„Dieselgate“ jako jeden průstřel nohy stačí, nepřidávejme k tomu ještě „Schengen“ coby ránu do druhé končetiny. Co bude znamenat zavírání hranic?
1
Obnovení kontrol na hraničních přechodech uvnitř schengenského prostoru se dotkne hlavně pohybu osob. Kontroly nákladních vozů by však zpomalily i pohyb zboží.
2
Vyšší časová náročnost při přeshraničním obchodu je svého
druhu netarifní obchodní bariéra, neboť „čas jsou peníze“.
3
Největší škody by utrpěly země, které jsou na rychlém fyzickém oběhu zboží nejvíce závislé a kde vysoké procento vzájemného obchodu představují vzájemné subdodávky – tedy především Německo.
4
Poškozen by byl také obchod mezi zeměmi,
které od sebe odděluje více hraničních přechodů, a to tím více, čím nižší je „kilogramová“ hodnota zboží (netarifní bariéra představuje nejvyšší relativní zdražení).
5
Celý schengenský prostor by si přivodil ztrátu konkurenceschopnosti,
ale dopady by byly asymetrické (ne všichni by utrpěli stejně).
6
Zavedení hraničních kontrol na německé hranici
s Rakouskem, Polskem a Českem by zkomplikovalo dovoz nejméně poloviny autodílů, které Německo dováží ze zbytku světa (asi 35 miliard dolarů v roce 2013).
7
Automotive je nejdůležitější průmyslový
i exportní sektor v Německu i Česku, v obou zemích je to přes dvacet procent, přičemž Česko je o několik procentních bodů závislejší.
Česko-německá symbióza
Míru integrace české a německé ekonomiky doceníte v jemnějším detailu – třeba v obchodu s díly do motorových vozidel: • Česko vyvezlo v roce 2013 do Německa komponenty motorových vozidel za 4,83 miliardy dolarů.
• Podíl Německa představoval v této superdůležité položce českého vývozu 42 % a byl zdaleka nejvyšší – před Slovenskem s 11 % a Francií se 7 %.
• Naopak Česko dovezlo z Německa automobilové komponenty za 3,08 miliardy dolarů (41 %) – před Polskem (10 %) a Slovenskem (7 %).
• Z Česka pocházelo 14 % celkového německého dovozu komponentů motorových vozidel – před Polskem (11 %), Francií (10 %), Itálií (9 %), Rakouskem (7 %), Maďarskem a Slovenskem (po 5 %).
Německý obchod (2014, v mld. eur)
Vývozní destinace
Francie 110
USA 96
Británie 84
Čína 74
Nizozemsko 73
Rakousko 56
Itálie 54
Polsko 47
Švýcarsko 46
Belgie 42
Španělsko 35
Česko 33,6
Dovozní destinace
Nizozemsko 88
Čína 80
Francie 67,5
USA 48,6
Itálie 48,5
Británie 42
Polsko 40
Belgie 40
Švýcarsko 39,3
Rusko 38,4
Česko 36,8
Saldo (přebytek)
USA 47,5
Británie 42
Francie 34,5
Rakousko 19,8
SAE 10,7
Španělsko 10,1
Polsko 8
Saldo (schodek)
-15 Nizozemsko
-10,7 Norsko
-9,1 Rusko
-5,2 Čína
-4 Vietnam
-3,4 Irsko
-3,2 Česko*
* Česko má relativně vysoký obchodní přebytek s Německem, který neříká nic
jiného, než že Německo přesunulo do Česka z nákladových důvodů část výroby.
Zdroj: Spolkový statistický úřad, Wiesbaden; Atlas of Economic Complexity (Harvard University)