Modelová nabídka Audi se vedle zbrusu nových kupé A5/S5 rozrostla také o vůz s označením S8. Už jeho předchůdce byl kus drsného auta, ovšem nová generace se vyvedla ještě lépe. Úchvatný design, motor z gallarda a uvnitř luxus.
Němci z Ingolstadtu rádi říkají, že v nové S8 byla „sportovnost umocněná mimořádnou kvalitou, komfortem a elegancí povýšena na základní princip designu“. Tentokrát však nejde o běžné marketingové řeči. Srdcem limuzíny je hliníkový vidlicový desetiválec s přímým vstřikem benzinu FSI, odvozený z motoru pohánějícího supersportovní Lamborghini Gallardo. V řeči čísel to znamená 450 koní výkonu a zrychlení na stovku za pět a kousíček vteřiny. Na téměř dvě tuny těžké auto to jsou naprosto impozantní parametry, nechávající obzvláště u zrychlení daleko pozadu i běžně uznávané sportovní nářadí o poloviční hmotnosti. Démonický výkon motoru přenáší šestistupňová automatická převodovka DSP, jejíž elektronika se umí z běžného už tak pekelně rychlého řazení přepnout do sportovního režimu, kdy je rychlost změny převodů přímo rovna kvadratuře inferna. Pro řazení rychlostních stupňů lze využít páčky pod volantem. Poháněná jsou samozřejmě všechna čtyři kola, a to systémem quattro.
A8 na přání a S8 ve standardní výbavě mají společný systém pokročilého adaptivního pneumatického pérování a adaptivních tlumičů. Lehké díly z hliníkových slitin v konstrukci podvozku snižují množství neodpružené hmoty, což má výrazný vliv na jízdní vlastnosti vozu. Audi S8 je ale naladěné výrazně sportovněji než A8. Dvacetipalcová kola v sedmipaprskovém designu S se také výraznou měrou podílejí na stabilitě auta a kromě toho poskytují i skvělý výhled na keramické brzdy s osmnáctipalcovými vnitřně chlazenými kotouči. K tuhosti vozu, a tudíž i k jeho chování v zatáčkách má ještě co říci hliníková karoserie, o polovinu lehčí než ocelová. Prostorový rám speciální koncepce zaručuje, že torzní modul hliníkového kabátu dříve používanou ocel předčí.
Design S8 odpovídá schopnostem vozu. Nízký a široký vzhled s klasickou jednodílnou maskou chladiče, u verzí „S“ opatřenou dvojitými svislými žebry, přesně popisuje dynamiku vozu. Od A8 se liší také třemi vstupními otvory pro proud vzduchu k motoru a k chlazení brzd. Sportovní image dotvářejí vnější zpětná zrcátka z leštěného hliníku, jež jsou charakteristická pro ¨“eska“. Výrazem skryté síly jsou i dvě dvojité koncovky výfuku po obou stranách spodní linie zádi vozu, zdůrazněné spoilerem.
Stejně tak interiér odpovídá současným nejvyšším standardům Audi. Dostatek prostoru pro řidiče i cestující na zadních sedadlech je v této třídě naprosté minimum, na němž se dá stavět. Auto je doslova napěchované elektronikou, napasovanou do multifunkčního volantu, sedaček (vyhřívaných i vzadu), do multimediálního rozhraní MMI, adaptivního tempomatu, navigačního systému s integrovanou mechanikou DVD, čtyřzónové klimatizace… Už v „základu“ Audi do vozu montuje audiosystém Bose Surround Sound a měnič CD. Tato sestava se dá na přání nahradit plně digitálním hi-fi systémem Bang & Olufsen Advanced Sound System, vyvinutým speciálně pro Audi S8 a vybaveným čtrnácti reproduktory s celkovým výkonem jednoho kilowattu. Audi jej umí interferenční metodou využít k eliminaci hluku uvnitř kabiny.
