámovanou masku, se kterou jako první přišla menší Scala. Aby Octavia ukázala, kde je její místo, zádí zase víc připomíná větší Superb. Zejména v provedení Combi. Auto mezigeneračně narostlo o 22 mm, rozvor je totožný.

Uvnitř na posádku čeká vpravdě futuristický interiér. Jak moc si ho užijete, to výrazně záleží na možnostech vaší peněženky. Například velký desetipalcový displej zábavního systému Columbus dostanete až ve vyšší výbavě Style. A rovnou i s navigací. Má přehledné menu připomínající moderní tablety, hýbe se rychle a má jemnou grafiku. I proto si do něj Škoda troufla přesunout ovládání některých funkcí vozu, třeba vypínání start-stop systému nebo klimatizaci.

Ta je od výbavy Ambition dvouzónová a chytrá, kdy místo nastavování teploty, foukání nebo směru si můžete jednoduše navolit program jako „zahřát ruce“, „chladit nohy“ nebo „čerstvý vzduch“. Velmi příjemné! I tak bychom byli raději, kdyby se Škoda držela starého ovládání fyzickými tlačítky, protože je za jízdy zkrátka jednodušší. To demonstruje i dotykové nastavování hlasitosti pod displejem, u kterého přejíždíte prstem zleva doprava.

Nefunguje úplně přesně, musíte najít správný tlak.

Novinka zaujme i prvním dvouramenným volantem od dob Felicie, má pěkná tlačítka a „rollery“, kterými se listuje v menu palubního počítače na displeji před řidičem. Ten simuluje ukazatele rychlosti a otáček a umožní několik různých zobrazení. I tady chce ale ovládání zvyk – pokud rolujete jen tak, nic se neděje. Musíte nejdřív „roller“ stisknout, druhý stisk vás přesune z pravé do levé strany displeje. Zvláštní.

Vůz je samozřejmě výstavou moderní techniky. Dostanete čtečku značek, můžete si pořídit adaptivní tempomat nebo připlatit 13 500 korun za head-up displej. Ten nová Octavia dostává jako první škodovka vůbec. Samozřejmostí je sada Simply Clever prvků, kromě obligátní škrabky na led lze mít třeba spací sadu s výklopnou hlavovou opěrkou a dekou (od 4800 korun).

Prostorově se Octavia Combi příliš neposunula, ale stále nabízí nejvíce místa ve své třídě. Kufr pojme 640 litrů v základu, což je o 30 litrů více než v minulé generaci. Pod dvojitou podlahu lze schovat roletku.

Motor 1.5 TSI o výkonu 110 kW známe i z jiných modelů Škody. Na palubě nové Octavie je perfektně odhlučněný a svou silou stačí k pohodlné dynamické jízdě.

Ke spolupráci dostal novou – a přesnou - manuální šestistupňovou převodovku.

Překvapil také nízkou spotřebou, kdy jsme se u málo zajetého vozu dostali v průměru na šest litrů naturalu 95 na sto kilometrů.

Octavia má podobně jako v minulé generaci dva druhy zadní nápravy, od 110 kW dostává namísto jednodušší vlečené nápravy zavěšení typu multi-link. Upravené šasi funguje výborně, inženýři pro novou generaci připravili lepší jízdní vlastnosti. Auto se chová dospěle, na nerovnostech nebouchá a v zatáčkách se výrazněji nenaklání. Jako by bylo dělané pro české silnice. Jízdu můžete vylepšit příplatkovými tlumiči DCC (25 000 korun). Tuhost mění takřka plynule, v komfortním režimu se blíží Superbu.

Mladá Boleslav nasadila velmi odvážnou cenu. U Combi začíná na 636 900 korunách, lepší verze Style stojí nejméně 687 900 korun. I tak se ale o ni v showroomech strhne boj.

Škoda Octavia 1,5 TSI

Motor zážehový, 1498 cm3

Výkon 110 kW při 5000 až 6000 ot/min

Točivý moment 250 Nm při 1500 až 3000 ot/min

manuální šestistupňová

Pohon a podvozek převodovka, vpředu McPherson, přední náhon, vzadu

vlečená. Pneu 205/55 R 17.

Zavazadlový prostor 670/1700 l

4689 × 1829 × 1468 mm,

rozvor 2686 mm, provozní/

Rozměry užitečná hmotnost

1360/595 kg, objem palivové

nádrže 50 l

Nejvyšší rychlost 224 km/h

Zrychlení 0–100 km/h 8,3 s

Spotřeba (emise CO 2) 4,9 l/100 km (112 g/km)

Cena/s příplatky 636 687 900 900 Kč Kč ((Ambition) Style)

bitcoin_skoleni

O autorovi| Jan Markovič, spolupracovník redakce

  • Našli jste v článku chybu?