Nové modely S40 a V50 vyprovokovaly nárůst prodejů, ale zatím ne v Česku
Když manažer automobilky řekne, že pro značku pracuje sedmnáct let, ale největší změny v její nabídce proběhly během posledních šesti roků, máte tendenci mu nevěřit. Třeba i proto, že zblízka každé nastartování motoru připomíná výbuch a i minimální proměny mohou vypadat jako drama. Šéf Volvo Auto Czech Desmond Mullan přesto nemusí být úplně vedle. Se švédskou automobilkou se skutečně něco děje.
Přemýšlení o východě.
Nejde o to, že se volva postupem času změnila z hranatých účelových krabic na automobily s výraznými designovými prvky, nejde o to, že značka rozšířila velmi úspěšně nabídku o sportovně užitkový model XC90, ani o to, že její hlavní mantrou zůstává bezpečnost. Prodeje Volva totiž za posledního půl roku stouply oproti loňsku o jedenáct procent (přičemž se zvyšovaly na všech hlavní trzích – v USA, ve Velké Británii, v Německu i Švédsku) a součást koncernu Ford Motor pomýšlí na expanzi výroby do Číny a Severní Ameriky.
Pragmaticky řečeno, nic jiného jí ani nezbývá, pokud chce splnit svůj dlouhodobý plán prodávat 600 tisíc vozů ročně. Z 234 tisíc automobilů prodaných za první pololetí jich 134 tisíc skončilo v Evropě a 76 tisíc v severoamerické zóně volného obchodu NAFTA, (zahrnující USA, Kanadu a Mexiko). V západní Evropě rezervy má: v devítimilionovém Švédsku si automobil se značkou Volvo koupilo letos od ledna do června 27 tisíc zákazníků, na rozdíl od dvaceti tisíc v devětkrát lidnatějším Německu. A právě v zemi svých největších konkurentů BMW, Audi a Mercedesu šly její prodeje oproti loňsku nahoru o výrazných 32 procent, za což mohou zejména prodeje nových modelů S40 a V50, jak uvádí automobilka.
To ale nic nemění na skutečnosti, že v Číně se v současnosti prodává 105 tisíc luxusních vozů ročně, přičemž jejich počet má do roku 2010 vzrůst na 345 tisíc. A Volvo má přinejmenším příznivě rozehranou partii, když v zemi loni prodalo 2500 automobilů (z nichž tvořilo devadesát procent nejdražší Volvo S80) a zabralo 2,3 procenta trhu luxusních vozů, aniž by mělo v Číně výrobní závod. Tamní nabídku modelů přitom hodlá dále rozšiřovat. “Volvo S40 bude na čínský trh uvedeno koncem letošního roku. Tím posílíme produktové portfolio na tamním trhu a pomůže nám to k očekávanému růstu,” prohlašuje prezident a generální ředitel automobilky Volvo Cars Hans-Olov Olsson.
Alternativa.
“Češi milují německé výrobky. Možná ne všechny Němce, ale rozhodně jejich produkty, protože pro ně představují tu nejvyšší možnou kvalitu a spolehlivost,” říká Desmond Mullan. Čtyřiačtyřicetiletý Skot tvrdí, že právě k německým značkám má být Volvo alternativou. Letos se na českém trhu představily nové modely střední třídy S40 a kombi V50 stejně jako faceliftované verze vozů S60, V70 a XC70.
Za šest měsíců se v letos prodalo v Česku 409 osobních vozů značky, což se oproti 481 automobilům ve stejném období loňského roku jeví jako výrazný propad. Skutečnost je však trochu jinde. Dalších 47 vozů neslo nálepku lehké užitkové a v této přestavbě začal český importér prodávat všechny modely (vhodné jsou ty s karoserií kombi) až od června. Mullan k tomu navíc podotýká, že registrované vozy jsou jedna věc, objednávky jsou prý podstatně vyšší než ve stejném období loni. A s těmi se ve Volvu počítá, protože průměrná čekací lhůta na nový automobil je tři měsíce.
Výraznější přesvědčovací roli by pro zákazníky mohly hrát inovativní bezpečnostní prvky, jako je systém BLIS, který prostřednictvím kamer umístěných na vnějších zpětných zrcátkách monitoruje pohyb vozidel v mrtvém úhlu a řidiče o jejich přítomnosti informuje. Ten by měl být uveden do výroby ještě letos (EURO 22/2004).
Ne všude nerozlučně.
Letošní úspěšný půlrok Volva nekoresponduje se situací v divizi Premier Automotive Group, jíž je spolu se značkami Land Rover, Jaguar, Aston Martin a Lincoln v koncernu Ford součástí. Vznikla už v roce 1999 kvůli snižování nákladů při výrobě luxusních vozů, ale nedaří se jí pravidelně dosahovat zisku. Zatímco v prvním letošním čtvrtletí ještě vykázala černých dvacet milionů dolarů, ve druhém kvartálü nabrala ztrátu znatelných 362 milionů. A to má v roce 2006 generovat třicet procent zisků Fordu, jak zněl původní plán. Modely S40 a V50 díky tomuto uskupení sdílejí stejnou platformu s připravovanou novou generací Fordu Focus a Mazdou3 a rovněž kvůli nárůstu prodejů ve švédské automobilce problém nevězí. Spíše se hovoří o potřebě úspor u Jaguaru, jehož prodeje ve Spojených státech byly pro Ford zklamáním, jak prohlásil finanční ředitel amerického koncernu Don Leclair.
Do Česka přesto koncernová strategie PAG nesahá. Jaguar a Land Rover do tuzemska dovážejí společnosti, které nepatří zmíněným automobilkám. Desmond Mullan uvádí, že s oběma dovozci je v kontaktu a spolupráce na určité úrovni probíhá, ale společnou prodejní síť zakládat nehodlají. A to ani s koncem října, kdy vstoupí v platnost regulace o blokové výjimce a jeden dealer bude moci prodávat více značek. Přesto se v některých showroomech možná Volvo s Land Roverem nebo Jaguarem objeví. “Značky však budou jasně odděleny a budeme to dělat jen tam, kde to má smysl,” dodává Mullan.