Konkurence ale nespí. Prakticky jedinou slabinou Audi je nedotáčivost. Používá už hodně dlouho systém uložení motoru před přední nápravou, takže přední část vozu je tak velmi těžká. Jednak to přetěžuje pneumatiky, ovšem podstatnější problémy tato konstrukce vyvolává při průjezdu zatáčkami. Velká hmota před nápravou působí jako setrvačník a má snahu auto držet rovně. Při zatáčení tedy nutí vůz pokračovat po tečně ven ze zatáčky. Problém je tím výraznější, čím větší a těžší motor před nápravou leží. Paradoxně tedy Audi snahou o zvýšení výkonu a přidáním sportovních charakteristik potíže s nedotáčivostí ještě zvyšovalo. Automobilce se částečně podařilo umístění motoru změnit v kupé A5, které už tolik nedotáčivostí netrpí, a ještě lépe se povedla nová A4. S8 svou nedotáčivou povahu řeší elektronickou cestou a nutno podotknout, že rovněž velmi dobře. Proti tomu se například u BMW řady 7 s nedotáčivostí nesetkáte. Lexus LS projevuje tendence k větším náklonům v zatáčkách, což se S8 prakticky netýká. Mercedes třídy S je koncepcí úplně někde jinde, zaměřuje se spíše na komfort. S8 je v základu k dostání lehce pod tři miliony korun, čímž je z německé trojky nejlevnější. Lexus LS ovšem začíná s cenou o šest set tisíc korun níž, což je velmi podstatný rozdíl.
box
Miroslav Rakowski
Agrese a komfort
„Kombinace dravého, agresivního výkonu a naprostého komfortu cestování,“ odpovídá obchodní ředitel T-Mobile ČR Miroslav Rakowski na otázku, co se mu nejvíce líbí na Audi S8, které měl možnost řídit.
Vůz s týdeníkem EURO testoval také obchodní ředitel společnosti T-Mobile Miroslav Rakowski
Dynamika vozu je zřejmě to první, co si řidič v podobném voze vyzkouší. Jak ji hodnotíte?
Velmi kladně. Líbí se mi zátah motoru, který má opravdu velkou sílu. Auto také úžasně zrychluje, což si osobně užívám raději než maximální rychlost. Přitom je obratné v městském provozu a majitel ho může klidně využívat i jako rodinný vůz. Audi má hodně bezpečnostních prvků, ostré a silné brzdy a je dobře ovladatelné.
Přesto spíše než rodinné auto je S8 častěji využívání špička firemní flotily. Pro rodinné využití je patrně dost drahé.
To záleží na definici slova drahé. Dovedu si představit, že podobný vůz si pořídí člověk s ročním příjmem kolem dvanácti milionů korun. Takových je i u nás poměrně dost. Znám lidi, kteří podobných vozů vlastní třeba pět současně, a nepřijdou jim drahé.
Je něco, co se vám na vozu nelíbí?
Nejspíš ty obrovské provozní náklady. Jenže s nimi musí zájemce o podobné auto počítat.
Je pro S8 Česko velkým trhem?
Těžko říct. Určitě se prodají desítky vozů, protože hodně majitelů A8 bude o tomhle autě uvažovat.
Co je na vozu na první pohled výjimečné?
Agresivní vzhled. Auto má ostře laděné rysy, hlavně ze předu vypadá hodně agresivně. Od základní A8 je rozpoznatelné na první pohled, což je dobře.
Jak hodnotíte stabilitu vozu a jeho obratnost?
Vynikající jsou keramické brzdy, které ani po opakovaném zpomalení z vysokých rychlostí nevadnou, a vůz opět i při prudkém zpomalení drží strojově přesnou stopu. Samozřejmě při průjezdech zatáčkami typu tam a zpět musí řidič počítat s tím, že auto přece jen něco váží, ale jeho obratností jsem byl docela překvapený.
Klady
design
motor
výbava a zpracování
jízdní vlastnosti
Potlačení nedotáčivosti
Zápory
vysoké provozní náklady
Audi S8
• motor zážehový desetiválec do V
• objem 5204 ccm
• nejvyšší výkon 331 kw
• převodovka automatická šestistupňová DSP
• nejvyšší rychlost 250
• zrychlení 5,1
• cena 2 995 000 Kč - základní